Limited edition of limited edition of limited edition

De laatste tijd zie ik de eene naar de andere limited edition, maakt niet uit welk merk of prijsklasse allemaal limited editions.
Soms denk ik dat er meer limited editions zijn dan normale, eens moet het toch een keer ophouden?
De limited editions zijn er alleen om een hogere prijs te vragen of hoe denken jullie hierover?

2 likes

Yep, meestal wel ja.

Er zijn uitzonderingen, maar het is ook niet mijn ding. Kortom commercieel erg aantrekkelijk en het zijn ook vaak dezelfde merken die zich ermee bezig houden. En het is ook niet echt van de laatste tijd,… zie het al meerdere jaren.

Daarbij vind ik de aantallen altijd ook wel noemenswaardig. Limited editions van 1000 of meer,… Hoe vaak kom je nu echt in het wild een horloge tegen. Zelfs een standaard Omega Seamaster zie ik iig niet iedere dag voorbij komen.

5 likes

Is inderdaad een manier om een model in de markt te zetten. Dit zie je ook bij dure automerken.

Gisteren las een een artikel waarbij Porsche (je weet wel, het merk dat per geprocuceerde auto een winst van 17000 euro maakt) een limited edition countert met een type dat dicht aanleunt bij de GT3 RS. Reden : geldspeculatie op de GT3 RS :rolling_eyes:

1 like

Tja, het is voor mij geen factor die meespeelt. Geloof niet in horloges als belegging. Wordt ook wel moe van dat limited gebeuren. Sommige merken, zoals Meistersinger, lijken alleen maar limited’s te hebben. Daarnaast, alles is per definitie limited, in de praktijk & in theorie; oneindig minus 1 :wink:

2 likes

Ik vind het persoonlijk maar niets … maar zolang er gegadigden zijn die er met plezier hun geld tegenaan gooien moet je als fabrikant natuurlijk gek zijn om het niet te doen …

Is, zoals reeds aangehaald, ook een fenomeen dat je in verschillende markten ziet … ook bij bijvoorbeeld bij Single Malt Whisky … marketing is everything … en velen trappen er nog in ook :wink:

Ooit barst de bubble wel …

2 likes

Was net aan het kijken bij Magrette, kun je je inschrijven met een deposito voor, je raad het al… Bijna alle klokken daar zijn limited. Dat viel mij ook al op bij andere sites, vooral ook de niet echt bekende namen. Ik dacht dat het aan mij lag :confused:

1 like

Hogere prijs kan een reden zijn, maar denk ook aan merkversterking (indien in mate en correct toegepast).

1 like

Toevallig vandaag mijn limited edition opgehaald. Slechts 100 stuks en niet duurder dan de reguliere versie

2 likes

Zie dat er iig genoeg topics en posts zijn met limited horloges. :wink:

https://www.horlogeforum.nl/search?q=Show%20limited

1 like

Ik vind limited of niet eigenlijk bijzaak. Mooi of niet. Is veel makkelijker.

3 likes

En scheve indexen zeker? :wink:

1 like

Vreemd, bij de titel van het topic moest ik gelijk aan de Omega Speedmaster denken.

2 likes

Mja Omega voert dit trucje niet alleen uit met de Speedmaster. Kijk eens hoeveel versies van de Seamaster, PO en AT er zijn (zelfs los van Limited).

1 like

Ik vind Limited editions niet bijzonder interessant. Bij aanschaf van vintage is het discontinued zijn van een model wel belangrijk. Is ook een soort van Limited dan…

1 like

Dat is toch wel een uniek model: een Seamster :grimacing: Ik ken ze niet.

1 like

Deze onmenselijke fout aangepast.

3 likes

Of nog fraaier… een numbered edition.

Da’s een (voorlopig) ongelimiteerde limited!!!

Bijvoorbeeld:

2 likes

En voorts ben ik van mening, dat er een alleenrecht op limited editions wordt toegekend aan uitsluitend een liefhebbers forum in Nederland en dat het elders bij wereldwet moet worden verboden.

1 like

Is oneindig minus 1 niet nog steeds oneindig?

1 like

Dan zou je moeten aannemen dat beide kanten van de vergelijking ∞ − 1 = ∞ hetzelfde zijn :wink:

2 likes