Eigenlijk begin ik er steeds meer een aversie tegen te krijgen.
Lichtgevende wijzers en toeters & bellen op een wijzerplaat.
Kijk, Ball Watches maakt prachtige horloges en vaak klopt de ‘feestverlichting’ bij zo’n horloge wel.
Maar op een dresser?
Geef maar maar een mooie afgewerkte wijzerplaat zonder lichtgevende punten in het donker.
Wellicht waren de knopjes die je vroeger op je digitale horloge moest indrukken om de boel te verlichten, nog wel de beste oplossing om de tijd in het donker te kunnen aflezen.
Maar nu zit ik in een fase dat ik er niks om geef als ik in het donker de tijd niet kan zien. Haha.
Ik ga voor stijlvol… (Althans…nu …even…wellicht ook maar een fase)
Zelf is het voor mij afhankelijk van de uitstraling van het horloge. Ik heb er geen vaste ‘regel’ voor. Bij het ene horloge vind ik het passen, bij het andere minder of niet.
Ik was op zoek naar een Datejust en die nieuwe Datejusts hebben inderdaad van die verlichte platen. Op zich niets mis mee, maar ik vind die blauwe verlichting nou niet echt bepaald bij een Datejust passen. Daarom mede ook voor een Vintage gegaan. Bij een sporthorloge vind ik het weer een ander verhaal.
Om eerlijk te zijn,vind ik lume van ondergeschikt belang. Voordat ik in het donker terecht kom, vertoef ik doorgaans al enige tijd in het schemer. Bij verreweg de meeste horloges heb je dan al bijzonder weinig aan de lume.
Bij een duikertje is het wel leuk als het wat oplicht. Bij een dresswatch vind ik het eerder misplaatst.
Bij sommige horloge wil ik wel eens n uitzondering maken, omdat ze iets aparts hebben. Zoals mn nette Zenith.
Voor de rest heb ik t liefst wel lume op mn horloges.
Zo zat ik erg te twijfelen bij mn GS. De strakke wijzers vond ik mooier, maar lume vind ik gewoon praktisch. Daardoor toch voor t laatste gegaan.
Zo ook bepaalde horloges voorbij laten gaan, zoals de Orient Bambino, Tissot Le Locle, Hamilton Intramatic, en nog wel wat andere.
Andersom kan ik t erg gaaf vinden dat bv Hamilton Viewmatic lume op hun dauphine wijzers en indexen heeft gezet, waar anderen dat niet hebben.
Op een duiker vind ik het erg tof, omdat het witte van de lume heel erg helpt op het gebied van leesbaarheid (in mijn optiek).
Op een GS of iets anders elegant hoeft het van mij ook niet persé.
Graag wel op m’n duikhorloge. Op een ander sportief horloge hoeft het niet te misstaan. Op een dresswatch is het vaak best lelijk. Daarom is men er ook niet scheutig mee, waardoor je er niets aan hebt en dus helemaal nergens op slaat.