Lijn jij de minutenwijzer uit bij het op tijd zetten?

Bij sommige van mijn horloges, met name de chronometers, lijn ik de minutenwijzer netjes uit bij het op tijd zetten. Bij andere, met name vintage horloges die toch na een paar dagen moeten worden bijgezet, doe ik dat niet. Hoe doen jullie dat?

Lijn jij de minutenwijzer uit?
  • Ja, altijd
  • Soms, als ik tijd en zin heb
  • Nee, dat boeit me totaal niet

0 stemmers

10 likes

De hamvraag is, hoeveel tijd vind je acceptabel dat je horloge voor of achter loopt?

Nou?
  • Twee seconden
  • Tien seconden
  • Dertig seconden
  • Één minuut
  • Twee minuten
  • Ik ben een psychopaat en meer dan twee minuten is ook nog OK

0 stemmers

1 like

Ook de seconde wijzer als t ff kan.

7 likes

Is verschillend.
Bij een Quartz is 2 seconden al veel te veel.
Dat is een minuut per maand.
12 minuten per jaar.
2uur per batterijlevensduur.
Bij een mechanisch horloge is 30 seconden nog niet interessant.
Dat is maximaal 1 minuut per draagbeurt
Niet boeiend.

3 likes

Met positionele variatie kan ik het bij de meeste horloges balanceren rond de 0, eentje loopt continue in de min en daar zet ik bij -2 minuten de minutenwijzer weer goed (uurwerk is non-hacking dus is het om de zoveel tijd de enige oplossing)

1 like

Bij die ene zou ik hem dan een minuut vooruit zetten en bij -1 weer bijstellen :grimacing:

Heel raar maar 1 minuut voor staat me meer tegen dan 2 minuten achter, aangezien ik weet dat die toch nooit in de plus kan lopen.

1 like

Dat is niet hoe ik de vraag van TS heb begrepen. Ik dacht dat het over uitlijning van de minutenwijzer ging. Dus 12 uur 0 min 0 sec alle wijzers op elkaar, met als gevolg dat na 5 minuten, als de secondewijzer weer op 0 staat, de munutenwijzet ook exact op 5 staat.

Om vraag TS te beantwoorden: JA, dat is essentieel voor me.
Eventuele onnaiwkeurigheid van het horloge heeft daar niets mee te maken.

1 like

Boeit me echt geen reet. Zet ze ook enkel ± op tijd.

1 like

Geen interesse in beide. Gewoon ongeveer is goed genoeg!

1 like

Volmondig JA,zou elke horlogeliefhebber in z’n systeem moeten hebben
BAM exact op het streepje,kijk al m’n shots maar na mocht je niets interessanters te doen hebben in het weekend :grin:

8 likes

Helemaal mee eens. Ik heb een paar horloges die alleen 5 minuten indices hebben. Dan wacht ik dus een paar minuten om hem goed te kunnen zetten. Want die minutenwijzer moet uitgelijnd zijn als de seconden op 0 staan.

4 likes

Tijd voor een poll…misschien? Is dit een typisch vrijdag(middag) topic?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik zet hem op de minuut en seconde goed… met een loupe erbij zelfs :nerd_face:

8 likes

Eerst zet ik mijn tablet aan en zoek “de juiste tijd in Nederland” op (atoomklok)

Dan zet ik zet het horloge stil als de secondewijzer exact op de 12 staat, dan zet ik de minutenwijzer exact op het gewenste minuten streepje.
Dan wacht ik tot de atoomklok exact dezelfde tijd aangeeft die ik op mijn horloge heb ingesteld en druk dan snel de kroon in.
Mijn horloge loopt +2, en omdat ik nogal precies ben doe ik dat de volgende ochtend weer. :+1:

7 likes

Ik ben wat compulsief in het op tijd zetten… ben al lang blij dat ik geen moon phase heb.

2 likes

als je het horloge 's nachts in een positie legt die -1 loopt hoef je niet elke dag deze handeling te doen.

1 like

Nul seconden achter, maar tot een minuut voor is prima.

En de Minuutwijzer moet op de streep staan wanneer de 60 seconden bereikt zijn.

5 likes

Ik gebruik dagelijks Toolwatch

2 likes

Mijn horloges staan nooit op tijd. Zelfs de quartzen niet. Ik probeer het wel, maar het lukt me niet.

1 like