LIP Mach 2000 chronografen - een wat lange geschiedenis

Vandaag kreeg mijn nieuwste aanwinst met de post, een mechanische LIP Mach 2000 chronograaf. Ik kocht het op de laatste Bobb’s Heritage veiling, maar de rubberen pakking bleek tot een soort kleverige pasta vergaan. Gelukkige wist Rich. A. te B. het netjes schoon te krijgen. Omdat ik mij in eerste instantie als verzamelaar, maar sinds kort ook als importeur van LIP erg in het merk en vooral de Mach 2000 chronografen (waarvan ik er inmiddels 5 heb) heb verdiept, hierbij een korte geschiedenis en enkele bevindingen. Ik ben ook op wat onduidelijkheden gestoten, waarna ik aannames doe. Misschien dat jullie me kunnen helpen deze op te helderen?

De serie Mach 2000 is ontworpen door Roger Tallon, een beroemd ontwerper (hij ontwierp o.a. de TGV) uit Frankrijk. Hij ontwierp de serie, bestaande uit 24 verschillende horloges, voor LIP in 1973/1974, dat op dat moment in zwaar weer terecht was gekomen. De beroemdste modellen uit de serie zijn de mechanische chronografen met Valjoux 7734 uurwerk, de ref. 43756 (met de drukkers in geel en rood en de kroon in blauw) en de ref. 43820 (met drukkers en kroon in het zwart) die in 1975/1976 op de markt zouden zijn gekomen.

Een foto van mijn twee mechanische LIP Mach 2000 chronografen:

De drukkers en kroon van mijn nieuwe aanwinst (links) zijn echter goudkleurig. Ik ben op mijn zoektochten verschillende afwijkende versies van de mechanische chronografen tegengekomen. Bronnen die ik qua informatie sowieso betrouwbaar vind (het zeer aan te raden Engelse boek “Watch” van Pieter Doensen en het Franse boek “LIP, des heures a conter” van Marie-Pia Auschtzky Coustans) noemen echter alleen de “gekleurde” en de “zwarte” versie. Hoe mijn horloge aan de goudkleurige knoppen is gekomen weet ik niet. Ik heb enkele mogelijk oplossingen gevonden en bedacht:

1. LIP heeft (op verzoek?) afwijkende knoppen gemaakt?
  2. De gouden knoppen komen van andere modellen?
  3. De gouden kleur zit onder gekleurde en zwart knoppen, de knoppen zijn de kleur kwijt?

Punt 1: zou kunnen maar dat kan ik niet nagaan.
Punt 2: er zijn quartz uitvoeringen uit 1991 die helemaal goudkleurige zijn, deze zijn echter veel glimmender. Oude modellen met gouden knoppen ken ik niet. Maar het zou kunnen.
Punt 3: Op Chrono24 staat een mechanische LIP Mach 2000 chronograaf die door LIP aan Dugena is geleverd (Dugena plaatste in 1975 een grote order bij LIP). Deze heeft ook goudkleurige knoppen (2, 1 knop is weg). Zie foto van de verkoper Falko Reimann:

Hij beweert dat de knoppen versleten zijn en vroeger zwart waren. Op de foto lijkt het er echter meer op dat de gouden kleur deels weggesleten is. Je zou bij dit soort knoppen ook verwachten dat ze aan de binnenkant bij de kast, waar ze nooit met iets in contact komen, dan wel zwart blijven. De man vraagt voor dit horloge 1.200 euro. Ik vind zijn hele verhaal onbetrouwbaar. Maar het kan.

Ik heb ook nog een versie gezien met knoppen en wijzers in rood, blauw en geel. En laatst op http://www.dezinvanluxe.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=13566&p=267555&hilit=lip+mach+2000#p267555 de aanwinst van Dale met een gele drukker, blauwe kroon en nog een zwarte drukker. Ik neem aan dat in dit geval de zwarte drukker later in toegevoegd.

Lip kwam (ondanks Roger Tallons Mach 2000 serie) niet meer uit de financiële zorgen en ging een paar keer failliet hoewel het merk nooit opgehouden heeft te bestaan. In 1990 wordt het merk voor de zoveelste keer overgenomen en komt met een quartz versie van de Mach 2000 chronograaf. Uiterlijk tenminste, het is eigenlijk een kalenderhorloge met maanstand. Het horloge komt nooit op de markt maar gek genoeg wel op de Rikketik, waar ik het “enigszins” toevallig koop.

Let op de volgorde van kleuren van de knoppen, die afwijkt van de “echte” (de blauwe en rode knop doen bij deze versie niet) chronografen. Helaas heb ik er geen betere foto van. Van dit type is ook een geheel goudkleurige versie en een blanke (stalen?) versie gemaakt. Ook die kwamen niet op de markt (maar je ziet ze soms wel op internet).

