Limited Edition; bij wat voor aantal?

Wat is volgens jullie nou het aantal horloges van een bepaalde uitvoering waarbij je pas ‘‘echt’’ kunt spreken van een Limited Edition?

Als je kijkt naar wat fabrikanten nog “limited” noemen, dan kan dat nogal verschillen. Maar 't gaat normaal gesproken om 50 tot 2000 stuks. Persoonlijk zegt het mij heel weinig. Het suggereert dat de vraag aanzienlijk groter is dan het aanbod, wat een doorzichtige marketingtruc is. Een producent is er immers op uit zoveel mogelijk te verkopen. In het algemeen zijn de zogenaamde limited modellen ook niet beter of fraaier dan gewone modellen. Een ander wijzerplaatje of i.d. en “limited edition” erop en klaar is Kees. Kortom: 't stelt mijns inziens heel weinig voor. De toppers in de horlogeindustrie zijn dan ook nooit limiteds.

Volgens mij zijn alle Panerais limited.

Maargoed, toen de G serie van de 112 “klaar” was kwamen ze wel weer met de H en zelfs de I :frowning:

Jaquet Droz maakt veel series van 8 of 88.
Je komt ook regelmatig “1/1” tegen: unieke exemplaren. Bijvoorbeeld een bepaalde steen-soort als wijzerplaat op een bepaald model

Dat begint er op te lijken :slight_smile:

Overigens: mijn J*D is geen “limited edition”, maar heeft een serienummer ergens rond de 350… ook niet echt massaproductie.

Laat je niet gekmaken door het feit dat iets een “limited edition” is…

Groet
Mark

Panerai heeft voor al zijn gangbare modellen een maximaal produktie aantal per jaar, zoals bij de 112 dus. Jaarlijks verschijnen er ook een aantal limited editions die ook een maximale oplage hebben (soms 50, soms 500 of meer) maar slechts één of twee jaar worden geproduceerd. Omdat echter op ieder horloge dus het nummer staat en het totale produktie aantal wordt vaak gesuggereerd dat ieder model een limited edition is.

Ruud

De iconen in design, zijn zelden limiteds. Integendeel, die zijn vaak in zeer grote aantallen geproduceerd. Neem de Thonet nr. 14, de Volkswagen Kever, de Dialletti Koffiekan etc. etc. Of de Omega Speedmaster of Rolex Submariner etc. Wel kan het zijn “ter ere van het model” een variant op de markt wordt gebracht onder de naam “limited”, om marketingtechnische redenen. Maar zoals gezegd: het zegt mij niks. Liever het origineel.

Kwa aantal vind ik wereldwijd een oplage van 250 exemplaren nog wel geliimiteerd. Verder zegt het me eigenlijk niets, het voegt in mijn ogen niet iets bijzonders toe. Het is, zoals hier eerder gezegd, meestal een jubileum uitgave, of er is een iets ander lettertyupe etc. Als dat alles is waardoor het gelimiteerd zou moeten zijn, dan sla ik over. :slight_smile:

Bedankt alvast voor jullie reacties! Achterliggende gedachte is mijn interesse in de stalen versie van de Antoine de Saint Exupery van IWC. Daar worden er 1631 van gemaakt wereldwijd. Ik heb het horloge afgelopen dinsdag bij de juwelier gezien. Die moest 'm speciaal bij IWC reserveren voor een dag. Ik vond 'm erg mooi. Maar er werd erg de nadruk op gelegd dat het een LE is. Maar ja…bij 1631 exemplaren? Zou ie bijv. over een jaar nog te koop zijn en dan voor een wat lagere prijs (via een ander kanaal) of zijn alle modellen dan echt verkocht?

Hij kost € 3950. Ik zit heel erg te twijfelen…

Als je 'm mooi vindt - kopen…

Maar niet omdat er “maar” 1631 van gemaakt worden!!

Groet
Mark

Ik heb even naar het model gekeken. Voor zover ik kan zien, is het gebruikte caliber “gewoon” op een ETA Valjoux 7750 gebaseerd. Ik vind het een mooi model; het enige wat ik niet erg fraai vind, is de minutenaanduiding, met name de onderbreking door de cijfers. De wijzers van de subdials lijken mij ook wat grof. Maar het kan zijn dat als je 't in handen hebt, 't meevalt.

Ik vind het ook altijd zo heerlijk misleidend als iets bijvoorbeeld nummer 26 van de 100 is. Dat hoeft niet in te houden dat het echt een limited is, maar domweg dat dit nummer 26 is in deze reeks van 100.

Maar qua limiteds vind ik dat de regel blijft dat je iets moet kopen als je het mooi vind. Dat ergens dan maar 1631 van zijn is een leuk extra-tje als je het horloge toch al mooi vond en ging kopen. Maar ik zou me er niet door laten leidden.

Graag voeg ik toe aan deze discussie dat bijvoorbeeld Oris’ limited edition modellen echt aparte en bijzondere modellen zijn. Van het Miles Davis klokje is een stalen Limited Edition in 750 exemplaren en een rose gouden exemplaar in een oplage van maar 75 stuks verschenen. Een aparte wijzerplaat, een gravure van Miles op de achterkant en je hebt echt iets bijzonders.
Ook hun Limited van de Sinatra klok is apart vanwege de gangreserve aanduiding.

QP in Amsterdam schijnt nog een exemplaar van de rose gouden Miles klok te hebben, maar ik durf amper langs te gaan… (sommige liefdes zijn gewoon te duur zullen we maar zeggen) :wink:

Beste Richard, volgens mij een goede keuze. Staat op mijn wishlist maar zal er waarschijnlijk nooit komen. Als hij aan de beurt is zijn ze al op. 1631 is best veel maar het is wel echt een afwijkend model. Onderscheidt zich van de andere modellen en is geen horloge waar iets minimaals aan is veranderd om hem limited te maken.

Mocht je hem kopen en over een paar jaar kwijt willen, laat het me weten :wink:

groet, Wimster

ps, ik hoorde laatst dat er zo’n 80% van is verkocht. Werd verteld door een dealer maar toch.

Overigens vind ik het wel weer wat hebben dat IWC een “Collector’s forum Ingenieur” uit heeft gebracht. Er zijn er 100 van gemaakt. De verschillen zijn minimaal met de normale Ingenieur maar ze hebben een wereldkaartje op de site hoeveel exemplaren er in ieder land zijn verkocht. Zo is te zien dat er maar 1 in Australië “zwerft” en 5 in Nederland. Geeft weer wat extra cachet (lees: is slim van IWC) aan het Limited idee.

groet, Wimster