Limited editions, voorraadmodellen, JDM en andere lokmiddelen

Leuk stukje. Ik was er wel van op de hoogte hoe dat werkt maar reclame blijft een fascinerend iets.

Ik dacht altijd dat Apple niets aan marketing deed.
Als je een goed product levert dan komen de mensen vanzelf en hoef je niet aan marketing te doen, dat doen je afnemers dan voor je.
Of is dat juist het briljante? :thinking:
images (5)

1 like

Leuk stuk, dank!

1 like

Leuk om te lezen! De boeken Invloed en Overtuigingskracht van Robert Cialdini zijn in dit kader ook erg leerzaam om te lezen.

2 likes

Ze krijgen de ene na de andere reclame-prijs. Zij hebben zelfs (volgens de experts) officieus de beste reclame aller tijden op hun naam staan. Zie hier:

Bijna 40 jaar oud!!!

5 likes

Zeker wel, met wat mij betreft een hoogtepunt tussen 2006 en 2009 
 “Get a Mac”

Vooral menselijk gedrag is fascinerend!
Gelukkig ook heel voorspelbaar en dus ‘zorgt men voor hebberigheid’ door oa. schaarste te creĂ«ren. We hebben allemaal last van FOMO Ă©n we willen er allemaal bij horen 
 :wink:

5 likes

Die reclame-reeks was erg vermakelijk :joy:

2 likes

Dank voor je schrijf-enthousiasme!
:+1:t4:

1 like

Nooit geweten. Leuke reclames wel :grin:

Alles is ook lekker aan deze. Bijvoorbeeld de stereotypering van de ‘typische’ windows en mac gebruiker.

Wel poorly aged na het hele Corona feest :smiley:

1 like

Even off-topic, maar niet minder belangrijk. We hebben toen Corona de kop opstak gezien wat er gebeurt als één werkgever, in dit geval de GGD, aanzienlijk beter betaalt dan anderen: die werkgever trekt de markt leeg, met name bij de horeca-sector. Zolang alle werkgevers de hand op de knip houden verwacht ik weinig beweging in de arbeidsmarkt, dit i.t.t. de VS, waar enorme aantallen medewerkers voor een iets hoger salaris elders zijn gaan werken.
Ik ben werkgever geweest en zou in deze markt onmiddelijk de salarissen verhogen om m’n personeel vast te houden en open vacatures te vullen want een goed salaris went, maar een te laag salaris is een goede reden om om te zien naar een andere baan.

Dat speelt bij ons koopgedrag zeker een rol, vooral waar het zaken als kleding aangaat. In mijn familie en vriendenkring ben ik de enige horloge-liefhebber, dus ik pretendeer dat mijn aankopen niet door kuddegedrag worden beĂŻnvloed. Binnen de HF-kudde zie ik soms wel kuddegedrag, bijvoorbeeld waar het een vrij stelselmatige voorkeur voor automaten boven quartz betreft. Ik heb liever een goed quartzhorloge dan een matige automaat, maar de meerderheid lijkt dat anders te zien.

Goed punt. Ik denk dat de meeste HF’ers horloges kopen om er zelf van te genieten en niet als belegging. Wil je er echt in gaan beleggen (wat fiscaal overigens heel vriendelijk is), dan heb je stalen zenuwen nodig, want “goed” kopen doe je in een dalende markt en verkopen in een stijgende markt. Dat voelt twee keer verkeerd aan.

Hij is MOOI!

Goed punt, dat ook verklaart waarom vooral Japanse fabrikanten heel veel limited editions op de markt brengen.

De Phaeton was een ernstig onderschatte auto, maar door kuddegedrag (zie hiervoor)
koos de meute toch voor de gevestigde merken.

Mijn JDM’s zijn ook heel gewild buiten japan, bijvoorbeeld m’n onvolprezen Oceanus OCW-S100 en Seiko SDGM001 “Grand Cocktail”, maar je hebt gelijk: er zijn ook wat JDM’s die hier kansloos zouden zijn.

