Liefhebbers horloge te koop Seikoforum

Supergave Seiko te koop op het Seikoforum!

gr,

Vncnt

ps, ik ben niet de verkoper, noch heb ik enige belangen bij de verkoop :slight_smile:

Deze chrono’s zijn écht voor de liefhebber!

OEHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!

En al verkocht, ergens in de buurt van de 400 pond. Echt een vet issued horloge, ook redelijk zeldzaam, toch?!

gr. Roel

Dit zou een Seiko zijn die ik graag nog eens een keer wil hebben, volgens mij inderdaad zeldzaam, misschien kan Rob of Menno hier iets zinnigs over zeggen?

gr,

Vncnt

Rob denk ik meer dan ik!

Maar ik zal mijn best doen; voor sommige details heb ik ook wel onze vrienden van Google moeten gebruiken

Seiko heeft twee generaties van dit quartz-horloge gemaakt: de (jawel, gen.1 en gen.2). De gen.1 die hier getoond is, herken je aan het woord Seiko midden-boven. De tweede generatie heeft een andere indeling, in 1 oogopslag herkenbaar aan de plaatsing van het woord Seiko naast het 3uur merkteken. En natuurlijk de pushers!

Het horloge hier heeft een P op de wijzerplaat. Voor zover ik weet (en corrigeer me als ik het fout heb!) staat de P voor ‘Pilot’, dus voor de RAF. Er zijn ook horloges bekend zonder de P, die zouden bestemd zijn (geweest) voor officieren op onderzeeërs.

De achterkanten zijn met een gekentekend met de ‘crow’s foot’, een NATO-certificaat en de nummering va het horloge.

Over het algemeen zijn de gen.1 horloges een stuk duurder dan de gen.2-exemplaren.

Hieronder zie je twee foto’s van beide generaties. (Foto’s van Foggy’s Watch-site)

Er is ook nog -naar nu blijkt- een mythe over een zg. ‘Vulcan crew-issued’ horloge. Een Seiko chrono met 'n gele wijzerplaat. Onderstaande posting is van het MWR-forum, naar aanleiding van de vraag of een Seiko chrono met gele wijzerplaat ook ‘echt’ is:

[b]Can I destroy a myth? I flew Vulcans from 1975-84. The yellow-faced Seikos were apparently purchased by the MOD in 1983. I read that some 700 were bought. By 1983, there was only 1 Vulcan squadron left (No 50, based at RAF Waddington) with just 50 aircrew officers.

Unfounded rumour has it that the yellow-faced Seikos were purchased because they were easier to see in the dim Vulcan cockpit. The Vulcan cockpit was jam-packed with black instrument dials of various shapes and sizes. There was always more than enough light to see them, AND our black-faced aircrew watches.

The Vulcan came into service in 1958 and the last squadron was disbanded in April 1984. It is illogical to think that the MOD would make a special purchase for watches in the last year of the aircraft`s military life.

The explaination that there are no military markings on the watch "because they were the subject of a “local purchase order” does not ring true. Supply Officers` cash limits for local purchases were highly-regulated and very limited. The cost of 700 Seikos would undoubtedly be well-beyond any “local purchase” limits.

As to the photographs in Charlie`s message. This is a modern-day watch and, unfortunately, I do not think that it has anything to do with the military, despite the stamped numbers on the back. I see no reason why the MOD would purchase an attractive coloured faced watch such as this one. An RAF Supply Officer I know has checked for me and, apparently, there are no such watches anywhere on the MOD inventory.

Sorry folks![/b]

Menno

@Menno: Je stelt nimmer teleur :}

Waren er ook niet Seiko’s voor helicopterpiloten in de Vietam-oorlog?

gr,

Vncnt

denk dat de P voor Promethium staat (zoals de T voor tritium) het lichtgevend element, was niet zeker heb even gegoogled, deze site vat het mooi samen : http://home.earthlink.net/~nederick/SeikoChronoRevuVulcF.htm

Groetjes
Broes

Ja, ik schreef al dat ik het niet zeker weet van de ‘P’; dat wordt nog versterkt door het feit dat de notatie van Promethium 'Pm’is. Aan de andere kant: de T staat bijv. wel voor Tritium. Vandaar. Hier staat er ook nog een mooi stukje over: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,73486,73487

Op de site van Bill Yao (en de meesten weten hoe ik hem bewonder!) staan ze ook nog eens afgebeeld, met de vermelding dat er idd Promethium is gebruikt als lumen-materiaal!

Menno

ja ik heb het ook moeten googlen, denk dat de horlogemakers de chemische elementen niet altijd juist hebben : tritium wordt ook wel eens als H3 aangeduid terwijl het 3H moet zijn…(toch volgens de wiki)…

Had ik zeker niet beter kunnen uitzoeken.

Had ik ook geen zin in, het is een model wat mijn interesse niet heeft :slight_smile:

op seikonaut.net ;):smiley: vond ik deze link

http://home.earthlink.net/~nederick/SeikoChronoRevuVulcF.htm

Mennopedia :~

Bedankt voor het verhaal. De foto van de achterdeksels is meteen weer een trigger…

Ik vind die militaire graveringen zo leip, zeker in combo met de Broad Arrow ::o::o::o::o::o

  • blaft naar vriendin dat ze zuinig moet zijn met luiers en voeding *

  • schraapt de bodem van de horloge kas leeg, breekt het spaarpotje van de kleine open en pikt enkele tientjes uit de huishoudbeurs *

  • opent ebay en heeft weer een missie *

:+:+:+

Gr. Roel

@Zeemeester: Volgens mij waren er geen issued Seiko’s voor Amerikaanse heli-piloten in Vietnam. Die gasten waren wel dol op de Glycine Airman. Straaljagerpiloten in die tijd trouwens ook. Maar of dat issued spul was, waag ik te betwijfelen.

Rofl :smiley:

mvg, Frans

Krabong Schreef:

Mennopedia :~

Bedankt voor het verhaal. De foto van de
achterdeksels is meteen weer een trigger…

Ik vind die militaire graveringen zo leip, zeker
in combo met de Broad Arrow ::o::o::o::o::o

  • blaft naar vriendin dat ze zuinig moet zijn met
    luiers en voeding *

  • schraapt de bodem van de horloge kas leeg,
    breekt het spaarpotje van de kleine open en pikt
    enkele tientjes uit de huishoudbeurs *

  • opent ebay en heeft weer een missie *

:+:+:+

Gr. Roel

http://www.50717.com/british/seiko-raf-01.html

Groet,
werner

@Werner:

is dat een echte, de gravering wijkt nogal af??

gr,

vncnt

ps, how’s the sub??

@anon35413202na:

Ik ga er van uit dat het klopt, deze man Hyunsuk is volgens mij geen onbekende op het MWR forum.
Meer van deze man:http://www.50717.com/

The Sub is (tu)

Groet,
Werner

@Werner:

coole link, mooi spul allemaal :slight_smile:

Hierbij een link naar het helicopter verhaal?

http://www.chronomaster.co.uk/seiko%20vintage.htm

Gr,

Vncnt

Ja, die zat ik net te zoeken!

Groet,
Werner