Ik surfde net weer naar horlogeforum.nl, maar opnieuw was er voor mij weinig nieuws. Links naar verschrikkelijke “nieuwe” quartz merken, en veel Seiko verhalen.
Ik vind Seiko een respectabel merk, hoor, daar niet van, maar het aantal berichten dat op Seiko betrekking heeft is nu wel erg groot geworden. Dat was vroeger anders. Ik vind het zelf jammer, want ik vind dit echt een leuk forum (als het niet wéér over een moderne Seiko gaat). Zelfs berichten over Seiko (Seikosha) — of Elgin of Waltham — van vóór WO II zou ik heel erg leuk vinden. Maar nee… Alleen de grote moderne Seiko lijkt de harten te winnen. Ik heb redelijk (maar ook niet verschrikkelijk veel) respect voor het merk, en voor de dragers (veel meer dan voor het merk zelf), maar ik begin me af te vragen waar de Nederlandse liefhebbers van minder doorsnee merken en modellen te vinden zijn. Zelfs de mooie oude Breitlings (toen Breitling nog mooi was en geen potsierlijke modellen maakte) zie ik hier nooit. En ik kan me voorstellen dat quartz horloges in principe ook aandacht verdienen, maar is dat nu werkelijk redelijk? Is het niet zo dat 99% van alle quartz modellen niet echt ontworpen wordt, maar gewoon door een fabriek in elkaar gezet worden zonder aandacht voor innovatie en originaliteit? En verdient een “echt” merk (waaronder ook Seikosha) dan niet méér aandacht?
Ik vind het jammer, en ik hoop zelf hier dit jaar méér variëteit (en veel minder quartz en iets minder Seiko monster) in de berichtgeving te zien… But maybe that’s just me.
Hoewel ik van mening ben dat je wat sterk inzet kan ik wel een aantal van je punten herkennen. Zelf zou ik willen zeggen dat Seiko erg goede, nette en betaalbare mechanische horloges maakt. Ik heb liever dat iemand een massaproductie Seiko neemt dan met een nep Breitling/Rolex/Panerai loopt.
Ook ik heb Seiko’s gehad, maar ze zijn allemaal de deur uit omdat ze het toch niet voor mij deden. Er zitten pareltjes van design tussen, maar je wordt zeker om de oren geslagen met de monsters.
Ik betrap me er op de meeste Seiko posts over te slaan.
Ook alle hommages beginnen me te vermoeien, maar dan denk ik ook weer; beter goed gejat dan slecht verzonnen.
De oudere modellen van Breitling waren wel OK, maar de Chronomat en Navitimer uit het verleden met ETA uurwerken zijn wel erg talrijk en hoewel ooit toppers wat inspiratieloos geworden. Met de manufacture uurwerken is er naar mijn mening wel een grote stap vooruit gemaakt.
Vergeet ook de transocean modellen niet. Dit zijn wel echt mooie klokken geworden.
Ook denk ik dat je een aantal leden tekort doet. Deze komen meerdere keren per week met onbekende merken waar wat achtergrond informatie bij wordt gegeven. Als je een beetje selectief bent is het forum mijns inziens prima te pruimen en een geweldige vrije tijds besteding.
Bedankt voor het opzetje van de discussie, maar ook voor alle leden die mij veel leesplezier gunnen.
Bedankt voor je heerlijke bericht. Ik wilde ook absoluut niet de indruk wekken iets tegen Seiko dragers te hebben. Ik ben met Seiko opgegroeid. Maar afgezien van de hommages - waar ik liever niet op inga - en de inderdaad zeer goed bedoelde berichten over nieuwe merken, vind ik dat het forum wat mager is qua berichtgeving omtrent mechanische, innovatieve horloges de laatste tijd. Zou het een teken van de markt zijn? Is er in het algemeen een gebrek aan originaliteit?
Ik surfde net weer naar horlogeforum.nl, maar
opnieuw was er voor mij weinig nieuws. Links naar
verschrikkelijke “nieuwe” quartz merken, en veel
Seiko verhalen.
