Waarom veranderd de prijs van het aan te schaffen horloge(zoals ook bij auto’s gebeurt) zodra je wilt inruilen?
Bij dealers en winkeliers begrijp ik het nog een beetje maar waarom nemen particulieren dit gedrag over?
Stel je hebt een horloge bij een particulier op het toog met een prijs € 2000,00
Zelf heb je een horloge met een waarde van € 500, dan jou je dus € 1500 moeten toeleggen.
Maar op het moment dat je zegt te willen inruilen dan is het aan te schaffen horloge ineens € 2200 en krijg je dus eigenlijk maar € 300 voor je horloge.
Ik zeg dan, ruil niet in of steek gelijk over anders lijkt het toch op handelaarsgedrag?
Is dat wel zo dan ?
bijvoorbeeld met auto’s heb ik nog nooit meegemaakt
dat een auto van catalogusprijs 35.000,- opeens 37.000,- wordt zodra ik een 3 jaar oude wil inruilen.
uiteraard proberen onze vlotte verkoopboois je wel zo min mogelijk ruil te geven maar dan wil het nog wel eens helpen te wijzen op de servicebeurtjes op je nieuwe. ( wat uiteraard bij particulier horloge verkoop vaak non-issue is )
dat een juwelier dit soort grappen uithaalt lijkt me
helemaal spelen met vuur want de mortar&bricks hebben
toch al veel last van online dealers.
Als hij het ingeruilde horloge mooi vind,en wil houden kan er idd 500 euro van de 2000 af, maar als hij het horloge alleen inruil om jou een plezier te doen en gaat hij daarna weer in de verkoop dan wil hij waarschijnlijk minder voor je horloge geven of gaat de prijs van zijn horloge omhoog.
Kennelijk heeft de verkoper niet veel zin in inruil…
Als je een incourante auto wil inruilen bij aankoop van een nieuwe krijg je meestal ook minder dan de dagwaarde, maar wanneer je een gemakkelijk door te schuiven model hebt is het voor de verkoper een kleiner risico en zal hij/zij eerder de marktwaarde willen betalen.
Cashen is duidelijk, kan niet mis gaan en heeft duidelijk de voorkeur in veel gevallen.
Met inruil loop je gewoon wat meer risico en heb je er meer werk aan.
Vaak wordt er bij voorstellen een te hoge inruilwaardr gevraagd en heeft de verkoper juist al het idee dat zijn prijs aan de krappe kant is.
Ik denk dat de hogere prijs gewoon compensatie is om zich nog een beetje in te dekken. Je krijgt immers ook vaak slecht verhandelbaar spul aangeboden.
Toch irriteert me de de verschillende prijs ook wel. Bij een ruil moet er toch altijd een deal op maat gemaakt worden en slaat de paar tientjes verschil eigenlijk nergens meer op.
Een auto of andere verkoper maakt bij een ruil de prijs echt niet hoger maar ruilt gewoon goedkoper in.
Het is heel simpel. Bij verkoop zou het horloge inderdaad €500,- waard zijn en zou je dus denken dat €2000,- min de inruil van €500,- dus een bedrag maakt van €1500,- Een handelaar doet het alleen niet voor zijn plezier (misschien deels) maar voor z’n brood of snelle geld. Daardoor is jouw horloge voor hem dus geen €500,- maar slechts €300,- waard, want met die prijzen heeft hij een snelle doorstroom van z’n handel en krijgt hij dus gegarandeerd z’n geld (waar hij het in eerste instantie voor doet)
De meesten willen ook niet ruilen, omdat ze vaak net niet zitten te wachten op het horloge wat jij te ruil aanbiedt. Om jou dan toch een plezier te doen, willen ze best ruilen, maar daar staat dan wat tegenover.
Als je allebei gek bent op het horloge waar je tegen zou ruilen, is jouw eerste rekensom denk ik wel van toepassing.
Is puur een kwestie van vraag en aanbod. Wil 'ie 'm graag dan neemt 'ie de inruil. Maar zoals hierboven al gesteld wordt is de kans groot dat 'ie 'm niet heel graag wil, in dat geval ben jij vrij om niet in te ruilen toch?
Als iemand interesse heeft in het in te ruilen horloge dan is het gelijk overteken. Anders zouden ze eerlijk moeten zeggen ik ruil niet in.