Tja, definieer “te veel”. Ik heb onlangs een SARX045 gekocht (NA zit nog in de pen) en heb net als jij de afweging gemaakt of ik die prijs over had voor dat horloge. Dat het een JDM is maakt mij geen bal uit, maar maakte de aankoop wel wat lastiger.

Ja, dat riekt naar de koop van concertkaartjes op de zwarte markt. Dat heb ik één keer gedaan, maar 25 gulden (!) voor Supertramp in Ahoy - in 1979, mijn eerste concert - was het meer dan waard.

Ik heb geen ervaring met luxe call girls en Ferrari’s, maar Sony heb ik rond de aankoop van mijn Alpha DSLR camera niet kunnen betrappen op een limited edition.

Bedankt voor de tip. Ik voeg 'm toe aan mijn leeslijst.

Ik heb in recordtempo de biografie van Steve Jobs gelezen (zie https://www.bol.com/nl/nl/p/steve-jobs-walter-isaacson/9200000045944841/?bltgh=pQt7uI7miQRv2Q1Pgh5E-A.2_13.14.ProductTitle). Marketing wordt vaak verward met reclame. Apple was op beide vlakken heer en meester.

6 likes

Een premium ben ik ook niet vies van, maar dan moet het zowel in absolute als relatieve zin naar verhouding zijn. En die variabelen liggen voor iedereen anders.

1 like

Duidelijk verhaal over hoe het daadwerkelijk werkt :ok_hand:t2:

1 like

Dank voor het delen van jouw kennis! Leuk en boeiend geschreven. Ik merk dat ik het menselijke psyche steeds interessanter begint te vinden, dus dank voor het delen van dit boek! :smiley:

1 like

Jaren terug live on stage meegemaakt.
Hij heeft een goed gesmeerd verhaal, overtuigend en ‘op zijn Amerikaans gesmeerd’ gebracht.

Ik heb toen het boek “Invloed, de zes geheimen van het overtuigen” meegenomen. Volgens mij is dat de titel die jij ook bedoeld @Vintagelover. Toch?

Da’s een goeie leestip @Rival, leest lekker weg en ik vond het praktisch/leerzaam 

2 likes

Met welk Avi Niveau?

2 likes

In mijn leestempo.
Het is een vrij lang artikel en wilde zo voorkomen dat mensen een korter artikel verwachten en halverwege afhaken.

‘Invloed’ is inderdaad waardevol om te lezen, en hij heeft ook meegeschreven aan het boek ‘Overtuigingskracht’; ook een aanrader op dit gebied!

1 like

Ik startte met;

en dacht gelijk al, ik ook en nu? Toch maar even verder gelezen. Eigenlijk kun je het hele schrijfsel enorm inkorten en samenvatten in één woord. Dat woord is “emotie”. Precies dat hoofdingrediĂ«nt waar onze hobby volledig door gevoed wordt en dat stukje menselijk instinct zorgt dat ratio, verstand, geef het beestje een naampje, volledig de deur uitgaat op het moment dat onze tikker een paar keer overslaat, de endorfine met liters tegelijk wordt aangemaakt en onze portemonnaie Ă©n hand gaten begint te vertonen.

Ik kocht 2 jaar geleden mijn grail watch, het jaar daarna weer en het jaar daarna kocht ik er zelfs 2. Inmiddels vele duizenden euro’s verder en ik kijk nu alweer naar de volgende maar ben nog steeds tot over m’n oren verliefd op al die andere grail watches. JDM, limited, special edition, allemaal volledig irrelevant. Mooi, gevoel, emotie, shit daar gaan we weer

Relativeren is zinloos. Of voor de trekkies onder ons en aldus de Borg; resistance is futile. Must buy a new watch! Can’t resist.

2 likes

Bedankt voor dit interessante stuk, ik heb het met plezier gelezen.

1 like

Leuk stukje. Dat is precies hoe het werkt!

Voor de lezers die door willen lezen in deze richting, is Basic Economis van Sowell een aanrader.

1 like