Limited van het Spaans horlogeforum 'Pleamar' binnen

Het heeft even geduurd voordat 'ie om mijn pols zat! Snel chronologisch:

• vorig jaar kwam de Pleamar (Spaans voor ‘vloed’) als limited uit
  • december 2012 kon ik er eentje kopen: iemand uit Bristol had er twee en verkocht er eentje.
  • gewacht met verzenden tot na nieuwjaar; ik was in de kerstvakantie in Amerika en ik wilde niet dat het pakketje op het postkantoor rondslingerde.

Maar nu dus om mijn pols. Vrijdag al. Maar een grote crash van mijn MacBook donderdagavond verhinderde het plaatsen van foto’s. De Mac doet het weer, nu dus dit stukje met de foto’s.

De Pleamar is een inititief van het Spaanse duikershorloge-forum. En ze hebben Pedro Izquierdo in Madrid gevraagd 'm te ontwerpen en te maken. Spaanse fora hebben een naam als het gaat om in het oog springende limiteds: denk aan de Pita met het Lemania-uurwerk van Aniceta.

Onze Spaanse horlogevrienden hebben zich er niet met een jantje-van-leiden van af gemaakt! Het horloge wordt geleverd in een lederen foudraal, met een loupe, twee banden, reserve plexi, een ‘bon’ van de afregeling en een ‘bon’ van de WR-test, bandwissel-apparaatje, schroevendraaier (hier niet te zien) Daarnaast is er ook een nog een klein formaat dvd met ‘the making of’. Enfin, foto’s zeggen meer.

Het horloge zelf: een compressor-kast met -hoe kan het anders- een interne bezel. Het horloge is qua opbouw een beetje gelijk aan de oude Blancpain FF kasten: lange lugpunten, mooi gebogen om de pols te volgen, gepolijst en niet te dik. Het bolle plexi-glas maakt 'm dik. 42mm, maar met de interne bezel lijkt hij groter.

De plaat is matzwart, maar door de aparte lumenkleur lijkt het een tropic dial. De lumen is koffiekleurig onder zekere hoeken, maar onder andere hoeken C3 groen. 's Avonds is het groen, net zo helder als een Seiko en het werkt net zo lang!

Zijn er nadelen aan het horloge? Ja. Het plexiglaasje had wel ontspiegeld mogen zijn. Maar misschien heeft dat wel te maken met de klassieke uitstraling. Per slot van rekening heeft de plexi van een Speedy ook geen ontspiegeling. En het woord ‘Pleamar’ had een fractie kleiner gekund. Aan de andere kant, dit is de enige keer dat het woord op een horlogeplaat verschijnt!

Dit is nr 153/199. Toen hij uitkwam, kostte hij 475 euro. Izquierdo heeft nog een paar ongenummerde exemplaren die hij verkoopt voor 795 euro ex verzenden naar NL…

Menno

foto’s!

Mooi horloge! Moest bij het zien denken aan een Longines Legend Diver, wellicht ook voor inspiratie gezorgd voor degene die het horloge ontworpen heeft.

Longines inderdaad…

Desalniettemin een zeer fraai horloge!
Mooie rubberen band erop…

Gefeliciteerd:)

WAUW, wat een geslaagd horloge. Veel plezier ervan!!

Pleamar en Longines:

Ik zie overeenkomsten (maar die zie ik ook tussen een Rolex GMT en een Heuer GMT). Maar ik zie meer verschillen. Niet wat je noemt een hommage, mocht je dat bedoelen.
Vind je de kasten op elkaar lijken, lees dan dit stukje dat ik op WUS vond toen iemand een opmerking maakte over de kastvorm(en):

I think you have the completely wrong idea, please search for information about Ewin Piquerez ,S.A. or EPSA, they manufacturer compressor and super Compressor cases, and many other watch companies use them , if you search the net you will find hundreds of watches with the same case, the registration of the patent has expired.
The case used in the LLD is copied from EPSA, Pleamar has made one exactly like it, in fact BOTH watches are inspired by the compressor of Piquerez. To say that Pleamar is counterfeiting LLD ignores the history of classic diver watches.

En het gebruik van een enkele kastvorm door meerdere fabrikanten is wel een heel bekend gegeven.

Menno

Ah prachtig! Plexi en een interne bezel, dan kan er bij mij al weinig meer mis gaan (tu) AAA+++

Mijn beste,

Een plausibel verhaal, heldere foto’s, een subliem horloge en een gelukkige Menno.
Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit horloge met Spaans temperament.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Wat schrijf je dat weer mooi!

Misschien moet je eens een bundel gaan samenstellen met een bloemlezing van je commentaren! Zeg maar, forum-dichtkunst!

Menno

Een mooie en bijzondere aanwinst, proficiat(tu).

Mvrgr, Andre

Bedankt voor de info! Zeg ook niet dat het een hommage is maar het horloge deed me aan de Longines denken… Niks mis mee! Prachtig hlrloge, geniet ervan.

Dat heeft even geduurd, maar het was zo te zien zeker het wachten waard!

Mooie niet alledaagse klok! Proficiat:)

Fijne duiker. Leuke topic ook! (tu)

Menno, echt een Topklok, echt heel mooi! Ik hoop dat we hier ook een keer een dergelijke limited krijgen…:wink:

Eric

Heel mooi horloge en die Pedro kent inderdaad zijn prijzen.

Veel plezier er mee.

Gr,
Peter

Ik vind het een hele gave klok Menno!(tu) Supercompressorkasten zijn sowieso errug gaaf:)

Menno,

Leuke aanwinst.

Proficiat!

Schitterend ding! Ben het wel enigszins eens wat betreft de ietwat grote letters, hoewel het geheel er niet echt ongebalanceerd op wordt.

Prachtig horloge! Eindelijk weer eens een echt mooi horloge op dit forum! B)-

Proficiat!

R

+1

Echt prachtig.