We spraken er onder andere in het Astron-topic over: hoe het beste je solar op te laden. Misschien goed om wat zaken samen te vatten en zien hoe anderen het doen. En welke vragen dan nog over blijven.
De meeste handleidingen geven daglicht als beste optie. Kunstlicht kan ook, maar duurt langer; is dus minder efficiënt. Logisch, omdat het foto-elektrisch effect niet alleen bepaald word door de hoeveelheid licht, de lichtstroom of lumen, maar vooral ook door de kwaliteit van het licht: de hoeveelheid energie die in de fotonen zit. En dan is licht waar veel blauw, of liever nog UV in zit, een stuk meer waard dan bijv. infrarood, dat geeft hoofdzakelijk warmte.
Het horloge gewoon overdag dragen met korte mouw verdient dus de voorkeur. Maar een flink deel van het jaar zit het ding onder een mouw, of erger nog: in de la of kluis. Dan loopt hij leeg.
Licht er op laadt weer bij, alleen niet elk horloge gaat zoals een Astron in de slaapstand wanneer hij lang in het donker zit. En een batterij helemaal leeg laten lopen schijnt slecht voor het ding te zijn. Je kunt hem weliswaar vaak wel weer bijladen, met licht, maar de capaciteit loopt terug: hij is sneller weer leeg. Dus liever een lege batterij voorkomen? Hoor graag de mening van anderen hierover.
Hoe dan het beste bij te laden als je niet buiten loopt? @junior, @tonnieb en @maximliu leggen hem gewoon een dagje op de vensterbank. @zirx gebruikt een pedicurelamp! Of zorgen dat je er meer hebt, zodat je kunt afwisselen. What else? Benieuwd naar ervaringen en oplossingen van anderen. Komt u maar.
Heb ook een solar van Seiko gehad , als die niet gedragen werd gewoon een dagje in de vensterbank .
Nooit geen problemen . Hoeft niet in direct zonlicht te liggen hoor , gewoon in daglicht laad deze ook op .
Het duurt dan alleen wat langer .
Ik heb tien jaar lang en Citizen eco drive gehad. Ding zat gewoon in een horlogekist met raampje in het deksel. Nooit problemen mee gehad. Wel vier jaar bijna continu gedragen, voor ik begon te hobbyen.
Ik heb er hier één liggen die al 25 jaar onafgebroken loopt, maar die ligt wel altijd in het licht. Wat ik ergens las, weet niet meer waar, is dat de kwaliteit van de batterij sterk terug zou lopen wanneer je hem een of enkele keren helemaal leeg hebt laten lopen. Was vooral dáár benieuwd naar eventuele ervaringen.
Ik had gisteren toevallig twee G-Shock’s aan een haakje in de tuin hangen. Die hoorde je gewoon kreetjes van vreugde uitslaan dankzij dat heerlijke zonnetje. Maar meestal pakken ze gewooneen vensterbank-kuurtje.
Ik heb een Casio Edifice Solar als ik die niet draag ligt hij op mijn nachtkastje zodat hij blijft lopen en de accu niet helemaal leeg loopt, dat is erg slecht voor de accu inderdaad.
Wanneer ik m niet draag leg ik m in de vensterbank. Werkt prima, ook zonder zon laad hij prima op.
ik ben beelddenker. Zag het zo voor mij.
vandaag zeker maar binnen aan de ficus gehangen?
Ik heb 3 Solars, de middelste 3 in de box. Onlangs deze box gekocht van een HF-lid, vanwege de glazen bovenzijde. Box staat meestal in daglicht.
Ondanks dat is de 1 maand oude G-Steel nog niet meer dan halfvol geweest. Nou was het ook nauwelijks zonnig, maar wel jammer.
De box staat wel achter dubbel glas, soms vitrage ertussen en nog het glas van de box zelf, dus het daglicht wordt wel wat gefilterd.
Maar goed, op halfvol kan de Casio nog lang lopen.
nou, dat dus. Dan ook maar liever niet lang in de kluis, of in de la. En maar hopen dat de winkel waar je hem, al dan niet nieuw, koopt, hem óók altijd in het licht had liggen, en niet in een doosje onder de toonbank
Dat heb ik nu even (voor jou) gedaan, maar daar ga ik geen gewoonte van maken hoor …
Eenmaal opgeladen is gewoon dagelijks gebruik volgens mij meer dan voldoende om 'm aan de gang te houden. Ik ga het wel merken, ga me er in ieder geval niet druk om maken, net zoals de verbinding met de satelliet(en). Ik ga dat niet elke dag handmatig doen. Geen zin in.
Oh enne Seiko zelf vind er ook wat van, in het geval van mijn Astron:
Als het horloge volledig opgeladen is, werkt het gedurende ca. zes maanden.
En de Casio (M5610-ER) kan niet achterblijven
… de Casio ligt overigens het grootste deel van het jaar op kantoor in de lade.
Die draag ik incidenteel.
Niet vergeten dat ze vrijwel allemaal op een soort van standby modus gaan, als ze geen licht krijgen dus dat leeglopen in de kluis zal ook wel meevallen. Daar gaat een hele tijd overheen.
…maar áls ze, niet die van jou natuurlijk, dan bijna leeg zijn, of helemaal, wat is dan dáárvan het effect op die accu? Ik kan daar geen duidelijke uitspraken over vinden op internet.
Volgens mij is de kans op een defect er pas als de accu helemaal leeg is. Voor een accu is het juist goed dat ie soms een beetje ontlaad en weer opgeladen word. Hou je m fit zeg maar.
Gokje: Dat 'ie geen stroom meer afgeeft…
Misschien is het geen issue.
Dat klopt. De mijne gaat naar verwachting nooit helemaal leeg zijn, dat heb ik overigens met de Casio al wel meegemaakt. Toen was het simpel weer opladen en gaan met die banaan …
PS De hele dag laden is volgens sommige ‘kenners’ ook niet goed. Dus choose your battle wisely. Gewoon dragen en je er helemaal niet druk om maken. Dat zou mijn advies zijn. Af en toe een maandje of wat in het donker kan ook echt geen kwaad hoor.
Hangt van het type accu af.
over de accu van mijn motor werd hetzelfde gezegd inderdaad. Je moet hem regelmatig laten “werken” anders wordt hij geheid slecht. Maar dat is wel een heel ander type dan wat in onze horloges zit. Groter ook…
Ik had vroeger een Citizen eco drive die ik alleen in de vakanties droeg en verder in een donkere la lag. Als ik hem dan weer pakte stond hij stil en legde ik hem een paar dagen in de tuin en liep hij weer. Na een jaar of 10 is hij er definitief mee gestopt, opladen deed hij niet meer. Volgens de dealer kwam dat omdat hij geen licht kreeg het grootste deel va het jaar.
Nu heb ik alweer een jaar of 4 een andere eco drive duiker die ik op de boekenkast laat liggen tussen de vakanties. Daar is wel licht maar geen zon. Hij blijft nu altijd lopen.
Ik vind 10 jaar voor een oplaadbare batterij best acceptabel.
Nieuwe accu erin en weer voor tien jaar goed, netjes …
Geweldig ding dit! Het beste horloge dat ik heb. Zit meestal in mijn donkere sporttas, maar hij doet het altijd! Het licht, daar hoef je niet echt aan te denken volgens mij.