LIP minustop of parkeermeterhorloge

Leuk topic!
Nooit geweten van deze horloges, het lijkt zelfs wel een beetje op de tijdschijf van zo een oude parkeermeter.

Die waren nog heel goed te foppen, klein gaatje in het kwartje met een dun nylondraadje en op tijd terugtrekken :slight_smile:

Ook stonden ze nog op ronde palen waar ze later in Amsterdam vierkant zijn gemaakt. De reden was omdat je soms een volledige straat ontdaan zag van de meters. Die waren simpelweg met een pijpensnijder eraf te halen vandaar de vierkante palen om dat te voorkomen.

Dat was een tijd dat men nog stond te applaudisseren als je op klaarlichte dag een wielklem van je auto af stond te slijpen :joy:

Ik heb er wel leuke herinneringen aan, aan die tijd. Net als de parkeerschijven met een oud uurwerkje zodat je de hele dag kon staan in een blauwe zone :+1:

2 likes

Mooie klok hoor :+1:

1 like

Wat een fijn verslag! Niet lang geleden heb ook ik een Lip Stop gevonden (de zilveren variant). Maar nu is er… een complicatie met de complicatie.

Na het verwisselen van de losse pusher en de plaat (foto is nog met oude plaat), moet er erg veel kracht worden gezet op de pusher om de minutenschijf weer op de 0 positie te krijgen. Deze video van mijn horlogemaker laat de situatie goed zien.

@vouwfietser heb jij of iemand anders een idee hoe het geheel weer netjes werkend te krijgen?

Als het sinds wisselen pusher is dan zou het wel eens en niet de juiste kunnen zijn.
Misschien net te kort?
Het slimste is om dan even de oude pusher terug te plaatsen dan ben je al dicht bij het vinden van de oorzaak.

1 like

Uit de kast doet hetzelfde probleem zich helaas ook voor. Daar lijkt het euvel niet te liggen :face_with_monocle:

Een vraagje, ik heb een durowe 126-8 met ook een afgebroken tiretteveer, waar is dat te vinden?, ook van dit uurwerk is de palpeer stuk :weary:

Zoeken op internet ebay en alle horlogeonderdelen handelaars. Bij twee onderdelen is het vaak slimmer een donor uurwerk te zoeken. Ik heb net een prachtige Cortebert 967 gered met een donoruurwerk waarvan vermoedelijk de gouden kast is omgesmolten