Bij elke “restyling” zou Roger Tallon trouwens betrokken zij geweest, ook de versie die in 1998 (LIP is inmiddels in een stabiele Franse groep terecht gekomen) met ETA quartz op de markt zou zijn gekomen. Ik ken dat horloge niet tenzij het hetzelfde horloge is dat tot twee jaar geleden op de markt is geweest. En dat denk ik. Als het hetzelfde horloge is, was ik mij tot voor kort niet bewust van een verschil tussen die versie en de versie die nu op de markt is. Maar dat is er wel! Ik kwam op het verschil door een post van bjornkeizers op http://www.dezinvanluxe.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=13234&p=261440 Hij was een van “mijn” eerste klanten ((tu) Bjorn).

Ik las met plezier het enthousiasme van Bjorn en de grotendeels positieve reacties. Ik was echter verbaasd over de post van John (jchan):

Om eerlijk te zeggen verbaasd het me een beetje dat je erg te spreken ben over de afwerking; ik heb ze nl. weleens in de etalage zien liggen en wat mij gelijk een beetje tegenviel zijn de wijzers die een beetje goedkoop overkomen: de grote wijzers leken uit een dun plastic A4tje te zijn gestanst en de kleine wijzers van de subdials leken alle kanten op te wijzen behalve paralel met de wijzerplaat.

Verbaasd omdat ik o.a. aan het LIP avontuur begonnen was omdat ik juist zo onder de indruk was van de afwerking van de horloges die ik op Baselworld 2009 zag. Tuurlijk, het zijn quartz horloges, maar omdat het om design gaat en ik de uitvoering zo goed vond, stoorde dat mij niet te erg. Een paar weken later en ook wat informatie rijker, was ik bij een juwelier die tot vorig jaar LIP verkocht van de vorige importeur. Hij had nog een Mach 2000 chronograaf op voorraad die twee jaar oud was.

Willekeurige foto van internet van de minimaal twee jaar oude versie:

En wat ik toen al had uitgevonden kon ik controleren: de versies tot ongeveer twee jaar geleden hadden aluminium kasten, wijzerplaten met verzonken subdials, die ook nog eens wat kleiner waren en “Paris” op de wijzerplaat. En hoewel het niet zo erg was als wat John schreef was er wel een duidelijk verschil in afwerking en gevoel. De aluminium kast voelde te licht en de subdials waren gewoon net iets te klein. De wijzers zagen er verder goed uit. Ik ben bezig zo’n versie in bezit te krijgen (het hoort er toch bij).

De nieuwste versies (sinds 2008/2009) van de Mach 2000 chronograaf hebben inmiddels stalen kasten, “platte” wijzerplaten met opstaande tachymeterring en grotere subwijzerplaten en dragen de mooie namen “Dark Master” (gekleurde knoppen) en “Aeronef” (zwarte knoppen), ik heb ze beide. Ik weet niet wanneer die namen zijn toegevoegd, ik kom ze niet in de eerder genoemde boeken tegen, maar de aluminium versies heten ook al zo. Ik neem daarom aan dat ze sinds 1998 zo heten. Ook zijn er (iig sinds 2008) een “Light Master” (zilverkleurige kast met zwarte plaat en gekleurde drukkers) en een “Synchrone” (geheel zilverkleurig, met zwarte en witte wijzers).

De laatste versie van de Mach 2000 chronograaf met ETA quartz uurwerk naast de eerste versie ref. 43756 met Valjoux 7734:

Er zijn in de periode 1998 tot 2008 nog wat kleurrijke versies geweest in bruin, oranjetinten met wit/zilver en misschien nog een paar. Dit zijn dan waarschijnlijk ook aluminium versies.

Qua banden:
Aan de versie met gouden knoppen zit nog de originele oude rubberen band, waardoor het slijtageverhaal over de kleur van de knoppen ook onwaarschijnlijk lijkt, hoewel de eerste band natuurlijk vervangen kan zijn door een originele brede oude. De oude band is een stuk breder dan de nieuwere en nieuwe (ook originele) banden. De oudere band stak aan weerszijden uit langs de kast, de nieuwe is net zo breed als de uitsparing voor de band in de kast. De oude band is stoerder.

Hierbij een foto van de drie horloges die ik vanavond heb gefotografeerd. Stom genoeg ben ik vergeten de twee andere (maanfase en Aeronef) er bij te nemen. Als je me vraagt welke ik het meeste draag? De quartz natuurlijk! Niet omdat ik het de mooiste versie vind hoor. Ik vind ‘m echt prachtig maar die mechanische blijven natuurlijk een “belangrijk voordeel” houden. Maar de quartzversie kan ik nieuw kopen voor 395 euro (als importeur ook wel wat goedkoper ;)). De mechanische zijn “wat” duurder :smiley:

Ik hoop dat jullie dit verhaaltje (dat begon als een kort stukje maar ja, ik raakte opgewonden) leuk vonden. Als je extra info of mooie foto’s van LIP Mach 2000 chronografen hebt zie ik het/ze graag verschijnen!

3 likes

hoe iemand kan vallen voor 3 gekleurde ballen… :smiley:

prachtig verhaal Henrik!

Prachtig geschreven en leerzaam,dank.

Radjoe

Beste Henrik,

bedankt voor de heldere uiteenzetting. Een gewaagd initiatief om deze horloges te gaan importeren!