Ik vind Seiko een respectabel merk, hoor, daar
niet van, maar het aantal berichten dat op Seiko
betrekking heeft is nu wel erg groot geworden. Dat
was vroeger anders. Ik vind het zelf jammer, want
ik vind dit echt een leuk forum (als het niet wéér
over een moderne Seiko gaat). Zelfs berichten
over Seiko (Seikosha) — of Elgin of Waltham — van
vóór WO II zou ik heel erg leuk vinden. Maar
nee… Alleen de grote moderne Seiko lijkt de
harten te winnen. Ik heb redelijk (maar ook niet
verschrikkelijk veel) respect voor het merk, en
voor de dragers (veel meer dan voor het merk
zelf), maar ik begin me af te vragen waar de
Nederlandse liefhebbers van minder doorsnee merken
en modellen te vinden zijn. Zelfs de mooie oude
Breitlings (toen Breitling nog mooi was en geen
potsierlijke modellen maakte) zie ik hier nooit.
En ik kan me voorstellen dat quartz horloges in
principe ook aandacht verdienen, maar is dat nu
werkelijk redelijk? Is het niet zo dat 99% van
alle quartz modellen niet echt ontworpen wordt,
maar gewoon door een fabriek in elkaar gezet
worden zonder aandacht voor innovatie en
originaliteit? En verdient een “echt” merk
(waaronder ook Seikosha) dan niet méér aandacht?
Ik vind het jammer, en ik hoop zelf hier dit jaar
méér variëteit (en veel minder quartz en iets
minder Seiko monster) in de berichtgeving te
zien… But maybe that’s just me.
Groeten uit het verre zuiden,
R
Vind 't niet verwonderlijk dat een merk als Seiko hier geregeld voorbij komt. Voor een relatief laag budget, met veel variëteit, veel nieuwe modellen en een goeie prijs/kwaliteit verhouding vind 't wel begrijpelijk dat velen voor dit merk gaan. Maar zoals H of R al zei, er komt ook geregeld wat aparts langs, als VDB de laatste tijd, of weer zo een gemoedelijke Magrette tour, of die Pateks, en Glashuttes met die prachtige achterkantjes…
Voor een “merk” als Seikosha zul je waarschijnlijk in tussen 't vintage gedeelte moeten zoeken. Als je die hier tegenkomt, is ie waarschijnlijk binnen no-time verplaatst.
Met de vele links naar verschrikkelijke quartz merken bedoel je denk ik de ‘minder bekend’ posts met allerlei merken. Dat is een dingetje van Sparks… Ik zelf kijk bijna altijd even (snel) wat ie nu weer heeft gevonden en vind het een geinig projectje. Inderdaad, vaak wel met nietszeggende of vage merken, maar soms ook met een leuke uitzondering op die regel. Als dit niets voor je is zou ik deze minder bekend topics gewoon skippen.
Ik denk trouwens ook dat je op een ongelukkig moment weer eens bent gaan kijken, want normaliter post Sparks denk ik eens per week zo’n ‘minder bekend merk’ terwijl er momenteel meerdere op pagina 1 staan.
Afgezien daarvan gaat het mi niet buitensporig veel over quartz… Tuurlijk: casio g-shock, traser, af en toe een gave junghans lcd… of die limited quartz meistersinger die laatst langskwam (mooi!)… ik stoor mij er in ieder geval niet aan.
Bedankt voor je heerlijke bericht. Ik wilde ook
absoluut niet de indruk wekken iets tegen Seiko
dragers te hebben. Ik ben met Seiko opgegroeid.
Maar afgezien van de hommages - waar ik liever
niet op inga - en de inderdaad zeer goed bedoelde
berichten over nieuwe merken, vind ik dat het
forum wat mager is qua berichtgeving omtrent
mechanische, innovatieve horloges de laatste tijd.
Zou het een teken van de markt zijn? Is er in het
algemeen een gebrek aan originaliteit?
