Longines flieger 1945

Gisteren weer een mooie flieger gekocht (vind ikzelf) op eBay,
een Longines uit 1945 , met een draaibare lunette met de marker onder het glas.
behoorlijk groot met 40mm x 52mm , en de leren band is 24mm breed.
Deze horloges waren al in gebruik vanaf 1920 en werden gemaakt tot eind 50tiger jaren door Longines.
populair in Duitsland en Tsjechië voor, tijdens en na WW2.
Deze was in gebruik bij de Tsjechische luchtmacht en ziet er voor zijn leeftijd nog best fraai uit.
het horloge heeft wel iets weg van de Panerai modellen zonder de beschermbeugel.


wijzerplaat is bij de latere modellen zoals deze van metaal, de vroege exemplaren hebben een zwarte emaille wijzerplaat


Longines caliber 15.68Z , 17 Jewels 18.000 VpH 34mm , met chronometer specificatie van Neuchatel uit die tijd
van +/- 3 sekonde per maand

prijzen liggen tussen de 500 en 1000 euro, afhankelijk van conditie en militaire merktekens.
ze worden af en toe aangeboden op eBay en andere internet verkopers.

Groet André

mooie klok , toevallig is het model ook weer terug in de collectie

Mooie klok, Andre. Het lukt jou iedere keer toch weer aardig, he, om wat leuks via ebay te bemachtigen…

Mooie vintage hoor!

Gaat wel veel tijd in zitten Richard, dat zoeken op eBay wereldwijd,en dan nog uitzoeken of je met een betrouwbare
verkoper te maken hebt, en eventueel nog extra info en/of foto’s opvragen over de klokjes.
en ik bied ook zeker niet de hoofdprijs, (net als Philipp van Steiner:) de voorselectie op mijn watchlist bestaat
continu uit zo’n 80 tot 100 horloges, die er dagen voor afloop allemaal aantrekkelijk uitzien voor 't bod waar ze dan op staan.
Dat word dan meestal rap minder aantrekkelijk op 't moment dat de veiling op zijn eind loopt.
en zo hou je vanzelf de interessante aanbiedingen over, gemiddeld zo’n 1 horloge per week.
groet, André

Een mooi bewaard gebleven horloge, André! Wat mij wel opvalt is dat het balanskompas er zo ver naast staat.
Klopt dat wel?

Groet, Mark

Hi Mark,

Dat was blijkbaar nodig om 'm zover naar buiten te zetten, staat inderdaad wel een beetje raar.
Krijg 'm maandag binnen, zal eens kijken in hoeverre die op tijd loopt.
misschien kan ik de balansveer zelf iets doortrekken , kan de regelaar ongeveer weer terug naar 't midden.

Groet, André

Prachtige aanwinst weer André (tu)
Ik blijf me erover verbazen dat je telkens weer zulke oude horloges weet te op te duikelen in zo’n goeie originele staat; Ook deze ziet er weer super uit!
Betekend de inscriptie op de bodem iets speciaals, of is dat gewoon de markering voor horloges voor militair gebruik in Tsjechie?

Veel plezier ermee! (tu)

Hi Paul,

Heb dan ook onderhand vierkante ogen van het speuren op 't internet :slight_smile:
inscriptie betekent inderdaad gewoon “” eigendom van 't leger “”"
van dit type Longines zijn er duizenden gemaakt , de eerste 2 versies met een 15 jewls caliber, deze laatste dus
met 17 jewels.
de meeste wijzerplaten van de vroegere modellen zijn meestal aangetast door het uitlopen en corroderen van de radium op de uurmarkeringen en de wijzers. word dan een hele vieze boel :(.
op deze is waarschijnlijk tritium gebruikt of iets anders?

heb je overigens ergens al een mooi klein draaibankje gevonden ?

groet, André