🔒 2016: Welke vintage draag je vandaag?

23 likes

11 likes

Kama uit 1956.

7 likes

Ja, Orex komt uit Roemenië.
Ik heb hem gewonnen bij Catawiki voor een klein prijsje en hij loopt heel behoorlijk op tijd.

Op HF 2010 vond ik een leuke link uit van een site over roemeense horloges, ook Orex. Maar mijn exemplaar staat er niet bij in de fotogalerij.
Mag ik eigenlijk een linkje toevoegen of word ik dan weer gebanned?

Eerst maar even een citaat.

Starting with 1978 and until late ’90s (approx. 1998-2000) MECANICA FINA Bucharest was the only Romanian wristwatches manufacturer.

The commercial names under which these watches were presented on the market were: OPTIMEF, CROMEF and OREX.

The name OPTIMEF represented the collaboration between Intreprinderea Optica Romana (IOR) | OPTI and Mecanica Fina Bucuresti | - MEF. Under this name were produced exclusively quartz watches with digital display.
Interesting information about the beginning of watches manufacturing at Mecanica Fina – Bucharest one can find in the presentation - OPTIMEF | ceas quartz digital romanesc

CROMEF, a quartz watch with analog display and “step by step” motor represented an intermediary stage during 1985. Details here =>

OREX derived from a “marketing concept” that came from “ORa EXacta" (Engl. “exact hour”), producing mechanic watches and quartz watches with analog display (step by step motor).

The starting point of military watches production at Mecanica Fina Bucuresti was represented by the visit of Nicolae Ceausescu from 26.December.1978, when the beginning of this activity was decided.

The first 50.000 OREX watches were delivered in December.1985 (see article in “Flacara” magazine| Cici Iordache-Adam | 1985, attached). It was intended that in 1986 the market should “receive” 200.000 pieces and starting with 1990 to be produced 1.000.000 watches yearly!

De fabriek waar deze horloges gemaakt werden is volgens deze info pas gestart in 1978, de eerste Orexen werden geproduceerd in 1985, terwijl ik uit de vormgeving van mijn Orex had afgeleid dat hij waarschijnlijk uit de 60er jaren zou komen.
???

1 like

Today the lovely Alpina, in gold, caliber 592.

9 likes

Schitterend!
Vintage zoals het bedoeld is.

als hij maar een schildpad achterop heeft

Nieuwe aanwinst :smile:

Een mooie super astral. Blijkt uit de Smiths stal te komen. :wink:

Mooie grote, geheel ongepolijste stalen kast, roulette datumschijf en heerlijk patina.

Ik ben nog nooit zo blij geweest met een aanwinst waar geen groot Zwitsers merk op staat. :slight_smile:

18 likes

Leuk ding!

1 like

Inderdaad heel mooi! Stalen kast is altijd goed :smile:

1 like

Beetje valsspelen, ik heb hem namelijk nog niet… Wordt woensdag op de post gedaan, ik heb er zin in!

10 likes

Leuk!
Lijkt wel op mijn snorkel maar die is een stukje ouder…

4 likes

Als het goed is, is er een Orex horloge naar mij onderweg. Daar zit dan een oud Seagull uurwerk in. Dat is trouwens wel origineel.

Net binnen. Voor de een is het een kapotte plaat maar ik ben er dol op.

6 likes

Beetje laat, maar is de wijzerplaat nou ook 90 graden gedraaid? Heeft dat een voordeel bij het zeilen?

Ja, je draagt deze aan de binnenzijde van de pols en dan is hij zo het beste afleesbaar.

Eigenlijk net zoiets als bij de driver versie van de Omega Chronostop:

5 likes

Wow, bedankt. Weer wat geleerd op HF.

1 like

Een klein voorproefje van mijn nieuwste aanwinst. Een Seiko Bullhead 6138-0040 uit 1974.
Ik kreeg hem op het originele Fishbone staal maar heb hem meteen op een disstressed rally strap van Strapsco gezet, staat hem in mijn ogen nog beter :slight_smile:

8 likes

Erg gaaf! Van harte

1 like

Ed white

13 likes

The beautifull ORIS SUPER (17 jewels, waterproof, anti-shock) uit eind jaren '60 (inspirator voor de huidige ORIS series 65 - 42mm). Door de fabriek geserviced en van een mooi nieuw bandje voorzien!

(NB de wijzerbladrand lijkt wat aangetast, maar dat is de reflexie van het (originele) glas.)

18 likes