🔒 2016: Welke vintage draag je vandaag?

Topper hoor!
@draaischarnier had volgens mij exact dezelfde? Toch niet via MP verkocht zeker?

Deze weer :thumbsup:

Blijkt dus een private label Breitling 765 uit 1943 te zijn.

20 likes

Klopt ben idd in het bezit van hetzelfde klokje. Heb deze vorig jaar via ebay gekocht.

Ik denk Landeron 47.

Zie soms horloges met dit kaliber langskomen op Marktplaats en steeds denk ik dat het een rattrapante is, haha

Erg fraai!

1 like

Heel gaaf, hoe groot is dit exemplaar?

Volgens het net zit een landeron 248 er binnen de flyback…

Vandaag ook weer Longines:

16 likes

40mm exclusief kroon, ideaal maatje voor mijn pols.

11 likes

11 likes

Ook een ideale maat voor mijn pols :grinning:

Auto Quartz heeft maar heel kort opgestaan wegens patent conflicten, zoiets. Zie b.v. de auto quartz van ETA. Zeer zeldzaam dus :slight_smile:

1 like

BWC Dynotron / Transi tronic

En hier heb ik eigenlijk een vraagje over…de witte vlakken op de wijzers doen helemaal niks wat lume betreft, de Tritium bolletjes bij de indices lichten nog enkele seconden op, maar de wijzers doen niks,ik denk dan ook dat deze wijzers een ander materiaal bevatten dat NOOIT reflecterend is geweest, of werd er in de jaren 70 materiaal gebruikt dat nog minder levensduur heeft dan Tritium?

5 likes

Haha, dan passen de rest van mijn klokjes ook fantastisch om jou pols :wink:

Wakker blijven vandaag … :slight_smile:

Fijne zondag allemaal :slight_smile:

9 likes

Mijn “zelfbouw” horloge nog eens een keer om gedaan.

7 likes

mooie cijfers! :slight_smile:

Tritium heeft een halfwaarde tijd van 12 jaar. Dus er zou nog voldoende aktiviteit aanwezig moeten zijn.
Maar het licht komt niet uit het tritium, dit levert slechts de energie die in de scintillator van de lume wordt omgezet in licht. Er zijn meerdere toevoegingen die als scintillator kunnen dienen en deze worden steeds slechter in de loop van de tijd. Dus als er verschillende verfmengsels zijn gebruikt voor de wijzers en de en de markers kan de levensduur verschillen.
Bovendien heeft tritium de neiging om te ontsnappen. Radium blijft aanwezig en zal alleen vrij komen als de lume in poeder uit elkaar valt. Iets dat met tritium gelabeld is verliest altijd een deel dat uit het materiaal weglekt. Dit hangt ook weer van de omstandigheden af. Daarom is tritium dat tegenwoordig nog wel als lume gebruikt wordt vaak in dicht gesmolten glasbuisjes gevangen.

3 likes

Leuk bescheiden horloge voor de zondag :wink:

6 likes