Als voornemen voor het nieuwe jaar had ik in ieder geval om mijn huidige verzameling van 6 horloges weer terug te brengen naar een lager aantal.
Uiteraard gaat deze post over het horloge wat ik overweeg aan te schaffen:
De Longines Conquest Heritage Chronograph:
Staal
38,5 diameter; 19,5mm lug2lug
Ref L1.641.4
Longines automaat caliber L650.2 (gebaseerd op ETA 2894-2)
Ik vind Longines als merk maar lastig te plaatsen en twijfel daarom een beetje of ik er goed aan doe om dit (pakweg 8 jaar oude) horloge aan te schaffen!
Longines staat naar mijn gevoel “lager” in de huidige markt dan veel andere merken; een suffer imago(?) ; minder populair? Kwalitatief minder goed dan Omega (?)
Pro’s: mooi compact formaat; chrono; een drukke wijzerplaat met veel te zien, sjieke dresswatch uitstraling met de gouden indices/wijzers; aantrekkelijke prijs.
Con’s: misschien minder uitstraling en kwaliteit in vergelijking met mijn Omega Speedmaster Triple Date & Omega Seamaster de Ville?
Heeft dit horloge de kwaliteit en uitstraling waarmee het kan concurreren met mijn Omega oogappels die eigenlijk nu alle polstijd opeisen?
Ik hoef overigens niet zo nodig een “evenwichtige” verzameling te hebben dus heb geen behoefte aan “meer diversiteit”.
Meningen/feiten over Longines en dit specifieke model meer dan welkom!
Mooie klok, mooi merk.
Omega en Longines waren lang geleden 2 gelijke broeders.
Marketing van moederbedrijf heeft ca 15 tot 20 jaar geleden er voor gekozen om omega hoger in de markt te zetten.
Dat is echt wel gelukt.
Samen met de ijzersterke, niet te verwoesten imago modellen speedmaster en seamaster krijgt het merk de status die het bedrijf voor ogen stond.
Longines heeft geen vergelijkbare vlaggendrager in haar reeks. Althans commercieel gezien niet.
De Lindberg is iconisch maar slechts bij ingewijden bekend.
Ben geneigd voor longines te kiezen, vanwege sympathie en schoonheid.
Kwaliteit is altijd dik in orde.
Status dus idd minder, maar ze zijn ook minder duur
Ik zelf hoop een vd heritage modellen te scoren.
Ik vind hem erg geslaagd qua uiterlijk.
Vraag me wel af of hij niet te dik/hoog is voor de diameter.
Maar met een Longines daar kan je altijd mee voor de dag komen.
Longines is een mooi merk met een mooie geschiedenis. Ze maken mooie klokken en heb er zelf een. Echter vind ik deze klok niet helemaal kloppend, de glanzende chromende kast matcht niet met de goudkleurige indices. Daarbij komt het rood van de cijfers storend over. Ik mis , hoe zal ik het noemen, een vorm van harmonie. Naar mijn mening een beetje van alles maar te veel verschillende ingrediënten.
Als het om Longines gaat vind ik óf de vintage modellen óf de Flagship Heritage serie erg mooi. Ik vind het een sympathiek merk, dat helaas inderdaad in een underdog positie terechtgekomen is (ik heb een aantal Longines horloges gehad, en heb er nog eentje over, een vintage).
Vind je 'm mooi?
Voor mij is dat de belangrijkste reden om een horloge aan te schaffen, niet of ie meer of minder status heeft, of ie lager in de pikorde staat, of iedereen er een heeft!
Daarom zal een Speedmaster of een Rolex mij nooit kunnen bekoren om de simpele reden dat ik ze niet mooi vind.
Luister naar je hart, koop een horloge om emotionele redenen, niet rationeel, want na verloop van tijd wordt ie dan toch geflipperd.
My two cents.
Ik weet niet of het meespeelt, maar ik vermoed dat een dergelijke Longines wel aardig afschrijft. Het is geen heel herkenbaar model dat je in een dag verkoopt. Als je weinig flippert, geen issue.
Als je het mij vraagt heeft Longines een beetje een imago probleem. Dat valt hier ook tussen de regels door wel te lezen.
Waar Omega vroeger al gauw ‘leentjebuur speelde’ als het aankwam op uurwerken, probeerde Longines zelf toch steeds de mooiste uurwerken te maken (nu is dat helaas anders). Wat betreft de uurwerken zelf, vind ik dat Longines de uurwerken keurig afwerkt en modificeert. Denk eens aan de 13ZN en 30CH uurwerken die zijn zéér gezocht. Verder vind ik de afwerking van de kasten, banden (en soms wijzerplaten) van Omega veel beter dan die van Longines, maar dat zou ook een groot deel van het prijsverschil moeten verklaren.
Zelf ben ik een liefhebber van Longines en zeker de prijs voor een tweedehands Longines vind ik zéér goed te doen. Je krijgt echt waar voor je geld.
Bovendien denk ik dat het voor het imago ook niet echt meewerkt dat ze ook bij middelmatige warenhuizen in de vitrine liggen. Misschien lekker voor het verkopen van grote aantallen, maar slecht voor het imago.