LIP kaliber R-26

Een vraag over het R-26 kaliber van LIP…

Naast mijn favoriete merk Omega, ben ik als horloge thema vooral geïnteresseerd in de historie van oude Russische horloges, en dan speciaal gemaakt door de 1st Moscow Watch Factory (Poljot).

Een van de dingen die niet duidelijk zijn is de oorsprong van het Pobeda kaliber.
Het uurwerk werd in 1949 geïntroduceerd en was het standaard uurwerk voor meer dan 45 jaar Het is door elk Russisch merk , eerst met een kleine seconde wijzer bij de 6 en later met centrale indirecte seconde wijzer, wel eens geproduceerd.

De officiële Poljot bronnen vermelden dat dit uurwerk is gebaseerd op het R-26 uurwerk van LIP.

LIP heeft trouwens een interessante link met de Russische industrie omdat ze begin 50-tiger jaren, een voor die tijd, ultra moderne fabriek voor de Russen in Penza gebouwd hebben. (De serie productie methodes van Fred Lip zijn te vergelijken met de innovaties van Henry Ford in de auto industrie.)
In Penza werd vooral de Zarja geproduceerd wat een exacte kopie van de LIP T-18 was. Deze fabriek is later door de Russen gekopieerd en werden de fabrieken van Raketa, Slava en Poljot van dezelfde machines en werkmethoden voorzien.

Na een lange speurtocht over het internet kan ik echter niets over dit R-26 uurwerk vinden, en twijfel eigenlijk of het überhaupt wel bestaan heeft. Het kan een naam verwisseling zijn omdat de Russische naam voor het uurwerk K-26 is.
Veel publicaties op het internet gissen daarom dat dit het R-25 kaliber moet zijn.

De R-25 ziet er echter heel anders uit. Dit in tegenstelling tot bijna alle andere kalibers zoals de 3602, 3017, 3133, etc. die zowat alle visuele kenmerken over genomen hebben. Dus ik betwijfel de juistheid van de veronderstelling omtrent de R-25.

Nu is mijn vraag heeft iemand hier een Flume of misschien zelfs wel de data sheets van LIP waar de specs of een foto/tekening van de R-26 in vermeld staat ?

Bij voorbaat dank,

groet,

Tammo

Hoi Tammo,
in alle boeken wordt de identifikatie gedaan door plaatjes van de wijzerplaatzijde; het enigste boek waar de Poljot/Pobeda/Start uurwerken afgebeeld staan is de Bestfit, en je raad het al: alleen deze kalibers zijn afgebeeld met de uurwerkzijde!

Na wat speurwerk (ervan uitgaande dat de LIP-connektie hier klopt), vermoed ik dat het voorbeeld de LIP kaliber 26.3 moet zijn geweest (in de Flume aangeduid met 263); een 11,5 lijns uurwerk uit de 40-er jaren die dezelfde lengte balansas heeft als de Russische kalibers; maar ik kan 't pas met zekerheid zeggen met een plaatje van de wijzerplaatzijde van de Russische uurwerken. Heb je misschien een sloper waar je de wijzerplaat vanaf kan halen?

Groet,
Paul

PS: vond net een TPG-Post bezorgmelding in de brievenbus dat m’n nieuwste aankopen op 't postkantoor afgehaald kunnen worden… X(

Dank je wel Paul,

Hier is de wijzerplaat kant van een Pobeda. (dit is een 17 steens maar wat ik mij kan herinneren zijn de 15 en 17 jewels, behalve de anti-shoc, mechanisch exact hetzelfde.)

Voor mij ziet’ ie er toch anders uit dan de LIP. Niet ?
Ik ga steeds meer in geloven dat dit Pobeda uurwerk een eigen ontwikkeling is geweest en niet een kopie is van de R-26.
Een andere theorie is dat het ontwerp gebaseerd is op de 30mm van Omega die in de 40 en 50tiger triomfen vierde, en nog steeds wordt beschouwd als het beste hand opwind kaliber ooit gebouwd. Hoewel de Omega wat groter is met zijn 30mm is de vorm van de platen en de plaatsing van de wielen bijna identiek.

