Limited Editions Seiko SRQ019 en 21

Ik zit al een tijdje verlekkerd te kijken naar de Seiko special editions SRQ019 en SRQ021. Wat vinden de heren van deze horloge’s ? Welke verkiezen jullie, de zwarte (urushi dial) of de witte (emaille dial) ? Vinden jullie deze uurwerken waar voor jullie geld ? De witte is nog verkrijgbaar aan pakweg 2.500 EUR.

Ik ben benieuwd naar de meningen !!
Mvg,
W

5 likes

Ik vind ze vooral (te) duur…

Ik heb dit model (nog) niet in handen gehad. Dus vind ik het lastig om me er een echt goed oordeel over te vormen. Maar ik heb begrepen dat het hier toch wel om iets speciaals gaat.

Twee dingen kan ik er wel over zeggen.
1 Het is niet helemaal mijn soort horloge. Maar ik heb het dan over de stijl.
2 Seiko kennende, kan ik me zomaar voorstellen dat dit horloge, met een in-house automatisch chrono-uurwerk, de bijzondere wijzerplaat en, van hoe het op plaatjes op mij overkomt, z’n geld dubbel en dwars waard is.

Denk dat ik zelf voor de witte zou gaan.

1 like

Prachtige klokken. 'Nuff said

waarom zouden ze te duur zijn?

Het zou niet mijn keuze zijn, ik vind vooral jammer dat ze zo groot zijn.

Ik vind het formaat en de emaille dial prachtig, alleen zou ik graag “opgelegde” indices zien ipv van de te sierlijke cijfers.

Ik zat de foto van de zwarte te bekijken, en ik vond zelfs de datum op half vijf niet vervelend.
Toen keek ik verder en zag ik de prijs :confounded:

Ik vind die kitscherige cijfers echt een afknapper. Afgezien van de cijfers vind ik het een erg mooi horloge, met name met witte wijzerplaat en blauwe cijfers.

Prachtige klokken !!!

Moeilijke keuze tss wit en zwart … mss eerder zwart (wel met slechts heel lichte voorkeur).

Ik vind ze best mooi. Voor wat ik heb begrepen een eerbetoon aan een van Seiko’s eerste (1913) polshorloges genaamd Laurel;

Hierdoor vind ik de witte leuker.

1 like

Als je dan toch 2500 euro te besteden heb, zou ik neigen naar een Omega of TAG… :slight_smile:

Dit is weer Seiko zoals ik Seiko ken. Strakke cijfers, perfecte wijzers met voldoende lume en een heel mooi datumvenster op de perfekte plaats. Mooie strakke kroon ook, combineert mooi met de drukventielen van de chrono. Wellicht zijn er lieden die wel wat kleine puntjes van kritiek hebben, bedenk wel dat dit een uiterst vriendelijk geprijsd horloge is…

1 like

Wel, kitscherig … het is eigenlijk het soort lettertype dat je veel ziet op de oude zakhorloges. Ik zou het eerder retro noemen.

Ik begrijp de prijs totaal niet. Ik zou dit model eerder inschatten als een sub 150 euro horloge. Misschien moet ik ze in het echt zien om het te begrijpen…

Urushi is een extreem dure techniek, als die dial effectief Urushi is dan is hij helemaal met de hand gelakt en kan het best een week of meer duren om 1 dial te produceren.

Het lettertype vind ik prima bij die techniek passen ook.

Al bij al goed te pruimen, maar inderdaad eerder iets wat je voor jezelf in huis haalt dan om mee te koop te lopen (niet negatief bedoeld).

Ikzelf zou wel de Urushi kiezen, de Urushi techniek lijkt mij specialer, en bovendien kan Emaille na verloop van tijd gaan barsten, toch?

150 EUR voor een automatische chrono van Seiko ? Daar ben je véél te streng.
Op z’n minst weet je dat het van uitstekende kwaliteit is.

Er is wel duidelijk een mark-up voor het feit dat dit een limited edition is. Voor 1.500 EUR zou ik er al lang voor gegaan zijn.

Een andere factor is de wijzerplaat, die manueel is gemaakt, in emaille voor de witte, urushi voor de zwarte (je moet het proces om urushi te maken eens opzoeken, daar kruipt héél veel werk in).

Automatische chrono voor 150 is natuurlijk niet realistisch. Daar stond ik even niet bij stil. Ik bedoelde dan ook voornamelijk de looks.

Daarom ook dat die met de Urushi wijzerplaat nog een paar honderd euro duurder is. Geen idee van die mogelijke barsten in emaille. Ik heb toch wel al veel zakhorloge’s gezien met emaille die nog 100% in orde waren.

Ja, dat van die emaille weet ik ook niet helemaal zeker, staat me enkel iets van voor…

Deze twee staan al een paar maanden op de radar bij mij, maar met een dikte van 15 mm vind ik ze toch net iets te dik voor een dresser. De SRQ021 (met zwarte dial) is enkel voor Japan bestemd en is een paar honderd euro duurder dan de SRQ019 (witte dial) die wel verkrijgbaar is in Europa.

Deze twee horloges maken deel uit van de Presage-serie van Seiko. De Arabische cijfers stemmen af van Laurel, een merk dat ouder is dan Seiko zelf en in de 20ste eeuw is opgegaan in Seiko. De rode 12 was bijvoorbeeld typerend voor de horloges van Laurel.

Het aanbrengen van glazuur en urushi-lak wordt uitgevoerd door twee Japanse grootmeesters in het vak, dus je krijgt echt wel waar voor je geld. Een artikel over deze twee horloges vind je hier.

1 like