Leuk stukje. Ik was er wel van op de hoogte hoe dat werkt maar reclame blijft een fascinerend iets.
Ik dacht altijd dat Apple niets aan marketing deed.
Als je een goed product levert dan komen de mensen vanzelf en hoef je niet aan marketing te doen, dat doen je afnemers dan voor je.
Of is dat juist het briljante?
Ze krijgen de ene na de andere reclame-prijs. Zij hebben zelfs (volgens de experts) officieus de beste reclame aller tijden op hun naam staan. Zie hier:
Dat speelt bij ons koopgedrag zeker een rol, vooral waar het zaken als kleding aangaat. In mijn familie en vriendenkring ben ik de enige horloge-liefhebber, dus ik pretendeer dat mijn aankopen niet door kuddegedrag worden beĂŻnvloed. Binnen de HF-kudde zie ik soms wel kuddegedrag, bijvoorbeeld waar het een vrij stelselmatige voorkeur voor automaten boven quartz betreft. Ik heb liever een goed quartzhorloge dan een matige automaat, maar de meerderheid lijkt dat anders te zien.
Goed punt. Ik denk dat de meeste HFâers horloges kopen om er zelf van te genieten en niet als belegging. Wil je er echt in gaan beleggen (wat fiscaal overigens heel vriendelijk is), dan heb je stalen zenuwen nodig, want âgoedâ kopen doe je in een dalende markt en verkopen in een stijgende markt. Dat voelt twee keer verkeerd aan.
Hij is MOOI!
Goed punt, dat ook verklaart waarom vooral Japanse fabrikanten heel veel limited editions op de markt brengen.
De Phaeton was een ernstig onderschatte auto, maar door kuddegedrag (zie hiervoor)
koos de meute toch voor de gevestigde merken.
Mijn JDMâs zijn ook heel gewild buiten japan, bijvoorbeeld mân onvolprezen Oceanus OCW-S100 en Seiko SDGM001 âGrand Cocktailâ, maar je hebt gelijk: er zijn ook wat JDMâs die hier kansloos zouden zijn.
Tja, definieer âte veelâ. Ik heb onlangs een SARX045 gekocht (NA zit nog in de pen) en heb net als jij de afweging gemaakt of ik die prijs over had voor dat horloge. Dat het een JDM is maakt mij geen bal uit, maar maakte de aankoop wel wat lastiger.
Ik heb geen ervaring met luxe call girls en Ferrariâs, maar Sony heb ik rond de aankoop van mijn Alpha DSLR camera niet kunnen betrappen op een limited edition.
Bedankt voor de tip. Ik voeg 'm toe aan mijn leeslijst.
Een premium ben ik ook niet vies van, maar dan moet het zowel in absolute als relatieve zin naar verhouding zijn. En die variabelen liggen voor iedereen anders.
Dank voor het delen van jouw kennis! Leuk en boeiend geschreven. Ik merk dat ik het menselijke psyche steeds interessanter begint te vinden, dus dank voor het delen van dit boek!
âInvloedâ is inderdaad waardevol om te lezen, en hij heeft ook meegeschreven aan het boek âOvertuigingskrachtâ; ook een aanrader op dit gebied!
Ik kocht 2 jaar geleden mijn grail watch, het jaar daarna weer en het jaar daarna kocht ik er zelfs 2. Inmiddels vele duizenden euroâs verder en ik kijk nu alweer naar de volgende maar ben nog steeds tot over mân oren verliefd op al die andere grail watches. JDM, limited, special edition, allemaal volledig irrelevant. Mooi, gevoel, emotie, shit daar gaan we weerâŠ
Relativeren is zinloos. Of voor de trekkies onder ons en aldus de Borg; resistance is futile. Must buy a new watch! Canât resist.