Lompe leermomenten

Soms heb je van die momenten!!!

Ik ben in het bezit van een Maurice Lacroix horlogebref 40635 met ETA 955.412 quarz uurwerk. Het horloge is van mijn opa geweest en daarna heeft mijn vader het gedragen en inmiddels ben ik de derde generatie die het horloge heeft. Het horloge zelf is echt niet heel speciaal, of veel waard, maar sentimentele waarde…

Nu hou ik zelf niet heel erg van goud en draag het horloge dus niet vaak. Het gevolg is dat elke keer dat ik het om wil doen, het batterijtje leeg is.

Nu ben ik het zat om daar steeds mee naar de juwelier te gaan en heb zelf maar wat batterijtjes gehaald. Eerst even gekeken wat voor uurwerk er in zit etc en seiko batterijtjes gekocht.

So far so good. De wissel ging ook prima, kastje dicht klikken… grrr waarom gaat dat kreng niet dicht! Nu kreeg ik mijn Laco Flieger ook niet dicht na het reguleren, dus inmiddels een pers thuis staan. Even in de pers en vast goed dicht. Later op de bank valt de deksel eraf :dizzy_face:

Goed kijken en toen drong het door, die uitsparing voor de stem, die had ik niet gezien. Even draaien en klik erop. Maar alles toch niet goed. Tijdens persen alle druk op de stem en ja hoor kapoet.

Geeft wel de kans om dit verder op te lossen, meteen glaasje eruit gehaald, want mineraal en ligt gekrast. Aangezien ik allergisch ben voor gekraste glazen wilde ik dit ook al fixen. Het glaasje zelf heb ik op kunnen meten en terug kunnen plaatsen, dus dat ik prima gelukt.

De stem heb ik gelukkig uit het horloge kunnen halen, het kroontje met wat hitte los gedraaid en op het restant stem gedraaid. Inmiddels via ebay een nieuwe stem besteld en nu is het wachten op de levering.

Dit biedt wel de kans om zelf het glaasje te vervangen. Iemand tips waar het best glaasjes te bestellen? Het origineel is 0,9mm dik, gebold en 29,4mm diameter.

3 likes

Dat was horlogeglas.nl maar ik weet niet in hoeverre dir nog operationeel is…

https://www.cousinsuk.com/category/watch-glasses

Misschien staat hier iets voor je tussen

1 like

Wat een mooi verhaal over een horloge met drie generaties aan historie. Dat soort sentimentele waarde is onbetaalbaar, ongeacht de cataloguswaarde.

Bedankt dat je dit ‘leermoment’ zo openhartig met ons deelt. Het herinnert ons er weer even aan dat horloge-onderhoud, hoe simpel het ook lijkt, altijd scherp kijken naar de details vraagt. Hopelijk behoedt jouw ervaring nu anderen voor dezelfde fout.

Heel veel succes met het herstel.

1 like

Misschien kunnen ze je hier helpen aan het juiste glas: Sternkreuz in Duitsland.

Is je glaspakking nog goed na er uit halen en terugpersen, anders die ook meebestellen voor de zekerheid, kost niet de wereld…
Ik zou overigens gelijk voor een saffier glaasje bent als je zo allergisch bent voor krassen, is dat ook opgelost.
Cousins is denk ik je vriend hier als particulier.

1 like