Ik vind de opmerking dat ik dan bij mezelf moet
beginnen ergens wel waarde hebben. Ik ben een
historisch onderzoek begonnen (voor publicatie,
niet voor mezelf) naar de horloge-cultuur in Oost
Azië tijdens de Japanese koloniale periode. Ik zal
daarvan tezijnertijd wellicht een beknopte versie
hier kunnen plaatsen als er interesse voor zou
zijn.
Maar ik blijf erbij dat ik het jammer vind dat er
weinig gepraat wordt over innovatie en ontwerp.
Dat was vroeger hier echt anders, en ik vind best
ik dat mag betreuren. Ik kom hier ook al 6 a 7
jaar. En nee, marijn, daarvoor hoef ik niet mijn
eigen forum te beginnen. Of is dit forum alleen
maar voor mensen die nooit kritiek zullen leveren?
Dat zou toch zonde zijn…
Omdat ik erg geinteresseerd ben in geschiedenis, ben ik benieuwd naar jouw studie over horlogecultuur in Azie ten tijde van de Japanners.
Wat mij ergert in jouw reactie, en in sommige anderen, is dat tussen de regels altijd een superioriteitsgevoel bespeur. “Mijn smaak is op een hoger niveau”. Of ik ben op een hoger niveau. Kan aan mij liggen, maar ik denk het niet.
Ik raad deze mensen de zin van Luxe aan. Mooi forum, mooie topics. “geen gepeupel”.
Ik voel me absoluut niet beter dan anderen. Dus mocht dat zo overgekomen zijn, dan betreur ik dat. Wat ik echter wel heel jammer vind, is dat er ook bij zo vele fora weinig aandacht is voor het detail. Wel veel nieuwe modellen die eigenlijk weinig nieuws brengen. Rolex en Panerai zijn daar ook schuldig aan. En daarin, in die interesse naar detail, excelleerde horlogeforum.nl vroeger. Ik kan me nog een prachtige post van “Freddie” herinneren die ik wel 20 keer geopend heb.
Een ander euvel waar veel van fora aan lijden (en waar we hier juist wat beter in kunnen zijn) is kritiek, want laten we wel wezen: je zult die andere fora niet zien zeggen dat ze een nieuw model maar niets vinden, want ze worden voor de marketing betaald. Smaken verschillen natuurlijk, maar als ik weer een grote nieuwe “launch” zie van een groot merk dat eigenlijk niets anders doet dan de pannenkoek nog eens omdraaien, dan hoop ik dat ik hier kan komen om daarover mijn beklag te doen en van anderen (incl. ontwerpers en ontwikkelaars) te lezen.
maar als ik weer een grote nieuwe “launch” zie van
een groot merk dat eigenlijk niets anders doet dan
de pannenkoek nog eens omdraaien, dan hoop ik dat
ik hier kan komen om daarover mijn beklag te doen
en van anderen (incl. ontwerpers en ontwikkelaars)
te lezen.
Oke, als ik miszit voor jou betreft over superioriteitsgevoel, sorry daarvoor, dan zit ik daar fout. Maar voor mijn duidelijkheid, wat vond je van het topic over de nieuwe Omega Milgauss? Is dit een topic over innovatie, of juist niet?
Maar kritiek over horlogemerken en de zoveelste speedmastervariant (ik ben gek op vintage speedmasters), natuurlijk hoort die op het forum, maar samen met topics over Casio G-shocks, Seiko’s, bandjes, Steinhart, en weet ik allemaal wat niet. Het zijn alle gebruikers samen die uitmaken wat er op het forum komt, uiteraard binnen de grenzen die op het forum zijn gesteld. Het zou toch te gek zijn dat Forumleden, die trots zijn op hun nieuwe horloge, deze niet op het forum laten zien, omdat deze niet zou voldoen aan de eisen van sommige leden (hommages of wat dan ook).
In dit draadje is er sprake van kritiek op Sinterklaas.
Maar het is als met het Koninklijk Huis, ook hij kan zich niet verdedigen.
Je ziet wel meer kritiek op de door mij vereerde heilige in de eerste maanden van het jaar. Die kritieken verstommen echter als de datum van de man, 6 december, nadert. Wij zijn met zijn allen helden op sokken wat dit betreft. Maar Sinterklaas weet alles en hij vergeet niets, en dat ‘lieve’ legt hij naast zich neer. Ik denk dat bij velen zelfs een klokje van marsepein in de schoen, mechanisch of kwarts, van welke supermarkt dan ook, er niet meer in zit. Ook de roede zal niet worden gespaard.
Ik zou dit niet schrijven als ik mij niet gesterkt wist door vele aanhangers van de bisschop.
In dit draadje is er sprake van kritiek op
Sinterklaas.
Maar het is als met het Koninklijk Huis, ook hij
kan zich niet verdedigen.
