🔒 2016: Welke vintage draag je vandaag?

Lekkere pootjes!

In alle bescheidenheid de beste Connie pootjes die ik ooit in handen heb gehad.

Deze Raketa perpetual, vers van de service.
Hij is groot voor mij, mijn grootste tot nog toe, diam. 38 of 39mm.
Deze Nato moet ik strak om de pols doen anders zakt hij steeds naar opzij.
Beter op een leren band denk ik.
Komt nog.

6 likes

Veel voorkomende fout maar bij Radium dials is dat niet het enige.
Tjokvol met Radon-gas.

Radium-226 vervalt inderdaad als alfa-emitter naar radon-222, wat zelf ook weer een alfastraler is en vervalt naar polonium-218.

Of je je als horlogedrager heel erg druk hoeft te maken betwijfel ik. Alfastraling komt zelfs niet door een velletje papier heen, en dus zeker niet door je horloge. Mocht je ooit het glas eraf hebben zou de ontstane radon inderdaad vrijkomen, maar aangezien Ra-226 een halfwaardetijd van 1600 jaar heeft, zal dat niet veel zijn. Beetje frisse lucht erbij is al genoeg; waarschijnlijk loop je meer risico van de radon die uit het beton van je huis komt (een van de redenen om goed te ventileren…)

1 like

Op de geboortedag van mijn -helaas al overleden- vader, zijn Verdal werkhorloge met hemelsblauwe wijzerplaat!

[URL=http://s1079.photobucket.com/user/eayden/media/P1050722_zpsrxbmcafn.jpg.html]

[/URL]

7 likes

Toch deze maar, net ander glaasje er in gezet. (topic al aangemaakt)

6 likes

Dat klopt, ik heb al wat onderzoek gedaan naar verspreiding van Radium en risico van inademen. Adem je Radium in dan komen de dochter isotopen in je botten, dat is niet goed. Ook heb ik de stralingsdosis gemeten en ben ik tot de conclusie gekomen dat dit nog wel meevalt.

Radium geeft inderdaad Radon (gasvormig) af. Dit is wat lastiger uit te zoeken. In de eerste plaats is het een alpha straler en daardoor moeilijk te meten. In de tweede plaats is de verspreiding ingewikkeld in kaart te brengen, want de dosis hangt af van de dichtheid van de horlogekast en de ventilatie van de omgeving.

Radon heeft een halfwaardetijd van vier dagen. Als het horloge goed dicht is zal het radon in de kast al snel vervallen tot niet gasvormige dochter isotopen. Daardoor komt het niet vrij en geeft het geen effectieve volgdosis. Aan de andere kant is de ventilatie van grote invloed. Op het moment dat er Radon uit het horloge komt heeft het een paar dagen om een risico te vormen. Bij goede ventilatie is de effectieve volgdosis die dat oplevert heel anders dan bij slechte ventilatie.

Hoe dit in de praktijk uitpakt is mij nog niet helemaal duidelijk. Voorlopig ga ik er maar van uit dat het merendeel van de gevormde Radon binnen de horlogekast weer vervalt.

Misschien een interessant onderzoek voor het RIVM.
Ook stralingsdosis en Radium verspreiding bij in horlogemakers werkplaatsen zou de moeite waard zijn om eens goed uit te zoeken.

wees er zuinig op!

1 like

5 likes

10 likes

Stijlvol !!!

Weer even nostalgie vandaag met m’n Prisma handwinder.
M’n eerste horloge, was al een oud barrel toen ik hem kreeg; zo ging dat in die tijd. :smile:

5 likes

Connie met waffle dial

12 likes

Vandaag deze

7 likes

vanavond deze

2 likes

Breitling RCAF monopusher. Dat is een van de meest gedragen vintage horloges die ik heb.

16 likes

Lijkt op een Lemania.

Klopt er zijn een aantal merken geweest die voor de RCAF deze horloges hebben gemaakt. Als ik het goed heb heeft ook Omega deze horloges gemaakt maar deze zijn helemaal niet te betalen (voor mij :stuck_out_tongue:)…

Een oud Sunburst Raketje :smile:

Fijne woensdag allemaal :slight_smile:

5 likes