Hartelijke groeten,
R
ik weet niet hoeveel innovatieve en originele horloges de andere jaren voorbuj zij gekomen, maar kan me van 2012 nog wel de wonderlijke werkjes van tag heuer nog herinneren met mechanische chronograven die tot op 10 duizendste van een seconde nauwkeurig kunnen meten, klokjes die de tijd met vloeistof aangeven, bijzondere minute repeaters, en nog vele vele andere bijzondere mechanische klokjes.
Ik vind dat als je het werk van Sparks afdoet met een “geinig projectje” Sparks (veel) te kort doet hoor.
Volgens mij zijn voorwerpen die je om de pols kunt dragen en waarop je de tijd kunt aflezen, onder de categorie “horloges” vallen. En dit is toch het horlogeforum.
Als je alle berichten hier over Rolex, Omega en Breitling (en Seiko) wegstreept blijft er helaas weinig over.
Verbeter het forum en begin bij jezelf. Plaatst
een wat berichten zoals je die zelf graag zou zien
van anderen.
+1
Een forum praat over waar initiatiefnemers een onderwerp over starten, en meepraters genoeg interesse in hebben. Neem zelf het initiatief en dan zie je wel of er genoeg meepraters zijn, zo niet dan is het niet je forum.
Er zijn bij mij ook al redelijk wat Seiko’s de deur in en uit gegaan.
Ik kocht ze voornamelijk bij erkende juweliers en zelfs een jaar terug een gelimiteerde zeldzame editie bij het Seiko Center te Amsterdam.
Toen ik die meestal kort nadien ongedragen en nieuw wou verkopen kwam ik tot de vaststelling dat nagenoeg alle modellen die ik had aangekocht dan op het internet aan soms de helft !! van de prijs waren terug te vinden
Zelf de limited edition was zelf héél weinig meer waard na amper een jaar.
Wat kan je er dan “2dehands” nog voor vragen , een peulschil dus.
Dus ik vind Seiko totaal niet waardevast , het is logisch dat er een waardevermindering plaatsvind vanaf het moment je er de deur met uitstapt maar hier vind ik het ronduit degoutant.
Oorzaken? overcapaciteit van Seiko’s = mindering in waarde , De Seiko’s bij “ons” komen (bijna) allemaal van China , Singapore ,… dezelfde modellen heb je nochtans ook Made in Japan maar die zijn enkel voor de thuismarkt.In mijn ogen is Made in Japan een betere referentie.
Op het internet heb je ontelbare grijze import verkoop = weer mindering van de waarde. Het verschil bij de juwelier scheelt soms de helft of meer.
Pfff ik was een overtuigde Seiko fan , door zijn betaalbare kwaliteit maar stilaan ben ik overgegaan op geheelonthoud van Seiko horloges.
Nochtans als ik er één zie zal ik altijd met interesse kijken , maar kopen? Nee heb ik (even) geen zin meer in.
Het fijne van een forum is dat je die topics kunt lezen, die je interessant vindt, en de rest kunt laten voor wat ze zijn.
Er is genoeg leuks te lezen, en de rest sla ik over. Wat is het probleem? Iedereen heeft zijn eigen interesses. Ik snap dat geklaag niet van sommigen dat het forum niet precies is wat hun smaak ingeeft dat het moet zijn. Alsof zij het centrum van de (horloge)wereld zijn zeg.
Begin dan een eigen forum.
Ik hoop dat Sparks wel doorgaat. Ik vind het altijd weer leuk.
Ik ben nogal vasthoudend van aard en haak absoluut niet snel af.
Dus voor mij geldt het spreekwoord “Wie A zegt moet ook B zeggen” met de toevoeging “plus de rest van het alfabet”.
En ik ben nu al bij de letter “N”.
P.S. aan allen: Bedankt voor jullie positie respons.
Het fijne van een forum is dat je die topics kunt
lezen, die je interessant vindt, en de rest kunt
laten voor wat ze zijn.
Er is genoeg leuks te lezen, en de rest sla ik
over. Wat is het probleem? Iedereen heeft zijn
eigen interesses. Ik snap dat geklaag niet van
sommigen dat het forum niet precies is wat hun
smaak ingeeft dat het moet zijn. Alsof zij het
centrum van de (horloge)wereld zijn zeg.
