Ligt het nou aan mij of.....?

Persoonlijk ben ik zowel voor quartz als automaat.
Een handopwinder spreek mij minder aan.
Quartz vind ik leuk omdat hij altijd juist loopt en je hem gewoon kan omdoen zonder juist te zetten (zeker als het een horloge is met complicaties).
Bij een automaat is het de techniek en de vloeiende beweging van de secondewijzer die mij aanspreken.

2 likes

Quartz is lekker secuur, daar hou ik wel van. En ook een tikkende seconde is hot. Maar ik ben dan ook getikt, dat helpt.
Mooiste is een combi met solar of kinetic, dan hoeft 'ie tenminste niet open voor batterijwissels.

3 likes

IK DRAAG MET TROTS DEZE SEIKO :heart_eyes: JAARGANG 1984 :heart_eyes: SEIKO :heart_eyes: QUARTZ :heart_eyes: JUWELIERS STREGO :heart_eyes: TEGEN KONTANTE BETALING :heart_eyes: EEN PIN BESTOND NIET :heart_eyes:

3 likes

Voor mij Is t puur n kwestie v gevoel. Mechanische klokjes vind ik leuker dan n standaard quartz. Vandaar dat ik meer geld wil neertellen voor n automaat en niet voor n quartz. Bovendien vind ik t fijn als n horloge niet afhankelijk Is v n batterij. Dus als ik n quartz kies, dan eerder n solar, kinetic of anderzijds oplaadbaar.

Wel merk ik dat ik m’n SmartBand wel erg fijn vind en m geregeld vh gemak pak ipv n mechanisch horloge.

1 like

En helemaal als ie vloeiend over de wijzerplaat glijdt

http://i170.photobucket.com/albums/u268/fangio_/b42cce0fe33ff69b39d3fc2867bb0532_zpsq3idfmxn.jpg

3 likes

Niks mis met quartz. Ik geniet met volle teugen vd mijne :wink:

2 likes

Af en toe is ook een capacitor aan vervanging toe. Mijn Seiko starfish is op reis naar @MartijnV voor een nieuwe lithium-ion capacitor.

Het zijn inderdaad belachelijke generaliseringen. Of een quartz- of automatisch uurwerk interessant is, kan beter per individueel geval worden besloten.

Wel zou ik de stelling aan durven gaan dat er (voor mij althans) meer interessante automatische uurwerken zijn dan quartzuurwerken. Ik houd nu eenmaal meer van het mechanische dan het elektronische. Maar ik maak daarbij niet de fout om te denken dat het Ă©Ă©n strikt superieur is aan het ander.

2 likes

Dat Is zeker waar, maar voor intensief gebruik wil ik toch liever niet een batterij. Daar Is leeg=leeg, terwijl n accu weer opgeladen kan worden. Ik denk dan aan abc, GPS, SmartWatches, ed. Vroeger betekende teveel spelen op m’n databank horloge dat ie sneller toe Is aan n batterij of op m’n abc tijdens vakantie kans dat ie zonder stroom komt te zitten. Nu er oplaadbare alternatieven zijn, zoals solar of USB oplaadbaar, kies ik nu bijna altijd daar voor.

1 like

Zo ziet een DOOIE Seiko starfish eruit. Martijn gaat hem nieuw leven in blazen :grinning:

2 likes

Ik kan me nog goed het luide “tikken” van m’n eerste Swatch herinneren. Die hoorde je op meters afstand, heerlijk! Ik vind beide technieken prachtig en ben nog steeds onder de indruk dat er in zo’n kleine behuizing zoveel techniek kan zitten. Ik kom uit de tijd dat je echt een horloge nodig had om de tijd te weten. Als ik nu per ongeluk van huis ga zonder dan ben ik naakt. Dan ik ga of terug of ik koop er een onderweg. Bij horloges gaat het mij in eerste instantie om uiterlijk en beleving. Het soort uurwerk is slechts een tool om de juiste tijd weer te geven


1 like

Quartz geen beleving? Vintage Quartz sowieso wel:

Wat ik vreemd vind is het ‘grote’ prijsverschil tussen een quartz versie en een automaat versie van verder hetzelfde horloge, terwijl het eta uurwerk misschien een paar tientjes duurder is.

En techniek? Ik wens een de gemiddelde automaat succes tegenover Superquartz.

3 likes

Hier geen minachting voor quartz maar het doet me gewoon helemaal niets. De keuze is bij mij automaat of telefoon. Redenen zijn de techniek, geschiedenis, feit dat (bijna) alle klassiekers automaten zijn en misschien ben ik ook wel een klein beetje een snobje als het op horloges aankomt.

En nog steeds hetzelfde batterijtje?? :grin:

1 like

Dat niet, maar mogelijk wel zonder dure servicebeurt😎

2 likes

5 likes

Ik ben zelf ook al heel lang niet meer echt actief op dit forum (maar dat zal binnenkort weer veranderen), maar dit onderwerp ligt me nauw aan het hart. Vandaar 


Ik ben het zowel met dreski als met JeR eens.

Kwarts uurwerkjes zijn vaak wondertjes van techniek.

En ik kan heel weinig respect opbrengen voor fabrikanten die bijvoorbeeld 1000+ euro durven vragen voor een 2824 in een simpel stalen kastje of nog, 3000+ euro voor een dito 7750 met heel misschien een verguld of gegraveerd rotortje.

Dat laatste dan om het geheel “customised” of “improved” te mogen noemen.

2 likes

Jammer dat Seiko showt met de gangreserve indicatie . Anders was ie ‘perfect’.

Een grap altijd leuk :grin: de eerste originele batterij was een ongelofelijk goed heeft ruim vijf jaar probleemloos gelopen ! Latere batterijen nog minder dan de helft. Wat waren dat voor TURBO-batterijen ?

1 like

@nitram: Wellicht is de kortere batterijlevensduur een indicatie dat jouw horloge dringend een beurt nodig heeft.
Verharde olie => stroever lopen => meer energie nodig => batterijtje sneller leeg

1 like