LIP minustop of parkeermeterhorloge

Zoals inmiddels wel duidelijk zal zijn ben ik gek op horloges met een interessante complicatie.
Voor forumlid @Kloks heb ik een minustop horloge mogen repareren.
Deze complicatie telt de minuten af vanaf het moment dat de “pusher” wordt ingedrukt en werd in de vorige eeuw voornamelijk gebruikt om te kunnen zien of je weer een muntje in de parkeermeter moest doen.

Helaas moest het uurwerk aan de voorkant uit de kast, daarvoor had ik de verschrikkelijke glasklauw weer nodig om het glaasje te extraheren.

In het horloge vond ik een Durowe 471-4 uurwerk.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Durowe_471_4

De kroon met as kwam direct los en de tiretteveer was gebroken.

Gelukkig kon ik vrij snel een vervanger vinden.

Hier zie je hoe de complicatie werkt: Het tandwiel wordt direct aangedreven door de veerton. Met de pusher druk je tegen een hefboom die met een excenter het tandwiel in de 0 positie zet. Het tandwiel drijft de minutenschijf aan zie verder in dit topic.

Hier is het “keyless works geplaatst” vrij standaard, de bediening via de kroon voor opwinden en gelijkzetten.

Deze foto is interessant, je ziet een vrij standaard veerton en centrumrad dat de minuten wijzer beweegt.
Rechts van de veerton wordt bovendien nog een klein tandwiel aangedreven. Dat is de andere kant van de minustop complicatie. De tanden zijn zo gekozen dat de minutenwijzer en minutenschijf exact gelijk lopen.

En de radertrein

Brug er op en smeren maar.

Het echappement is geplaatst

Dan de minutenschijf aangedreven door het tandwiel aan de excenter.

Daaroverheen de mooie bolle wijzerplaat met een venster.

Klaar en in de kast

Hoe functioneert het nu: Heel eenvoudig, de minutenschijf draait precies gelijk met de minuten wijzer.
Zodra je op de knop druk springt deze naar 0 en loopt weer verder.
Dan doe je snel een gulden in de parkeermeter en zorg je dat je binnen de op de meter aangegeven tijdspanne weer terug bent bij je automobiel.

101 likes

Leuk man! :smiley::+1:

2 likes

Zeker leuk om te lezen!

1 like

Echt een leuk stuk over een bijzonder horloge.
:+1:

1 like

Gaaf! Komt er bij mij ook nog een keer. :+1:
Het liefst een Stowa.

1 like

Wat een gave uiteenzetting weer, heerlijk om te lezen! :+1: Dank je wel!

1 like

Leuk om te lezen. Ook voor mij als absolute leek op het gebied van horlogetechniek. Ik vind het ook wel een fraai horloge die als geen ander bij een duidelijk tijdsbeeld past.

1 like

Echt leuk !!!

1 like

Hee wat leuk.
Dankjewel voor deze reportage.
Top!

1 like

Goed gedaan fietsert!

1 like

Néé joh, een kwartje was genoeg :joy:

2 likes

Wat een mooi verslag weer @vouwfietser en cool horloge, zoiets staat zeker nog op de whishlist

Het was erg leuk om aan te werken.
Ook een relatief eenvoudige complicatie kan heel aantrekkelijk zijn, ik ben benieuwd wat de volgende uitdaging is die op mijn pad komt.

1 like

Leuk, nog nooit van gehoord

1 like

Dit zijn de topics waarvoor je even gaat zitten. Wat een leuke beschrijving van de reparatie van een bijzonder horloge. Mooi, dank je wel! :ok_hand:

1 like

Niet alleen een leuke complicatie, maar ook een alleraardigst horloge om te zien. Leuk hoor.

1 like

Mooi gedaan en leerzaam :+1:
De tiretteveer is bij vintage horloges vaak de achilleshiel, dat blijkt ook hier weer.

Over het model, dat door meerdere merken is gevoerd, is al eerder een draadje gemaakt:


:slightly_smiling_face:

3 likes

Wat een fantastisch horloge! Lijkt me leuk als je aan zoiets kunt werken. Complimenten :clap:t3:

1 like

Een heel leuk verslag :+1:

Bedankt @Vouwfietser voor het knappe werk!

1 like