Het gebeurd mij nu voor het eerst. Een horloge wat wellicht kapot is, en dan ook nog mijn laatste en mooiste aanwinst van de collectie, amper drie maanden in gebruik
Het begon ermee dat na een dag dragen mijn LLD in de morgen weer stil stond. Dat heeft hij niet eerder gedaan. Normaliter was er een reserve van ongeveer 36 uur schat ik.
Vervolgens heb ik handmatig het horloge 40 slagen opgedraaid en weer in de doos gelegd.
Het resultaat, 34 uur reserve gemeten. Mijn vermoeden was dat de er dus iets is met het opwinden via de rotor.
Echter deze ochtend probeerde ik het horloge nog eens handmatig op te draaien maar ik voelde gelijk weerstand en een knarsend geluid. Ik ben gelijk gestopt en heb de kroon in de uiterste stand getrokken. Het horloge loopt nog wel als je de kroon indraaid, er zit nog wat kracht in de veer.
Kan iemand me vertellen of er nu een ernstig iets aan de hand is? Het was ook al hoog tijd voor een servicebeurt en dat was ik al van plan alleen toen begon dus dat knarsen.
Eventueel een goede tip voor iemand in de regio Land van Cuijk die zoiets kan fixen?
Basis is ETA 2824-2, dus prima te servicen bij inderdaad elke goede horlogemaker. Als echter kastdelen ook vervangen moeten worden dan zul je toch naar een Longines gecertificeerde horlogemaker moeten gaan.
3 msanden - je hebt geen garantie…? Heb zelf recent een Sellita 300 -basis IWC geserviced, die aan de pols niet op blijkt te winden. Moet ik ook nog mee aan de slag. Windt met de hand perfect op en heeft dan ook de volle GR.
Ik heb het horloge gekocht van een forumlid, en ik wist zeer zeker dat er een keer service nodig was. Ik had alleen niet verwacht dat dat zo snel al zou zijn. Ik heb nu wat juweliers in de buurt aangeschreven om te kijken of ze het willen en kunnen doen.
Heeft trouwens iemand ervaring met Tom Receveur uit Venray? Een horlogemaker waar ik niet zoveel over kan vinden.
Horloge zal waarschijnlijk een volledige beurt nodig hebben. Ik ken de Nederlandse term niet maar is waarchijnlijk het " rachet wheel" wat een paar tanden kwijt is. Doordat deze tandjes los door het uurwerk kunnen dwalen, zal als dat idd. zo is, alles uit elkaar moeten ben ik bang. Hoewel ETA iets minder gevoelig lijkt te zijn dan de Sellita tegenhanger, is het het beste om deze horloges niet met de hand op te winden. Het goede nieuws…rachet wheel zelf is een paar tientjes normaal gesproken.
Via een juwelier betaal je altijd teveel of je moet het via een officiële Longines dealer naar Longines laten sturen.
Bij Longines kost het je €390 voor een volledige service inclusief polijsten en alle onderdelen.
Of bij een horlogemaker rechtstreeks die Longines gecertificeerd is en onderdelen kan bestellen, wel aan te raden aangezien dan ook de kronen en alle pakkingen vervangen worden voor de waterdichtheid.
En voorzichtig met het glas zijn, een nieuw glas van dit model is bizar duur ruim 900 euro.
Ja had ik gekeken maar ik woon schijnbaar in een horlogemaker arme regio . Wordt al snel anderhalf uur rijden, maar goed als het niet anders is dan moet het.
Longines heb ik idd al gekeken, komen nog kosten bij voor onderdelen volgens mij. 390 is de startprijs. En ik heb het horloge graag zoals hij nu is, ongepolijst.
Ik heb contact met een horlogemaker/juwelier in Grave. Een atelier die het wel zou kunnen voor ongeveer 325 euro als er verder niets geks zou zijn.
En ik ga nog wel even kijken in Venray, dan heb ik wellicht twee adressen dichtbij huis ook voor in de toekomst.
En hoewel waterdichtheid iets is waar dit horloge voor gemaakt is zal hij achter het bureau geen water vinden
Ik gok of het kroonrad mist een paar tandjes, of het transmissierad heeft eenzelfde euvel.
In een soortgelijk uurwerk heb ik ook wel eens een kroonrad gezien dat zo was ingesleten in de brug dat deze boven/onder het tonrad terecht kwam en ook een ratelend geluid maakte.
Nee die prijs is inclusief alle gebruikelijke onderdelen ook alle defecte uurwerk onderdelen daar komt niks bij.
Alleen dingen zoals een wijzerplaat of glas zou erbij kunnen komen als dat kapot is maar anders is bij alle Swatch Group merken is een volledige service inclusief alle onderdelen voor deze vaste prijs.
Voor dat geringe prijs verschil zou ik het via Longines doen of in ieder geval via een gecertificeerde horlogemaker en heb je ook weer 2 jaar Longines garantie zonder je zorgen te hoeven maken.
Je kunt ook aangeven dat je het horloge niet gepolijst wil hebben.