Als de persoon er weer vanaf wilt dan moeten ze niet inruilen.
Of zie ik dat verkeerd?
Het werkt zo ook vaak mer korting.
Krijg je korting maar met inruilen is er ineens geen korting meer.
automaatje Schreef:
Als hij het ingeruilde horloge mooi vind,en wil
houden kan er idd 500 euro van de 2000 af, maar
als hij het horloge alleen inruil om jou een
plezier te doen en gaat hij daarna weer in de
verkoop dan wil hij waarschijnlijk minder voor je
horloge geven of gaat de prijs van zijn horloge
omhoog.
Je redenering gaat een beetje mank. Sommige horloges zakken direct in prijs na aanschaf andere zijn meer waardevast of stijgen zelfs in aaarde. Het hangt van veel zaken af als de trend op dat moment, de noodzaak om het klokje weg te doen enzovoort. Net als met kopen/verkopen is een ruil een overenkomst tussen partijen. Alleen als je het met een goed gevoel eens wordt ga je ruilen en je bent immers niets verplicht…
Tja een lastige, blijft m.i. toch een kwestie van vraag en aanbod.
De inruiler wil graag de prijs vangen die hij zou krijgen bij verkoop, maar de verkoper zal zekerheid willen inbouwen dat hij alles bij elkaar het geld vangt voor het horloge dat hij aanbiedt.
En dus lager zal inzetten om niet met het horloge te blijven zitten.
Anders wordt het, als in te ruilen object een klok is dat de verkoper zelf zal willen houden en misschien zelfs al op het oog had.
Al met al hangt veel af van de specifieke omstandigheden waaruit koper/inruiler en verkoper handelen.
Uitgangspunt moet altijd zijn dat beide partijen een tevreden gevoel overhouden aan de transactie en anders……gewoon niet doen!
Dit blijft idd een lastige en ik begrijp het ook niet (meer). Een horloge is een x-bedrag waard, bij verkoop of bij ruil. En dan praat ik over de particuliere verkopers.
Als de ruilwaarde hoger wordt gesteld dan de waarde in geld, dan is het in mijn ogen een handelaar die wil verdienen. Op zich niets mis mee maar doe dat dan op een verkoopsite en niet op een liefhebbersforum.
Maar dat is mijn mening en zo zijn er tig andere meningen dus als het je niet zint, gewoon verder kijken.
Dit blijft idd een lastige en ik begrijp het ook
niet (meer). Een horloge is een x-bedrag waard,
bij verkoop of bij ruil. En dan praat ik over de
particuliere verkopers.
Hier doe je een verkeerde aanname. De waarde van een 2e hands horloge, m.u.v. enkele zeer populaire modellen, is geen vast bedrag, maar een range. Het bedrag dat je daadwerkelijk terugkrijgt voor je klokje is afhankelijk van een aantal factoren: hoe populair is het klokje, hoe snel wil je het kwijt, en heb je de juiste doelgroep?
Extreem voorbeeld:
Stel ik koop een horloge voor 1000 euro. Na 2 jaar wil ik hem kwijt en zet hem te koop. Als ik een liefhebber tegenkom die precies dat model zoekt op dat moment, krijg ik er misschien 800 euro voor. Dan moet ik wel het geluk hebben zo iemand tegen te komen of het horloge heel lang te koop zetten. Wil ik het horloge snel kwijt omdat ik geld nodig heb, dan moet ik iets aan de prijs doen en krijg ik er misschien 600 euro voor. Heb ik verder geen connecties of fora waar ik een advertentie kan plaatsen, dan zou ik via marktplaats of het Albert Heijn advertentiebord het horloge kunnen aanbieden. De kans is dan dat er mensen zonder horlogekennis langskomen en het wel een leuk klokje vinden maar niets om het uurwerk of het merk geven en er niet meer dan 200 euro voor over hebben.
Hoeveel is dit horloge nu waard?
Daarnaast is het zo dat in de meeste gevallen geld meer “waard” is dan een horloge. Je kunt er overal mee terecht en het heeft vrijwel geen afschrijving. Als iemand een horloge met je wil ruilen, moet je maar net op zoek zijn naar het model en de uitvoering die je wordt aangeboden, anders heb je meer aan het geld waar je precies het klokje voor kunt kopen dat je wilt.