Longine zak horloge

Hallo
Ik heb een zakhorloge die mijn vader in de oorlog [40-45]gekocht heeft van een engelse piloot die geld nodig had om te trouwen.
Deze piloot had toen gezecht dat iedere piloot zo,n uurwerk kreeg van de overheid.
Zelf heb ik ooit ook nog eens zo,n uurwerk zien liggen in een shop in engeland met een broad arrow erin gegrafeerd en de shop eigenaar wist te vertellen dat de eerste uurwerken [1939]zo,n pijl niet hadden.
Voor de rest kan ik hier helemaal niks over vinden op het internet [ook geen foto,s van dit model terwijl ik me kan voorstellen dat er toch een hoop van in omloop moeten zij of zijn geweest.
Ken iemand deze uurwerken en kan iemand mij vertellen waar ik hier meer informatie over kan vinden?
groetjes van Cornolio

Foto’s graag :slight_smile:
Maar hadden piloten niet gewoon een polshorloge? Lijkt me nogal onhandig als je boven Berlijn door flak wordt beschoten en dan je zakhorloge tevoorschijn moet halen…

Hoi Martijn

Ja wat je daar zegt lijk mij ook wel aannemelijk maarja dat is in ieder geval het verhaal wat ik heb gehoord.
Ik zal kijken hoe ik foto,s kan plaatsen [gisteren lukte het me niet.
Wat ik veel op het net ziet is een longines met een gronograaf ir in maar dat heeft deze van mij niet ,het is een enkele uurwerk en aan de binnenzijde staan wat nummers en dat er 16 juwelen zijn gebruikt.
Affijn ik zal proberen om foto,s te plaatsen en misschien dat er dan wat meer duidelijk wordt.
Groetjes
Cornolio

Meeste military zakhorloges werden gebruikt door de artillerie, door de grote goed afleesbaar 's nachts.

Groet
Iwan

Op deze pagina een militair zakhorloge (foto 9 en 10)
Sowieso leuke horloges op deze site!

http://militarywatches.nl/pagina62.html

Hier zijn wat foto,sbucket.com/albums/j332

/cornolio1/horloge002.jpg[/img]
Misschien is het nu wat makkelijker

Groetjes van
Cornolio

Heel mooi horloge hoor! (tu)
Het is een kaliber 19.70N (zoals te zien is naast de balans) maar zo een uitvoering met centrale sekondewijzer is best wel zeldzaam, zie je niet zo heel vaak!
Aan het serienummer van het uurwerk (6702357) kan je zien dat het gemaakt is rond 1943.
Loopt het uurwerk nog? het kompas (de “regelsleutel” op de balanskloof) staat wel heel erg naar de “langzaam” stand, dat is niet zo goed.

Groet,
Paul

Helaas zie ik geen secondewijzer.
Ik kon dit er over vinden.

Beste Corlonio,

Een interessante, zogenoemde deck watch (Duits: Beobachtungsuhr) en gezien de zeldzaamheid waarschijnlijk redelijk kostbaar.
In mijn redelijk omvangrijke bibliotheek is er zo gauw vrijwel niets over te vinden. Hier wat links:
http://www.timeworldservices.co.uk/Longines-HS3-Deck-Watch (o.a. plaatje waarop de missende secondewijzer te zien is)
http://www.ceasornicar.ro/forum/viewtopic.php?f=15&t=5116&start=30 en http://www.ceasuripentruromania.ro/ceasuri.php?id_article=7&language=english (het caliber in aangepaste behuizing ingebouwd in - ook Italiaanse en Duitse - vliegtuigen)

De kompassleutel staat in een merkwaardige positie. Dit duidt spijtig genoeg vrijwel altijd op ‘gerommel’ met de balans en/of spiraal.
Zo’n precisie-instrument is niet ‘zomaar’ een zakhorloge; hier zijn genoeg verzamelaars voor te vinden!

