Lip horloge

Mijn nieuwe aanwinst. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit horloge kan dateren?

5 likes

Op basis van een enkel foto zonder verdere informatie schat ik deze in ergens tussen 1950 en 2000…

Voor een nauwkeurigere datering heb je echt merr informatie nodig…

2 likes

Als je de achterkant openmaakt, kun je het caliber zien. Dit verraadt zeer zeker een periode, waarin dit horloge geproduceerd is.
Het heeft incabloc op de wijzerplaat staan, dat geeft al een aardige hint

1 like

Leuk en funky! Dit doet mij aan eind 60s of 70s denken. “Space age”. Kaliber gaat meer duidelijkheid geven.
Gerenomeerd Frans horlogemerk, met in het verleden in ieder geval ook een eigen uurwerkfabriek. Naar het schijnt de eerste niet Zwitserse uurwerkfabrikant die zich in Genève mocht vestigen.
In het land van herkomst nog steeds erg bekend, daarbuiten misschien inmiddels een beetje vergeten?
Verschillende eigenzinnige en bijzondere modellen uitgebracht, wat denkt u hier van?!

Tegenwoordig brengen ze o.a. verschillende re-issues van toppers uit het verleden uit. Bijvoorbeeld de Nautic Ski duikers, nu dan wel uitgevoerd met ingekochte Miyota uurwerken.
Check ook eens:
LIP the French watch brand that started a revolution

2 likes

Aan het binnenwerk kan ik helaas niet veel zien.

Swiss made LIP? Interessant, dacht dat die dingen altijd frans waren eigenlijk.

In any case lijkt ie me zo ± 1965-1975 als ik zo z’n design bekijk.

2 likes

Lip(mann) was de eerste niet Zwitser die zich in Zwitserland mocht vestigen. Dit is trouwens wel een goede hint🤔. Want vanaf wanneer zijn ze in Zwitserland gevestigd? Valt zeker na te zoeken.

In 1867, Emmanuel Lipmann set up a watch making business, the Comptoir Lipmann, in Besançon, the center of France’s watch making industry. Soon, fifteen employees were producing watches using ebauches bought from local and Swiss suppliers.

Als dit zo is, zou het horloge misschien wel veel ouder kunnen zijn dan de jaren 60/70.

In 1958, they were the first non-Swiss company to be allowed to create a watch company in Geneva

Zo ziet het er absoluut niet uit.

Ook al zo’n modern ontwerp: ‘Fridge’ uit 1975!

3 likes

Werkje lijkt mij een, inderdaad zwitsers, FHF 69.
Die werden geproduceerd van 1962 tot 1966 @Ruud !
En inderdaad, ook ik associeerde “Lip” direct met “Frankrijk”. Weer wat geleerd, dus.

2 likes