Logo-probleem of niet ? ( symboliek )

ik ben al een tijdje naar 24 hrs horloges aan het lonken toen ik op Ebay een Russische verkoper vond van relatief goedkope Raketa’s. Nu niet direct de allerbeste kwaliteit, maar om te beginnen niet onoverkomelijk.

In eerste instatie was mijn oog gevallen op een horloge met een “rare” 24 h indeling - maar die bleek dan later toch niet zooooo raar te zijn.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,158312

Op veel van die Russische horloges staat er wel ergens een militair prentje, maar op deze zag ik mijns inziens een gestyleerde Duitse arend…
Gewoonlijk staat hier dan nog es een Swastika onder…(td)

Toen dacht ik bij mezelf: liever niet. (td)

Met zulke “symbolen” wil ik liever niet rondlopen. :frowning:

Ik vond nog een ander mooi 24h klokje, ook met wéér een andere indeling, maar hier was dan weer geen Luminova op de wijzers aangebracht.
Moeilijk hé. :wink:

Enfin, geven jullie me gelijk of niet ?

Of koopt een verzamelaar een horloge omdat het mooi is ? Ongeacht welke symboliek er achter schuilt ?

Nee, daar zou ik ook niet mee gaan lopen.
Maar kijk eens rustig hier, dan doe je vast wel goede ideeën op:

http://www.24hourwatch.info/

of hier

http://forums.watchuseek.com/forumdisplay.php?f=5

of hier:

http://www.glycineairman.info/

Een klok is een klok…met of zonder swastika.
Ik zou me er niet zo druk over maken.

grootmokum Schreef:

Nee, daar zou ik ook niet mee gaan lopen.
Maar kijk eens rustig hier, dan doe je vast wel
goede ideeën op:

http://www.24hourwatch.info/

of hier

http://forums.watchuseek.com/forumdisplay.php?f=5

of hier:

http://www.glycineairman.info/

WOW, DANK U ! ! ! (tu)

Ik kan het goed begrijpen dat je niet met een duitse adelaar op je horloge wilt rondlopen.
Ik ben een hindoestaan en zelfs ik loop niet met een swastika rond terwijl het een onderdeel van mijn geloof is .
Het swastika staat nu voor het kwaad en daar wil ik niet mee gezien worden.
Kijk rustig verder en je zult echt wel een horloge vinden die wel naar jou smaak is .
Er zijn genoeg horlogefanaten hier op het forum die jou een goede hint kunnen geven.
Veel succes met het zoeken.

Mvg,Radjoe

Radjoe Schreef:

Ik kan het goed begrijpen dat je niet met een
duitse adelaar op je horloge wilt rondlopen.
Ik ben een hindoestaan en zelfs ik loop niet met
een swastika rond terwijl het een onderdeel van
mijn geloof is .
Het swastika staat nu voor het kwaad en daar wil
ik niet mee gezien worden.
Kijk rustig verder en je zult echt wel een horloge
vinden die wel naar jou smaak is .
Er zijn genoeg horlogefanaten hier op het forum
die jou een goede hint kunnen geven.
Veel succes met het zoeken.

Mvg,Radjoe

Effe off topic, Radjoe:

Staan de “haken” van een Indische Swastika niet in de andere richting dan die van een “Duitse” ? Ik meende daar ooit eens een reportage van gezien te hebben ?

Ja,dat klopt maar een hoop mensen weten dat helaas niet.
Het bestaat ook al een jaartje of 5000,zo oud is het hindoeisme en afkomstig uit India.
Hitler was dan ook helemaal bezeten van gelukstekens uit andere religies/geloof en nam deze verkeerd over(gelukkig voor de hindoeisten).
De adelaar stamt bijvoorbeeld uit de romeinse tijd.

Mvg,Radjoe

Ik vind dat je terecht bedenkingen over die symboliek hebt. Ten aanzien van Radjoe’s culturele en historische achtergrond ligt dat anders vind ik. Zoals hij hierboven al aangeeft, is de swastika een eeuwenoud symbool. Andere groepen moeten daar niet mee lopen of mee te koop lopen. Ik erger me al als ik op De Rikketik van die schimmige figuren WO II parafernalia zie verkopen: ijzeren kruisen etc.

Ik heb zelf een Aristo met een afbeelding van een Messerschmidt 262 op de wijzerplaat. Het is een cadeau, maar erg ‘iffy’; ik heb 'm ook al meer dan twee jaar niet gedragen! Gek eigenlijk: als een afbeelding van een Spitfire, P51 of zelfs een MIG 21 op zou staan, zou ik er veel minder problemen mee hebben.

Aan de andere kant: we hadden thuis vroeger een VW Kever! En mijn ouders hebben de oorlog beiden meegemaakt. Vooral mijn vader. Toch zagen zij in 1960, 15 jaar na de oorlog een Kever niet als nazi-symboliek!

Menno

Tja, ik weet nog dat er vroeger ( toen ik jong was :smiley: ) “speelgoedjes” in het waspoeder zaten. Ik geloof dat het merk “Mir” was.
Plastieken figuurtjes, sleutelhangertjes, enz…

Op een keer zat er een mooi zwart ijzeren kruisje in de waspoederdoos. Mijn vader wilde niet dat ik ermee rond liep…

Ik was een klein joch en begreep dat toen niet…

Maar hij had de oorlog meegemaakt…

Hier zijn ze beschaamd voor het logo :

http://cgi.ebay.nl/Mechanical-Russian-WATCH-RAKETA-24h-NEW-MODEL_W0QQitemZ260487988371QQcmdZViewItemQQptZUK_Jewelery_Watches_Watches_MensWatches_GL?hash=item3ca64b4493&_trksid=p4634.c0.m14.l1262

Tsja terecht misschien ook wel, vind van zo’n adelaar toch een beetje de verkeerde boodschap uitgaan. Zou er zelf niet mee gaan rondlopen. Zoek rustig verder, komt vanzelf iets tegen dat je wel aan staat!