Ik hoop dat Sparks wel doorgaat. Ik vind het
altijd weer leuk.
Mooie reactie en helemaal waar…
Het zijn net mensen hier op het forum:-p Iedereen met z’n eigen interesses, smaak en bijdragen.
Mocht je meer diversiteit willen zien, dan post je toch zelf ook wat meer in de richting die je leuk vind. Dit hoeft niet allemaal in je eigen bezit te zijn. Internet staat vol met leuke horloge gerelateerde zaken.
Ik post zelf niet veel en lees ook alleen wat ik leuk vind.
Misschien is dit ook een idee voor jezelf om er meer plezier aan te beleven, en gun ieder z’n eigen manier van hobby beleven en het deelnemen aan een forum.
Ook met Seiko,Quartz,hommage enz.
laten voor wat ze zijn.
altijd weer leuk.
Helemaal mee eens. Ik wordt er echt moe van. Het gaat hier over horloges in alle soorten en maten maar het moet hier voor velen nog steeds voldoen aan bepaalde eisen voordat iets “horloge” genoemd mag worden. Ik moet me echt regelmatig inhouden wanneer ik bepaalde dingen lees. Dat domme gezever over de ziel van een automaat en het afgeven op quartz terwijl deze techniek veel moderner is vind ik echt steeds triester worden. Ik heb ook automaten en quartzen en ze zijn me allemaal even lief. Maar misschien is het inderdaad beter een forum te zoeken waar mensen je mening delen. Is wel veel prettiger. Ik kan het weten want ik zit hier ook niet meer zo vaak…
laten voor wat ze zijn.
altijd weer leuk.
Ik vind de opmerking dat ik dan bij mezelf moet beginnen ergens wel waarde hebben. Ik ben een historisch onderzoek begonnen (voor publicatie, niet voor mezelf) naar de horloge-cultuur in Oost Azië tijdens de Japanese koloniale periode. Ik zal daarvan tezijnertijd wellicht een beknopte versie hier kunnen plaatsen als er interesse voor zou zijn.
Maar ik blijf erbij dat ik het jammer vind dat er weinig gepraat wordt over innovatie en ontwerp. Dat was vroeger hier echt anders, en ik vind best ik dat mag betreuren. Ik kom hier ook al 6 a 7 jaar. En nee, marijn, daarvoor hoef ik niet mijn eigen forum te beginnen. Of is dit forum alleen maar voor mensen die nooit kritiek zullen leveren? Dat zou toch zonde zijn…
Ik surfde net… Zelfs de mooie oude
Breitlings (toen Breitling nog mooi was en geen
potsierlijke modellen maakte) zie ik hier nooit.
…
Groeten uit het verre zuiden,
R
Dan let je niet goed op zeker, sinds gisteren heb ik in het vintage deel nog post toegevoegde over mijn vintage Breitling Chronomat 769, tenzij deze niet aan je idee van een mooie oude Breitling beantwoord natuurlijk.
Voor een groot deel ben ik het met je eens. Er is sprake van erg veel herhaling. Vragen die worden gesteld, waarop de zoekfunctie ruim antwoord geeft. Eindeloze verwijzingen naar Rob, van monsterwatches. Ik zoek een duiker tot 400, tot 500 of 600 euro… Mensen die reageren om het reageren… Etc, etc…
Zie het maar zo dat je tegenwoordig lekker snel “bij” bent met lezen. Misschien is het een soort forum-moeheid diena een tijdje over is.
Er komen hier inderdaad veel Seiko posts voorbij, en we weten allemaal waarom dit is.
Seikosha is inmiddels enorm zeldzaam geworden, posts over dit merk zullen daarom ook zeldzaam zijn op dit forum. Maar, google is your friend, er is een schat aan informatie te vinden.
Vintage Breitlings zijn hier misschien wat schaars, maar ze komen wel degelijk voorbij.
Als lid van dit forum ben je vrij om nieuw berichten te plaatsen, we kunnen dit forum dus zelf zo interessant maken als we zelf willen! Je kunt erop gaan wachten, maar ook zelf actie ondernemen.