Longines Chronograph Valjoux 7750

Volgende horloge werd mij aangeboden. Ik ben al even op zoek naar een mooie chronograph en deze vind ik echt top! Alleen stel ik mij vragen bij het mechanisme. Op de foto van het binnenwerk zie je nergens Longines staan, wat ik wel verwacht had.
Is dit verdacht of niet? Wat denken jullie van deze?

Bedankt voor jullie advies!

1 like

Een foto van de voorkant zou ook veel duidelijk kunnen maken. Longines maakt(e) wel gebruik van deze 7750 als basis, maar vaak zijn deze behoorlijk nabewerkt. Bij deze zou ik zwaar mijn twijfels hebben.

1 like

Die rotor lijkt iets te klein, lijkt vervangen te zijn.

Longines-Admiral-5-star-of-elegant-automatic-mens-chronograph-L36034_1567186667_5267

Misschien een vreemde vraag, maar welke prijs vragen ze er voor?

Hier staat eenzelfde te koop waarbij de rotor er wel normaal uit ziet:

3 likes

Rotor klopt wel. De tekst met Longines is bij deze vroege exemplaren erop gedrukt en de verf is waarschijnlijk in een “sterk” schoonmaak bad verdwenen.

Betreft een 17 steens 7750 die al lang niet meer geproduceerd wordt. Schat van begin 90e jaren. Daarna kregen de uurwerken meer robijn lagers [ 25 ] en werd de rotor gegraveerd met de merknaam. De afwerking is erg basic en als rem voor de chronograaf zit er nog een kunststof uitvoering in.

Vaak hebben deze uurwerken veel slijtage en de aanschafprijs moet dan zeker niet te hoog zijn.

10 likes

Echt oud uurwerk geen verwisselbaar kogellager en nog geen etachron afstelling

1 like

Als dat de prijs is die jullie zijn overeengekomen is dat prima toch ? Mits hij echt is natuurlijk

Wat is natuurlijk niet te hoog he? :slight_smile: Voor een 2de-hands Longines vind ik 800 euro al naar de hoge kant.

1 like

Zoals hieronder al vermeld, zou de gedrukte tekst in een Ultrasoon of Elma reiniger verdwenen kunnen zijn. Het lijkt me een echte Longines met Italiaanse datum schijf. €800 is misschien wel een nette prijs als hij er verder tiptop uitziet. Alhoewel ik toch een beetje een vreemd gevoel bij het ontbreken van de tekst, zou dan toch het uurwerk vervangen zijn?

Kan @anon91449979EV hier iets zinnigs over zeggen?

ik ben niet echt gespecialiseerd in longines van na 1970. Mijn vervaldatum ligt op 1960 met enkele spaarzame uitzonderingen die de regel bevestigen.

In elk geval op het eerste zicht lijkt me deze ok op de belettering van de rotor na. maar die kan er idd afgegaan zijn in de kuismachine, al moet je dan toch wel een heeeeeeeeel heeeeeeel sterke zeep gebruiken. Ik denk rotor vervangen maar op zich kan je dan wel een rotor op ebay opsnorren voor een paar tientjes als je uitkijkt en enige geduld aan den dag legt en dus niet de eerste de beste koopt die je tegenkomt :wink: de prijs die betaald is voor de horloge is redelijk, niet te veel maar ook niet te weinig, Je kan er altijd je eigen geld voor terug krijgen,of zelfs winst maken, het ligt eraan waar je hem verkoopt.

2 likes

Nee hoor, te veel is het echt niet, deze horloge kun je zelfs met winst verkopen op het juiste kanaal. Je hebt een horloge gekocht die zijn waarde blijft houden, of zal stijgen.

1 like

:grimacing:

1 like

Ik ben nog maar enkele maanden lid van dit forum, maar heb al zo veel bijgeleerd! Echt fijn om zo veel en goed advies te krijgen.
Ik had even schrik dat ik een verkeerde aankoop had gedaan (online 2de hands weet je toch maar nooit), maar is dus goedgekomen!
Foto’s vanop de pols volgen binnenkort!
Bedankt allemaal!

2 likes

Je hebt het zeer goed gedaan hoor, maar in mijn ogen heb je er toch wel verstand van, alleen vertel je het niet tegen ons, Je kan trots op jezelf zijn hoor, en veeeeeel plezier met je verstandige aankoop

1 like

image

Ik vind het toch echt wel veel te duur als je naar de staat (krassen op deksel) kijkt en ook nog een servicebeurt bij deze prijs moet optellen.
Een servicebeurt heeft hij zeker nodig als je naar de balansnaald kijkt want die staat geheel naar rechts (moet in het midden staan) wat dus inhoudt dat dat het uurwerk vuil of deels versleten is.

Het lijkt ook of één van de pushers niet origineel is.

Ik zie inderdaad dat de balansnaald helemaal naar rechts staat. Als dit zou wijzen op ‘versleten’ te zijn, wat wil dat precies zeggen? Wat kan er dan versleten zijn? Preciezer: kan het dan nog hersteld worden zonder een fortuin kwijt te zijn?