Het ligt er heel erg aan of het verzamelwaardig is. Ik ben een liefhebber van Russische horloges, maar deze Raketa’s zal ik niet kopen. In mijn ogen zijn het moderne horloges met een afbeelding die nergens op slaat. Het eerste horloge is nooit door Duitsers in WWII gedragen. Dus waarom nu zoiets maken? Alleen om weer een ander model te hebben. De andere is ook zoiets. Gewoon een modern ding om de poolexpedities weer eens in het (verkoop) zonnetje te zetten. Ze zijn er met nog andere wijzerplaten, maar die koop ik niet.
Ik zal wel eens zoiets kopen, maar dan een echte (oude) die ergens op slaat.

Dan de symboliek, ook hier geldt de verzamelwaardigheid: mensen die b.v. Nederlandse munten verzamelen willen, ondanks de symbolen die op het oorlogsgeld staan, toch munten uit WWII in de verzameling. Dat geldt ook voor andere verzamelgebieden.
Zo heb ik b.v. een setje bankbiljetten die in de WWII door de nazi’s (de Gestapo) gebruikt werd om in het doorgangskamp Theresiënstadt, (Therezin) in het huidige Tsjechië, inspectie teams van het Rode Kruis een rad voor de ogen te draaien. De nazi’s hadden het ghetto Theresiënstadt ‘for the time being’ omgetoverd tot een modelkamp met nette straten, een theater, winkels, sportfacititeiten, enz… Daar hoorde dus ook een speciaal daarvoor op touw gezette economie bij met een bank, spaarbankboekjes en geld.

Het Rode Kruis is er in getuind en de nazi’s konden hun lugubere gang gaan. Nadat de inspectie teams vertrokken waren, werden de meeste Joden uit het modelkamp alsnog naar de vernietigingskampen afgevoerd.
Er staat dan wel geen nazi symboliek op, Mozes staat er niet op z’n voordeligst op en zijn hand bedekt het vijfde gebod “Gij zult niet doden” op de stenen tafelen die hij in zijn handen houdt. Zo’n setje is dus aardig besmet, maar toch heb ik het in bezit. Als teken en herinnering aan de verschrikkingen die er in WWII gebeurd zijn. Dat noem ik verzamelwaardig.

Perfect duidelijk, Tom.
Ik ben inderdaad zo geen kenner van die Russische klokjes en zocht in eerste instantie een 24h klok.
Er is natuurlijk verschil tussen iets dat je gewoon “verzamelt” uit historisch belang en aan de andere kant iets waarmee je “rondloopt”.

Effe off topic: Tom, wat vind jij van de (nieuwe uitvoering weliswaar) van de Sturmanski Sputnik ?

Ik ben ook niet weg van te drukke plaatjes op m’n wijzerplaat. Of ik moet het zelf mooi/gaaf vinden. Op een MTM militray watch vind ik het weer niet zo erg.

Marc-B1 Schreef:

Effe off topic: Tom, wat vind jij van de (nieuwe
uitvoering weliswaar) van de Sturmanski Sputnik ?

Eh… Marc…

Het zat in mijn hoofd dat iemand me naar een Sputnik horloge had gevraad.
Het was weer even zoeken, maar toch gevonden!

De Russen grijpen vaker gebeurtenissen uit de ruimtevaart aan om er een horloge omheen te ‘bakken’. Dat is natuurlijk best leuk en, hoewel ik doorgaans de moderne Russen niet echt mooi vind, zijn het in dit geval is het best mooie horloges geworden.
Maar ik ga toch voor de vintage horloges. En vandaag heb ik z’n voorganger kunnen scoren! Ergens uit eind jaren '50! Op de seconden wijzer moet het rode puntje de satelliet voorstellen. Leuk zijn ook de markers in de vorm van een raket…

Hé Tom,

Ik had ze al gezien !!!
Geweldig joh !!! (tu)
Ik vind de “nieuwe” Sputnik ook héél mooi - vooral de goudkleurige ( daarop komt het medaillon aan de achterzijde prachtig uit ), maar jij het het “ORIGINELE” en da’s nog véééééél beter hé !
Ja die indexen zijn subtiel gedaan !
Mooi zo’n horloge met “geschiedenis” !!!
Mag ik vragen bij wie je deze gescoord hebt ?

Lastige vraag. Een duits soldatenhorloge zou je best wel kunnen kopen als dat een bijzondere is. Als je het klokje waardeert om zijn techniek, niet om zijn symboliek. Hem dragen zal ik je niet aanraden om redenen die Radjoe ook al geeft. Produkten die na WO-II zijn gemaakt met nazisymbool zou ik persoonlijk nooit kopen. Wie dat maakt/koopt is in mijn ogen niet bij zijn hoofd.

Marc-B1 Schreef:

Mag ik vragen bij wie je deze gescoord hebt ?

Jawel hoor, vandaag op de Rikketik, bij een Duits sprekende verkoper, uit Polen meen ik. Hij staat er vaker.

V3T3RAN Schreef:

Een klok is een klok…met of zonder swastika.
Ik zou me er niet zo druk over maken.

::o Ben je serieus?

Uit imago-oogpunt is het ook niet zo’n goed idee om zoiets te dragen.
Tenzij je maling hebt aan de uitgedragen boodschap: ‘Ik combineer een gebrek aan historisch besef met een slechte smaak’.