Met vriendelijke groeten,
Robbert

Wat een mooie uurwerk, vermoedelijk aangepast chronograaf center secondewijzer overbrenging.
In de Longines boek heb ik het niet gevonden, maar zijn ook niet alle uurwerken vermeld.
Groet
Iwan

Hallo allen

Bedankt voor jullie commentaar en ja het uurwerk loopt als een zonnetje.
Ik heb nu in iedergeval wat meer feedback en kan nu wat meer over het klokje te weten komen

Allen bedankt

Cornolio

Hoi Iwan,
in de mijn kaliberboeken komt dit specifieke uurwerk ook niet voor, in het boek Longines watches (Goldberger) staat het kaliber wel afgebeeld in een (militaire??) paneelklok-behuizing (dashboardklok, vliegtuig??) uit 1942, daar noemen ze het een kaliber 19.71

Als ik het goed zie in de scan van Chris, zijn er van deze horloges 100 stuks gemaakt, en da’s echt heel erg weinig…

Het is trouwens geen aangepaste chrono-aandrijving hoor; het is een zogenaamde “indirekte centrale sekondewijzer”, de tap van het 3e rad is verlengt, en dat drijft middels het grote tandwiel het sekondewijzer-pinion aan.
Een chrono-sekondewijzer wordt 1:1 aangedreven vanaf het 4e rad (middels een beweegbaar tussentandwiel)

Groet,
Paul

Is wel een heel mooi horloge :slight_smile: Ik hoop dat de secondewijzer nog te repareren is!

Hoi Paul, weer wat gelierd. Ik had het gebaseerd op voorbeelden uit WW2 zo als WEMPE die Minerva chronograpf 19/9 uitkleedde voor dit piloten horloge


Maar wat weten we dan,van wat allemaal gemaakt is en niet geregistreerd ( en dat zijn de mooiste vondsten:z;))
Groet Iwan

Hallo allemaal

Als ik het goed begrijpt dan is deze redelijk zeldzaam ,zou ik hem moeten verzekeren? en zo ja voor hoeveel ongeveer?
En is het misschien wijs om hem na te laten zien ,en is de secondewijzer nog te maken?
Hoop dat ik niet te veel vraag en ben al heel erg blij met wat ik nu weet en van jullie gegevens kan ik weer verder zoeken en meer te weten komen ,bedankt hiervoor.
Het blijft voor mij toch een erfenis met een mooi verhaal.

Hartelijk bedankt allen

Groeten van
Cornolio

Hoi allen
Ik vond deze site www.britton-watches.co.uk en daar staat er ook 1 alleen wat mij opvalt is dat er in het achterdeksel het cijfer 25 en dan een 1 staat en een 5 cijferig getal en dan 2 cijfers eronder en bij die van mij staat er 25 en dan een 4 en een 5 cijferig getal met 3 cijfers eronder en ik kan nog steeds niks vinden waarom op het achter deksel bij die van mij geen broad arrow met de lettersH.S.broad arrow .3 staat , klopt er iets niet met dit uurwerk?
Ik ben zelf 50 en weet niet beter dat er aan dit klokje nooit wat gedaan is en zelfs het kettingtje is altijd bij dit klokje geweest [dit zal wel niet met dit uurwerk geleverd zijn maar partikulier aangeschaft zijn]
het uurwerk dat op de site staat ziet er ook als nieuw uit en volgens mij is deze opnieuw gepolijst ,is dit iets wat ik ook moet laten doen of moet ik hem zo laten?
Hoe meer ik op details ga letten hoe meer vragen ik krijg.
ik weet in iedergeval de prijs voor een gaaf exemplaar dus ik kan hem gewoon bij mijn lopende verzekering onderbrengen zonder er een aparte verzekering voor af te sluiten.
groetjes van
cornolio

Dat is een mooie prijs dacht ik zo.
Het kan zijn dat er gewoon nooit een gravering in heeft gezeten, maar ook zijn vaak graveringen er uit gepolijst.
Dit laatste is vaak het geval bij Duitse zakhorloges waar de adelaar of hakenkruis verwijderd zijn.
Engelse militaire zakhorloges zijn na de oorlog massal verkocht aan opkopers.
De firma Bravington, als ik het goed heb,kocht veel van deze zakhorloges op, graveerde deze horloges met zijn eigen naam er op waarna ze weer werden verkocht aan burgers.
De Longines op de foto heeft waarschijnlijk een servicebeurt gehad, hierbij wordt het uurwerk gereinigd.

Hallo allen

Nou ik heb een uurwerkhersteller gevonden in hellevoetsluis die hem wel wil nazien en service wil geven en waarschijnlijk ook de secondewijzer wil/kan maken.
Hij komt mij over als zeer verknocht aan zijn vak dus ik vertrouw het wel.
allen bedankt voor alle input en kennis over dit horloge en als hij klaar is post ik nog wat nieuwe foto,s.

Groeten van Cornolio