Limited PAM historic?

Ik ben nog niet zo heel bekend met het reilen en zeilen van Panerai. Vind de modellen wel iets hebben.

Ik kwam dit plaatje tegen, met op de 3e shot een soort certificaat.

Hierop staat dat het om een limited edition gaat van H0304/1500. Maar ik dacht dat de Historic lijn toch geen limited edition is. Op het certificaat lijkt het alsof er slechts 1500 stuks van dit model zijn gemaakt, terwijl ik vermoed dat dit er toch een heel stukje meer zijn.
Of is het de limited productie serie van 2005 (H-series)? Dat ze er in 2005 1500 van hebben gemaakt, maar dat er dus mogelijk ook een I0304/1500 of een J0304/3000 zou kunnen zijn gemaakt? Of maken ze van elk model in 1 jaar slechts 1 uitvoering en is het 't volgende jaar weer net ietsjes anders?

Hier heb ik al aardig wat info gevonden, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Iemand die er meer over weet?
http://www.paneraisource.com/articles_reference_numbers.shtml

Nee.
Wel heb ik nog niet zo lang geleden een stuk zitten lezen over een andere limited van Panerai.
Ik mag hopen dat niet alle limiteds zo’n story hebben.

met vriendelijke groet,

Aad

Of het zo handig is om het uurwerknummer zo zichtbaar te laten zijn betwijfel ik. Dit kan nu gebruikt worden voor frauduleuze handelingen.

hans

hcptdg Schreef:

Of het zo handig is om het uurwerknummer zo
zichtbaar te laten zijn betwijfel ik. Dit kan nu
gebruikt worden voor frauduleuze handelingen.

hans

Marnix linkt ook door, zijn niet zijn foto’s… of klok…

frenk Schreef:

hcptdg Schreef:

Of het zo handig is om het uurwerknummer zo
zichtbaar te laten zijn betwijfel ik. Dit kan
nu
gebruikt worden voor frauduleuze handelingen.

hans

Marnix linkt ook door, zijn niet zijn foto’s… of
klok…

Maar in z’n algemeenheid kan ik begrijpen dat het niet zo handig is. Maar idd, zijn idd niet mijn foto’s… Of HELAAS niet mijn klok :wink:

In de beschrijving van het certificaat wordt een heel ander horloge beschreven.

en wel over een automaat met ‘‘second hand insert at nine o clock’’

astonmartin Schreef:

In de beschrijving van het certificaat wordt een
heel ander horloge beschreven.

en wel over een automaat met ‘‘second hand insert
at nine o clock’’

:sunglasses: Je hebt helemaal gelijk. Ik bleef hangen bij die serienummers.

edit. Reactie weggehaald. Was incorrect.

Op de vraag hoe het zit met de aantallen; Panerai maakt jaar series.

Gr. Roel

Krabong Schreef:

Op de vraag hoe het zit met de aantallen; Panerai
maakt jaar series.

Gr. Roel

OK, dus in dat opzichte een limited… van dat jaar :stuck_out_tongue:

Wel aardig om te weten tov Rolex je niet makkelijk ziet hoeveel het er van zijn.

Vervolgvraagje: bij bijvoorbeeld deze H0304/1500, betekent dat Panerai ook altijd de 1500 haalt? En kan dit per jaar verschillen? Bijvoorbeeld dat in jaar van dit model er een nummer I0304/3000 zou kunnen zijn ofzo?

Panerai maakt alleen maar LE (limited editions) en per jaar worden ook een paar SE (special editions) gemaakt. Klein nuanceverschil en van iedere oplage worden alle horloges gemaakt. Sommige horloges blijven meerdere ‘letters’ in productie en de SE modellen worden altijd in 1 letter gemaakt. De 210 is trouwens uit productie genomen geloof ik dus die wordt ook niet meer gemaakt vanaf serie O denk ik.

De productiejaren lopen meestel tot april het volgende jaar. Dan worden MEESTAL de laatste uit de serie uitgeleverd. Het blijft een bedrijf met italiaans karakter dus hier kunnen ook (ruime) afwijkingen in zitten.

Het certificaat is ook geen Panerai certificaat. Dit lijkt mij een taxatie van een juwelier die een beetje heeft zitten slapen. Er zit ook een kalfslederen band aan het horloge. Misschien dat het tweede bandje in de doos van alligator is maar dat is ook een kleine misser.

Wat me opvalt is dat het garantiepasje van Panerai er niet op staat. Kan zijn dat hij in het boekje zit maar die laten ze meestal ook zien op de foto.

Daarnaast heb je ook nog de OOR modellen (Out Of Range). Dit kunnen modellen zijn die buiten de normale serie valt en dus een eigen oplage krijgt. Van de 249 (oplage 1936 stuks) zijn volgens mij 16 OOR modellen (1936 + 16) en van de 232 zijn ook een stuk of 20 OOR modellen in omloop.

Je hebt ook nog phantom Panerai’s en dat zijn meestal horloges die een nieuwe kast en achterdeksel hebben gekregen NAV een service en op de nieuwe deksel staat dan geen nummer.

Op het boekje staat ook een ander horloge afgebeeld. Heeft panarai misschien boekjes die bij meerdere horloges kunnen horen?

Weer wat geleerd.

ryan Schreef:

Sommige horloges
blijven meerdere ‘letters’ in productie en de SE
modellen worden altijd in 1 letter gemaakt.

Ja, volgens mij zit de PAM112 er sinds 2002 in (van series E tot nu). Tja, dan is het een limited edition die elk jaar opnieuw begint en telkens hetzelfde is.

marijn Schreef:

Op het boekje staat ook een ander horloge
afgebeeld. Heeft panarai misschien boekjes die bij
meerdere horloges kunnen horen?

Ja, dat zijn ook algemene accessoires. Is een boekje met algemene info hoe je met een automaat/handwinder om moet gaan en hoe het zit met garantie en onderhoud etc.