Lincoln compressor?

Geen prijspeilingen of iets dergelijks, puur interesse in het horloge dat mn schoonvader al jaren draag en nooit service oid gezien heeft. Wie kan er wat meer over vertellen?

2 likes

Leuk horloge! Zal eind jaren '60, begin jaren '70 zijn denk ik.
De kast is erg bijzonder, hier wat leesvoer:
http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html
http://wornandwound.com/2014/03/24/guide-super-compressors/

Jij hebt een “compressor” kast met klikdeksel.
O ja, voor de “super compressor” kasten met twee kronen worden erg hoge prijzen gevraagd en gekregen

2 likes

Zo te zien 33 of 34mm?
Volgens mij gebruikte Lincoln Peseux uurwerkjes

1 like

Ook Eta automaatjes :smile:

3 likes

Lincoln werd blijkbaar wel vaker gebruikt
o.m. door Bulova en Gruen maar ook door anderen.
zelfs uit Maastricht.

1 like

Volgens mij gaat het hier om een door Ed Maassen geimporteerd klokje waar zij een Nederlands merk Lincoln hebben opgeplakt. Heb daar inmiddels wandklok en jaren 60 horloge van.

1 like

Lincoln met compressor. Astemblieft.

:smile: Heb zelf in m’n jeugd een Lincoln horloge gehad; met diezelfde platte V onder de merknaam. Was in elk geval niet waterdicht, en heeft uiteindelijk het loodje gelegd. Ik sluit niet uit dat-ie ergens nog in een “zooi”-doos ligt. :wink:

Goedemorgen allemaal, ik ben Claudio en dit is mijn eerst bericht. Ik praat en schrijf geen goed Nederlands maar ik zal mijn best doen.
Ik heb 2 Lincoln e dit is een

9 likes

5 likes

Dank, @Claudio om een stokoud draadje weer tot leven te wekken.

Leuk, @Scudo! Twee mooie Lincolns.

Ik zal ook weer een bijdrage leveren; hieronder duidelijk broertjes en zusjes van jouw exemplaren:

Van de laatste Rikketik… UIt de grabbelbak. Poetsbeurtje en gaan met die banaan… Geen compressor kast bij deze, maar het AS 1892/03 kaliber wat er in zit loopt keurig op tijd. Eind jaren '60 denk ik

En deze kwam (in 2021 alweer) uit ‘Ferry’s Boodschappentas’. Had veel TLC nodig maar is wel weer een keurig horloge geworden.

Ook geen EPSA compressor kast, maar een gewone schroefbodem en een mooi Duits PUW 1561 automatisch uurwerk er in. (Pforzheumer Uhren Werke).

Dat is een van de wonderlijke, maar ook wel leuke dingen van die plak- en handelsmerken, voor Nederland dus deze Lincolns, maar dat geldt ook voor Velona, Prisma, Indus, Union, Commodoor en (deels want ook Belgisch) Pontiac: er zitten soms heel verschillende fabrikaten uurwerken in de verschillende modellen,. En dan ook niet eens alleen maar Zwitserse, maar ook Duitse (PUW bijv.) en Franse (Lorsa, FE ?) uurwerkjes.

De ‘fabrikanten’/importeurs kochten kennelijk vrij willekeurig in wat er op zeker moment voorhanden was. Van de herkomst van de kastjes en de wijzerplaten is over het algemeen niet meer te achterhalen wat het land van herkomst is. Echter, veel ‘officieel’ geregistreerde Zwitserse en Duitse merken bevatten eveneens kalibers van verschillende merken en zowel in Duitsland, Frankrijk als Zwitserland miechelde het in die glorietijd (jaren '50, '60 en '70) van honderden, wat zeg ik, duizenden (handels)merken en fabrieksmerken van zelfstandige bedrijven en bedrijfjes die niet alleen complete horloges van kast tot uurwerk (manufactuur) maakten, maar ook losse kastjes, wijzers, wijzerplaten, tandwielen, lagersteentjes en overige onderdelen. Je zult verbaasd zijn als je kon achterhalen uit hoeveel onderdelen van verschillend fabrikaat en herkomst één horloge van een willekeurig merk is opgebouwd of samengesteld. Zo beschouwd zijn het bijna allemaal Frankenwatches… af fabriek! :slight_smile: .
Als (pathologische? :grimacing:) verzamelaar hou ik daar wel van. Diversiteit is aardigheid.

Hier nog wat advertenties:

5 likes

Dank @Lexaf, door die voorlaatste advertentie gelijk een idee waar de kast van m’n ERY vandaan komt (met ETA930). Kon er tot op heden nog maar weinig over vinden!

4 likes

Graag gedaan, Jesse. Lijkt er inderdaad heel erg op. Uit welk jaar is je Ery horloge? De advertentie is uit 1952. Jouw Ery is mogelijk nog iets ouder want de ETA 930 is (volgens Ranfft) gemaakt vanaf 1945. Komt dus aardig in de buurt. Begin jaren '50 raakte de kleine secondenwijzer op 6 uur wat meer in onbruik omdat men toen steeds vaker de centrale secondenwijzer ging toepassen.

1 like

Geen idee, ik kan maar weinig over het merk vinden. Met Mikrolisk kom ik ook niet echt verder. Ik schatte zelf al wel eind 40, begin 50, als ik weer eens tijd heb ga ik met deze naam verder zoeken.

1 like
1 like