Ligt het nou aan mij of.....?

Je hebt gelijk maar ergeren moet je niet doen :wink:

Lekker klokje of niet dan😀

1 like

Die handboor vind ik wel sterk!
Mijn tandarts is daar ook van af gestapt :slight_smile:

Gelukkig, nu krijg je alleen pijn aan je oren van het boormachientje… :joy:

Tja… eigenlijk een goed statement. Waarom hebben de meeste, en ik eigenlijk ook voor mijn gevoel, die automaat tic???

Maar gelukkig vandaag overgegaan tot de koop van een duurdere quartz. Maar helaas moet deze volgende week nog binnen komen…:confused:

Helemaal niks mis met quartz:

2 likes

Niks mis met quartz maar niet meer voor mij. Ik heb een tijdje geleden besloten om al mijn quartz horloges de deur uit te doen waaronder een Breitling Colt superquartz.


Ik vond het een mooi horloge en zeker niet de goedkoopste maar wat betreft de tikkende wijzer :

4 likes

Pracht quartz👍

1 like

Ook al heb ik wel een voorkeur voor automaat, quartz is helemaal prima ook en soms ook wel handig (zeker zonder datum). Heb er dan ook een aantal naast de automaten en een enkele handopwinder.




1 like

Niks mis met (high-end/dure) Quartz horloges :thumbsup:, maar idd die tikkende wijzer…:unamused: (die negen van de tien keer ook nog eens niet precies op de markers terecht komt…:rage:)

Daar heb ik de oplossing voor gevonden :grin:

11 likes

Ik heb geen 5sec nodig om te kijken hoe laat of het is en of de secondewijzer nu verspringt of lekker soepel loopt boeit me eigen niet
Ik moet het horloge mooi vinden en of dat nu quartz is of mechanisch

3 likes

Haat en minachting vind ik nogal overdreven, voor mij persoonlijk dan.
Om eerlijk te zijn heb ik quartz altijd iets als minder dan megachisch gezien. Ook al ver voordat ik mij ben gaan verdiepen in horloges. Vergelijk het met de opkomst van het electrische rijden. Er gaat gewoon niets boven het mooie geluid en gevoel van een verbrandingsmotor. ookal is electrisch in vele opzichten beter…

Bij horloges gaat het (voor mij) allemaal om de emotie die je ervaart als je al die kleine bewegende onderdeeltjes in het uurwerk ziet. Vandaar mijn liefde voor skelet horloges. Dat kan je bij Quartz simpelweg vergeten.

4 likes

Ik zelf heb regelmatig nagedacht om een Citizen chronomaster CTQ of een Citizen AQ aan te schaffen.
Dat zijn de tegenhangers van de Grand Seiko quartz, qua accuratesse en qua afwerking kunnen ze bijna wedijveren.

De import belasting houdt mij tegen, meer niet.

Ook een Seiko Astron sluit ik niet uit.

3 likes

Zo’n gaaf horloge is dat…

1 like

Gewoon leuk!

3 likes

Ja…

Het ligt aan jou.

Quartz… ja… wat zal ik er van zeggen… als “techneut” heb ik gewoon een voorliefde voor mechanische uurwerken…dat zoiets zonder batterijtje kan functioneren… een mechanische automaat vind ik het toppunt van mechanische techniek… 'k heb slechts 1 automaat in mijn collectie, de Subdelta Periscope… en als ik die omdoe, dan sla ik em om de pols, en na een half uurtje ofzo zet ik em gelijk… dan heeft ie inmiddels genoeg beweging gekregen om netjes te lopen… draag ik em meerdere dagen achter elkaar… dan hoef ik em in tegenstelling tot mijn andere mechanische horloges niet op te winden… da’s gaaf!..
'k wil dan ook heel graag een mooie automaat in mijn Instrument 2 gaan monteren… ofwel 1 bouwen met een automaat erin…

een Grand Seiko… da’s heel wat anders dan een “gewoon” Quartz horloge… da’s springdrive… 't kristal heeft alleen een "regelende"functie in dat horloge… da’s een heel nieuwe techniek, met een traploos glijdende secondenwijzer. een mechanisch uurwerk… maakt nog steeds stapjes…

zoals gezegd… ik hou gewoon van mechaniekjes… niet dat ik Quartz niet waardeer… 't is prachtige techniek… maar “zo gewoontjes”…

Ik heb wel horloges met een batterijtje… maar mijn hart ligt toch het meest bij mechanisch… en… die ene… die “Vreemde eend” in mijn horlogekist… de ZentRa Savoy met haar Transistor uurwerkje… mechanisch in de basis… maar aangedreven middels electromagneten, geregeld door een transistor. 'n beetje “best of both worlds”…

Zal ik ooit nog een Quartz horloge aanschaffen?.. denk het nu niet… vanwege mijn voorliefde… maar als het je niet uitmaakt “welke motor” er onder “de kap” ligt… wie houdt je tegen om een mooi Quartz horloge te kopen?

7 likes

Heerlijk! Tis echt een kanjer!

Zo blij mee👍

Grand Seiko’s komen met 3 soorten uurwerken: Mechanisch, Quartz & Spring Drive. Een Grand Seiko Quartz is een normale Quartz. Nou ja, normaal :wink:

Heb overigens ook niets tegen kwarts, heb een Taser P5900 die ik iedere nacht draag. Kan ik tenminste zien hoe laat het is :grin:

Quartz geeft voor mij persoonlijk eigenlijk geen beleving. En laten we wel wezen; dat is toch eigenlijk waar je een horloge voor draagt? Om te weten hoe laat het is heb je al lang geen horloge meer nodig. Zoals velen voor mij al hebben gezegd in dit draadje; het mechanische aspect dat iets zonder batterijtje zo mooi op tijd kan blijven lopen is wat het voor mij leuk maakt. Helemaal met dat mooie geluid er bij als je het klokje tegen je oor houdt.

Het is voor mij dus een gevoel wat ik wel heb bij mechanisch en niet bij quartz. Quartz is voor mij echter niet minderwaardig. Waar ik minder goed tegen kan is echter als het uurwerk, of het nou quartz of mechanisch is, niet past bij de prijsklasse en afwerking van het horloge. Een horloge met een heel goedkoop quartz uurwerk wat voor veel geld verkocht wordt, is voor mij dan inderdaad minderwaardig. Maar dat geldt ook voor een duur horloge met een goedkoop standard mechanisch uurwerk er in. Boven een bepaalde prijsklasse verwacht ik nou eenmaal een mooi manufactuur uurwerk of in ieder geval een erg goed uitgevoerde (aangepaste) 'standaard’uurwerk. Een horloge over 1000 euro met een ETA van een paar tientjes, wat je bij sommige merken helaas nog best veel ziet, is voor mij dan net zo minderwaardig.

5 likes