Ik ben opzoek naar een stijlvol, niet al te duur “echte” horloge en kwam bovenstaande modellen tegen.
Vorige week stond er hier een zwarte Certina DS Action te koop die inmiddels uit het blauwe deel is verdwenen (verkocht of terug getrokken en ik heb geen idee wie deze had geplaatst) en ik was dus te laat nog te reageren maar mijn interesse in dit type was wel gewekt.
Bij Olfers zag ik de blauwe versie zelfs voor een hele scherpe prijs nieuw staan.
Ook kwam ik hier regelmatig de naam van ten2two tegen en die heeft op de site een mooie Longines Conquest staan die ook een hele fraaie uitstraling heeft.
Beide merken zitten in de Swatchgroep dacht ik en hebben een goede reputatie.
Wat is de meerwaarde van het ene merk/model ten opzichte van het andere of ontlopen deze elkaar niet zo heel veel?
In mijn ogen is de Certina het best. Een vriend van mij zocht een horloge in dezelfde prijs categorie en we zijn naar beide een conquest en action diver gaan kijken. Persoonlijk vind ik de Certina luxer aan voelen en kloppen de verhoudingen ook net wat meer.
Mijn advies is om naar bijvoorbeeld Bouman te gaan, die hebben beide merken aanwezig. Voel wat prettig is, en je zal uiteindelijk toch de Certina kiezen
Certina is een mooi merk, en ik heb ook een DS Action, quartz in mijn geval. Maar ik schat mijn Conquest (de VHP) toch hoger in. Dus als er eentje uit moest, zou dat de Certina zijn.
(Bij de automaten dezelfde keuze. Maar de reguliere Conquest quartz vind ik niet interessant.)
@caspertof De Certina heb ik al even in het echt gezien en ziet er erg fraai uit, Culemborg is helaas iets (nou ja een uur of 2 rijden) uit de richting maar ik ga daar zeker eens kijken.
@Johan01 De Conquest is het quartz model, niet de VHP, qua prijs is dan een nieuwe Certina of een gebruikte Longiness vrijwel gelijk
@ferry1959 Daar heb je ook helemaal gelijk in en deze zitten nu best wel dicht bij elkaar qua prijs dus is het misschien ook wel een beetje vragen naar iets wat niet meetbaar is omdat het allebei goed is.
Ik vind de Certina net iets meer smoel hebben (door de rode accenten) .
Mocht je toch voor de Longines willen gaan dan kun je hier een mooi 2e hands exemplaar bemachtigen (voor een nette prijs) :
De Certina klopt beter. De Longines vind ik een budgetuitstraling hebben. Lompe kroonbeschermers en de datum die veel te ver naar binnen staat, wsl door petiterig uurwerk.
Groot fan van de Conquest. Ik heb een relatief oude GMT (automaat) die qua design en donkere sun burst dial echt top is! Ik gebruik ‘m overigens wel als beater…
De Longines wint het voor mij. Ik vind een wijzerplaat met enkel een 12 erop minder mooi dan eentje met een 6 en een 12. De Longines is meer in balans. Maar met beide kan je haast niet mis gaan!
Je vraagt niet om suggesties maar hierbij toch een horloge dat in mijn ogen goed in dit rijtje past:
Van allebei zijn de wijzers wat kort naar mijn smaak, maar bij Longines is dat het ergst. Dan vind ik de wijzers en arabische cijfers van de Longines lomp. En de lugs. En de crown guards.
Kortom: Certina voor mij. Maar dan wil ik deze twee er nog even in gooien:
Seiko SPB167J1.
Tissot Gentleman Powermatic 80.
Tissot, Certina, Longines zitten allemaal in de Swatch groep, maar Longines ligt wat hoger in de segmentering qua marketing. Of je dat er aan af ziet is de vraag.
Mijn keuze van Swatch zou de Tissot zijn, omdat die het elegantst is, en omdat de wijzers de minutentrack aantikken.
Mijn overall keuze zou de Seiko Sharp Edges zijn, want mooi.
Tussen deze 2 zou ik de Tissot Gentleman Powermatic 80 kiezen
Geen idee wat ze nieuw kosten overigens.
Koop alleen wat jij echt mooi vind, twijfel je dan (nog) niet kopen, dat is eigenlijk de gouden tip.
Succes, de keuze is reuze…