Weer een prachtig verhaal en foto’s, dank je wel voor het delen (tu)
Helaas heb ik geen antwoord op je vragen maar ben wel benieuwd of iemand anders je verder kan helpen.

mvg, Frans

leuk verhaal , mooie klokken en erg leuk dat je het importeurschap op je hebt genomen (tu)

Mooi verhaal Henrik. Ik moet zeggen dat ik de Quartz versie een stuk vrolijker vind ogen dan de automaten. Dat komt waarschijnlijk door de hoger geplaatste subdials die het idee geven dat je naar een vrolijk gezicht kijkt.

Mijn beste,

“Wie niet waagt, wie niet wint“.
En als ik Henrik zo volg in zijn ‘doen en wat minder laten’, dan weet ik zeker dat de Lage Landen er een fameus horloge-importeur heeft bij gekregen.
Succes!!

Alle adviezen omtrent technische zaken laat ik graag over aan de deskundigen die hier ook aanwezig zijn op het forum.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Leuk verhaal over een apart horloge, Henrik! Veel succes met het vertegenwoordigen van dit merk!

Toch… Ik moet steeds denken aan die Hanhart die je hiervoor hebt opgegeven… Mis je die niet?

Als ik mijn eigen foto’s bekijk geen seconde!

Henrik Schreef:

Als ik mijn eigen foto’s bekijk geen seconde!

Dan is het een goede beslissing geweest! (tu)

Hoi Henrik,

Bedankt voor deze interessante geschiedenisles. (tu)

Een ‘forumvriendje’ van me, van WUS, heeft ook een LIP mach2000, alleen nogal anders. Ik ben zo vrij een paar foto’s van hem (Reno) te ‘jatten’.

Hij heeft er volgens mij nog meer, zal eens vragen.

Groeten,

Martin

Met de door MartinB genoemde Reno van WUS was ik toevallig al in contact n.a.v. zijn topic http://forums.watchuseek.com/showthread.php?p=2585413 over de Mach 2000 chronograaf van zijn vader en zijn - nieuwe - LIP LED op onderstaande foto (met toestemming van Reno gebruikt):

Ik heb hem per pb gevraagd of zijn vader kon bevestigen dat de goudkleurige knoppen vroeger beide zwart waren. Dat kon hij en nog belangrijker, zijn vader wist ook nog dat die knoppen geen verflaag maar een soort rubberachtige bedekking hadden. Als die scheurt of stuk gaat, gaat (of kan) die laag er in een keer af worden getrokken. Dat verklaart ook waarom er geen resten van de kleur overblijven. Verder is Reno er van overtuigd dat de goudkleurige knoppen van koper zijn.

Zijn vader heeft het horloge sinds de jaren 1970 goed gedragen. Dat heeft ook wel wat.

Dank je Reno voor je hulp in de research en het gebruik van je foto’s!

Is dit echt een zeldzame? http://cgi.ebay.com/lip-mach-2000-vintage-roger-tallon-prototype-mint_W0QQitemZ180443986137QQcmdZViewItemQQptZWristwatches?hash=item2a034cb8d9

Coole post (tu)

Gr. Roel

Mooi verhaal Henrik(tu) De Mach 2000 is op z’n minst een uniek ontwerp dat éen van de ikonen van de horlogerie industrie is.

Lip is een belangrijk merk, ook voor de Russische horloge industrie. Zo heeft de ‘oer’ Shturmanski (de 15 jewel versie uit de jaren '49 tot’54) een uurwerk gemaakt door machines voor het Lip R-25 caliber die door Lip aan de toenmalige Soviet Unie verkocht zijn. Ook de “Zvezda”, een horloge uit de jaren '40 en '50 heeft een caliber dat door Lip is ontwikkeld, de T-18. (Bronnen: Tammo en rastafar80 op WUS)

Mooi dat je het importeurschap van zo een historisch merk op je hebt genomen! Veel succes!

Ja, volgens mij is dit een van de versies die in 1990 is gemaakt maar niet op de markt kwam. Het specifieke horloge staat al jaren te koop voor die overdreven prijs. Maar ja, je kunt natuurlijk vragen wat je wilt. Ik heb voor het archief de foto gestolen van de ebayverkoper:

Ik heb deze ook in het zwart:

Zeer mooi verhaal en stukje geschiedenis Henrik.

Spijtig dat ik deze horloges maar een paar maal ben tegengekomen in mijn loopbaan.
Zijn hier bij ons zeldzaam geweest in de verkoop.
Lip is een echte manufactuur en hadden eigen calibers waar nog weinig onderdelen voor te vinden zijn.

Prachtig verhaal en prachtige horloges, Henrik.

Hoop dat je op een terras weer eens vaker mensen ziet zitten met goede smaak, bijvoorbeeld met een LIP om de pols.

Hoop dat je er veel mensen enthousiast voor kunt krijgen.

Succes, Frank

Ik kreeg van Rich A. te B. wat foto’s van mij LIP’s. Daarbij een foto van het uurwerk van de vintage mechanische LIP met Valjoux 7734 uurwerk. Die moet er natuurlijk bij!