Ben benieuwd naar je nieuwe aanwinst ! Altmeppen geeft in zijn boek goede achtergrond info over dit type. Foto’s svp

Tammo

Paul K Schreef:

(in de Flume aangeduid met 263); een 11,5 lijns
uurwerk uit de 40-er jaren die dezelfde lengte

Wat betekent 11,5 lijns?
Ik ben die kreet op websites bij specificaties van uurwerken tegengekomen, maar ik heb geen uitleg ervan kunnen vinden.

Graag verduidelijking.

Sieb

Dit is de Nederlandse term voor het Franse “Ligne”.
Het is een oude horlogemakers maat, en gebruikt om de grootte of diameter van het uurwerk aan te geven.
Het is de afstand tussen twee lijnen op de oude Franse duim (inch) verdeeld in 12 delen. In het metrische systeem is 1 ligne/lijn = 2.25mm.

Deze LIP heeft dus een diameter van ongeveer 26 mm.

groet,

Tammo

Ja Paul, ik kom tot dezelfde bevindingen.
Ik heb twee bestfit boeken en staat er niet in alleen in de Flume.
Ik ga nog eens verder zoeken, maar van Lip is er weinig te krijgen van docu.

In een oude Tardy heb ik nog een afbeelding gevonden van de opwinding met vermelding 26-3 ; 26-4.

Bedankt voor de uitleg.

groet,
Sieb

mja, het uurwerk is idd niet identiek, maar ik zie toch een duidelijke verwantschap met de Lip-construktie: kijk naar de vorm van het “uiteinde” van de tiretteveer, hier zit een pennetje in geklonken die in de 2 uitsparingen “klikt” in de tirette; bij 99% van alle andere kalibers zit dat pennetje op de tirette en zitten de uitsparingen in de tiretteveer.

De vorm en geometrie van de tirette/veer/bascule is hetzelfde (op jouw foto is een nieuwere uitvoering, met een drukveertje ipv een schroefje in de tirette om de opwindas te lossen?) dus het lijkt me erg aannemelijk dat er een verband met Lip is; misschien een kaliber dat niet in de boeken voorkomt, of een ontwerp dat voor de Russen gemaakt is en dat nooit onder de merknaam Lip is geproduceerd?
Jammer dat er nou geen plaatjes van de uurwerkzijde van de Lip 26.3 te vinden zijn.
De gelijkenis met Omega zie ik trouwens niet zo erg.

Heel leuk, dit detective werk trouwens!
Groet,
Paul

PS: zou Altmeppen hier wellicht wat meer van weten? zijn zakelijk emailadres en telefoonnummer zijn makkelijk te vinden via Google, 't schijnt nogal een bekend figuur te zijn!

Hoi Freddy,
ik vond trouwens een plaatje van de oude versie van de Pobeda in de Flume K2 van 62/63, maar deze is in grote lijnen gelijk aan de foto van Tammo.
De Tardy heb ik niet, behandelt deze enkel Franse kalibers? Ik ben wel eens een boek op Ebay tegengekomen, waar alleen maar Franse uurwerken in staan, maar kan de titel nu niet meer terugvinden; de scan van de 26.3 komt uit de Georg Jakob.

Groet,
Paul

Ik denk dat het iets is zoals met de Valjoux 7733 die door de rus wordt gemaakt, zijn ook verschillen doch lijken veel op mekaar en meeste onderdelen zullen wel gelijk zijn maar niemand heeft ooit een echt vergelijk gemaakt.
Volgens mijn tekeningen komt de tirette en veer overeen.

ja, het zou goed kunnen, maar ik moet zeggen dat de gelijkenis van de andere Russische kopieen met hun Zwitserse voorbeeld heel veel groter is als tussen deze; maar 't valt me nu ineens op dat de foto van Tammo een uurwerk toont met centrale sekondewijzer…
Misschien dat bij de Poljot/Pobeda met kleine sekondewijzer de positie van de tandwielen wel wat meer overeenkomt??
Paul

Je hebt gelijk Paul. Ik altijd maar denken dat de centrale sekonde versie het zelfde basis kaliber had. Maar zie. Ze hebben een andere wiel indeling en hoe langer je ze vergelijkt hoe meer verschillen je ontdekt.

Het mysterie wordt alleen maar groter.

Jij ook bedankt voor je research, Freddy !