Hierop staat dat het om een limited edition gaat van H0304/1500. Maar ik dacht dat de Historic lijn toch geen limited edition is. Op het certificaat lijkt het alsof er slechts 1500 stuks van dit model zijn gemaakt, terwijl ik vermoed dat dit er toch een heel stukje meer zijn.
Of is het de limited productie serie van 2005 (H-series)? Dat ze er in 2005 1500 van hebben gemaakt, maar dat er dus mogelijk ook een I0304/1500 of een J0304/3000 zou kunnen zijn gemaakt? Of maken ze van elk model in 1 jaar slechts 1 uitvoering en is het 't volgende jaar weer net ietsjes anders?
Nee.
Wel heb ik nog niet zo lang geleden een stuk zitten lezen over een andere limited van Panerai.
Ik mag hopen dat niet alle limiteds zo’n story hebben.
Op de vraag hoe het zit met de aantallen; Panerai
maakt jaar series.
Gr. Roel
OK, dus in dat opzichte een limited… van dat jaar
Wel aardig om te weten tov Rolex je niet makkelijk ziet hoeveel het er van zijn.
Vervolgvraagje: bij bijvoorbeeld deze H0304/1500, betekent dat Panerai ook altijd de 1500 haalt? En kan dit per jaar verschillen? Bijvoorbeeld dat in jaar van dit model er een nummer I0304/3000 zou kunnen zijn ofzo?
Panerai maakt alleen maar LE (limited editions) en per jaar worden ook een paar SE (special editions) gemaakt. Klein nuanceverschil en van iedere oplage worden alle horloges gemaakt. Sommige horloges blijven meerdere ‘letters’ in productie en de SE modellen worden altijd in 1 letter gemaakt. De 210 is trouwens uit productie genomen geloof ik dus die wordt ook niet meer gemaakt vanaf serie O denk ik.
De productiejaren lopen meestel tot april het volgende jaar. Dan worden MEESTAL de laatste uit de serie uitgeleverd. Het blijft een bedrijf met italiaans karakter dus hier kunnen ook (ruime) afwijkingen in zitten.
Het certificaat is ook geen Panerai certificaat. Dit lijkt mij een taxatie van een juwelier die een beetje heeft zitten slapen. Er zit ook een kalfslederen band aan het horloge. Misschien dat het tweede bandje in de doos van alligator is maar dat is ook een kleine misser.
Wat me opvalt is dat het garantiepasje van Panerai er niet op staat. Kan zijn dat hij in het boekje zit maar die laten ze meestal ook zien op de foto.
Daarnaast heb je ook nog de OOR modellen (Out Of Range). Dit kunnen modellen zijn die buiten de normale serie valt en dus een eigen oplage krijgt. Van de 249 (oplage 1936 stuks) zijn volgens mij 16 OOR modellen (1936 + 16) en van de 232 zijn ook een stuk of 20 OOR modellen in omloop.
Je hebt ook nog phantom Panerai’s en dat zijn meestal horloges die een nieuwe kast en achterdeksel hebben gekregen NAV een service en op de nieuwe deksel staat dan geen nummer.
Sommige horloges
blijven meerdere ‘letters’ in productie en de SE
modellen worden altijd in 1 letter gemaakt.
Ja, volgens mij zit de PAM112 er sinds 2002 in (van series E tot nu). Tja, dan is het een limited edition die elk jaar opnieuw begint en telkens hetzelfde is.
Op het boekje staat ook een ander horloge
afgebeeld. Heeft panarai misschien boekjes die bij
meerdere horloges kunnen horen?
Ja, dat zijn ook algemene accessoires. Is een boekje met algemene info hoe je met een automaat/handwinder om moet gaan en hoe het zit met garantie en onderhoud etc.