Je ziet wel meer kritiek op de door mij vereerde
heilige in de eerste maanden van het jaar. Die
kritieken verstommen echter als de datum van de
man, 6 december, nadert. Wij zijn met zijn allen
helden op sokken wat dit betreft. Maar Sinterklaas
weet alles en hij vergeet niets, en dat 'lieve’
legt hij naast zich neer. Ik denk dat bij velen
zelfs een klokje van marsepein in de schoen,
mechanisch of kwarts, van welke supermarkt dan
ook, er niet meer in zit. Ook de roede zal niet
worden gespaard.
Ik zou dit niet schrijven als ik mij niet gesterkt
wist door vele aanhangers van de bisschop.
Ik maak mij opeens zorgen. Ik ben nog opgegroeid in de tijd dat ik niet alleen over de knie ging bij de juffrouw in de eerste klas (verklaart een boel nietwaar?), maar er ook met de roede van zwarte Piet werd gedreigd.
Ik heb nog elf maanden om de goede heiligman positief te stemmen.
Ik vind het wel meevallen. In principe gaan op deze hele eerste pagina van het algemene gedeelte maar 2 topics over Seiko’s:
één over een bestelde Seiko die bij de douane ligt (dus eigenlijk gaat die niet eens over Seiko)
één die deels gaat over het feit dat er zoveel over Seiko gepost wordt…
Lijkt mij dus ook (deels) typisch een gevalletje van ‘daty waar je je bewust van bent, valt je ook meer op’.
En ik vindt dat ook, quartz is infinitely superior dan het mechanische wat eigenlijk zwaar gedateerde techniek is.
Wel mooi natuurlijk al die radertjes, dat wel natuurlijk.
Je hoort bijna nooit over quartz Omega of Breitling dat het stuk gaat, of wat voor merk dan ook, dus veel betrouwbaarder.
Ik vindt beide motoren onder de kap prima en kijk bij het kopen van een horloge eigenlijk nooit of het quartz of mechanisch is.
Ik merk aan mezelf dat ik het liefst de wat meer vertrouwde merken op zoek. Daar ben ik vast niet de enige in. Van het “bekende” spul bezit ik nu twee Seiko’s en ben ik op zoek naar een Rolex Submariner en eigenlijk vind ik het wel prima op die manier.
Wat verder ook mee speelt is dat het forum de laatste 2-3 maanden niet de gezelligste periode heeft doorgemaakt met een hoop felle discussies die zo nu en dan te veel op de man werden gespeeld. Hierdoor zijn een paar actieve leden toch aanzienlijk minder gaan posten, leden die geregeld met iets minder gebruikelijke horloges aan kwamen zetten.
Het forum zit denk ik even in een dip, iets waar we vast wel weer uit kunnen komen toch?
Ik ga nog een stap verder, bij het kopen van een horloge let ik zeer zeker op het uurwerk: ik koop alleen quartz.
Mijn sterke voorkeur voor quartz komt juist omdat het wat mij betreft superieure techniek is. Dat het over het algemeen ook nog eens goedkoper is, is een bijkomend voordeel, maar niet de primaire reden dat ik er voor kies.
Die zogenaamde “ziel” of “emotie” bij mechanische uurwerken voel ik totaal niet en laat ik mij dus ook niet door anderen aanpraten. Als een ander dat wel voelt, prima, doe vooral wat je niet laten kan. Het is niet mijn geld
Ik ga nog een stap verder, bij het kopen van
een
horloge let ik zeer zeker op het uurwerk: ik
koop
alleen quartz.
Mijn sterke voorkeur voor quartz komt juist
omdat
het wat mij betreft superieure techniek is.
Dit waag ik te betwijfelen. Superieur in welke
zin???
Preciezer, betrouwbaarder, goedkoper.
Daarbij, het is ook gewoon een gaaf concept dat je, door een stroompje door een miniscuul kristal te sturen, een dermate constante frequentie krijgt dat je bijzonder accuraat tijd kan meten, en dat alles in een formaat wat je om je pols kan dragen.
Die achterliggende natuurkunde kan ik echt enthousiast van worden.
heerlijk al die Seiko’s en kwartsen hier. Echt een forum voor jan en alleman, ook met de kleine portemonnaie. Zelfs horloges eigen merk van Lucardi mogen hier hun plekje vinden. Dat in tegen stelling tot een hoop fora waar het vooral merken van > € 1000,-- moet zijn en van een “gerespecteerd” merk…
Seiko maakt nu eenmaal goede horloges voor een schappelijke prijs, die bijna iedereen wel kan kopen of voor kan sparen, hoe klein je inkomen ook is. En ik vind het maar wat mooi dat er op dit forum plek voor is.
Seiko maakt nu eenmaal goede horloges voor een
schappelijke prijs, die bijna iedereen wel kan
kopen of voor kan sparen, hoe klein je inkomen ook
is. En ik vind het maar wat mooi dat er op dit
forum plek voor is.
Daag me niet uit …;);) en voor de zekerheid nog één