Lings telemetre system horloge

zoek alle gegevens over dit horloge. Het is een mechanisch horloge. Kan nergens gegevens vinden.

Welk horloge??? zie niks dokter

Tja, scarabe, hiermee moet je het doen hoor. heb geen afbeelding. Ben nu eenmaal niet zo bekwaam met het fenomeen computer etc. Zal bijstand vragen zodat er een foto wordt bijgevoegd. Heb geduld.

Is het zo’n grand prix super duper chronograph horloge met een pen(pin) anker uurwerkje ala Cimier? Fototje werkt altijd goed.

1 like

Oke niet dat ik het weet maar heb je geen merk

Volgens mij is het merk Lings en als ik mij niet vergis… zie mijn ander post.


ja dat is 'm Henrik :slight_smile:

Lings 21 prix met 20km telemeter schaal, (rood)

werkt zo: bij een bliksemlicht, pusher indrukken,bij de donderslag andere pusher indrukken
waar de sekondewijzer dan staat, afstand aflezen.
zover is de omweersbui dan verwijderd in kilometers.

Volgens mij is dit toch op z’n Duits een “Scheinchrono” of op z’n Engels een “pseudo-chrono”??
je kunt de wijzer niet op nul stellen, alleen starten en stoppen, dus de tele- en tachymeter funktie zijn niet bruikbaar; wat de funktie van die subdial is, is niet duidelijk. (als ik me niet vergis loopt bij deze uitvoering het uurwerk wel door als je de sekondewijzer stopt, je had ook types waarbij gewoon het hele uurwerk stopte!!)

Er zit een Lapanouse of Cimier penanker-uurwerkje in; 1-jewel, hoewel de “21-prix” waarschijnlijk de indruk moet wekken van “21 jewels”; heel erg simpel en goedkoop, het klokje was altijd al bedoeld als “nep-chrono”; best een leuke rariteit (hoewel niet echt zeldzaam), maar beslist geen chronograaf.

Groet,

Ik heb begrepen dat ook bij deze het gehele uurwerk stopt als je de secondestop hanteert :smiley:

Je hebt helemaal gelijk, ik vond net deze foto van het uurwerk, en het is idd het simpelste type, met de drukknoppen stopt/start de balans gewoon middels de gemarkeerde hevel!

Prachtig stukje techniek :smiley: :smiley:

En niet stuk te krijgen! Gemiddelde gangafwijking slechts +/- 12 minuten per etmaal :smiley:

Valt reuze mee, de Lings 21 prix loopt aardig op tijd.
is toch Ă©Ă©n van mijn toppertjes in de collectie. :slight_smile:
wat minder is ,dat de beide tele en tachy schalen inderdaad niet te gebruiken zijn.
omdat het hele uurwerk stil valt als je de pushbuttons gebruikt en nulzetting niet mogelijk is.:frowning:
is meer een hack functie.
de subdial draait gewoon mee met de urenwijzer,heeft verder geen enkele functie.
hier nog 2 fotos van mijn favoriet, diameter 37,5mm bandaanzet 19mm



prachtig Cimier OC 120 caliber :slight_smile: met handrem op de balans zelf, welk ander horloge heeft nou zo’n handige complicatie ?

Hee Andre,
Jee andre, dat is hem exact. Daar heb je me erg mee geholpen. Had geen idee dat je het daarvoor kunt gebruiken. Volgens mij is het horloge al vrij oud. Draag het dagelijks. Voor de zondag heb ik een Russisch horloge van het merk:RAKETA. Kan daar ook niets over vinden. Ach, plaats daar ook nog wel een oproep. Dank je voor je informatie.
Hartelijke groet van,
Dick.

Die Lings is uit de sixties Dick,

Raketa’s heb ik niet, wel veel andere russen zoals Poljots, Vostoks en Luch.

Groet, André

Dan heb je natuurlijk ook de ancre 21 datomatic afkomstig uit de GDR. Deze heeft een wat luie machinist. Leg hem eerst op de verwarming en schud hem even. Dan loopt ie perfect. Vindt het een charmant horloge. Kocht er 12 stuks in originele doos. Ben wel blij met je informatie andre.
Groet,
Dick.

Ik Heb wel een Spezimatic 26j GlashĂĽtte uit de DDR , maar die loopt gesmeerd :slight_smile: