LONGiNES met de puntjes op de ‘i’

De laatste tijd zit ik met een schuin oog naar Longines’ te kijken. Een beetje een klassieke maanfase met niet al te grote kast. Een hoop foto’s zijn de revue al gepasseerd en daarbij valt mij op dat er bij een model op de achterkant van de kast, LONGiNES staat geschreven.
Dus alles in kapitalen en alleen de i in onderkast. (kleine letter)
Doordat ik een ietwat grafische achtergrond heb valt mij dit misschien wat meer op dan gemiddeld, maar kan mij niet voorstellen dat dit een foutje is. (Ontwerp technisch is dit in ieder geval ‘not done’)

Het is ook niet dat ze het op andere plekken ook doen, dus consequent zijn ze er ook al niet mee.

Het is een raar gezicht om dit te zien op een horloge van 2 a 3 duizend euro. Zouden ze echt dit puntje op de i zijn vergeten? (Of juist niet bedoel ik)

De foto van de site van Longines

5 likes

Bij automatic op hetzelfde zegel doen ze het weer niet. Zou mij niet verbazen als het een typefoutje in de render is.

Het is natuurlijk wel een merknaam, dus kunnen ze het schrijven hoe ze willen. Bvlgari komt zo in mij op.

2 likes

Ja, nou je het zegt… Heb zelf geen horloges van dit merk en wel 'ns naar gekeken. Maar is me nooit opgevallen. :thinking: Is dit bij andere Longinesmodellen ook zo? Ben even te lui om me daar zelf in te verdiepen. Maar kan me voorstellen dat jij dit wel gedaan hebt. :sweat_smile:

1 like

het is anders (geweest?)

1 like

Het werd zo te zien niet alleen op de caseback gebruikt. Deze advertentie is uit 1945.

7 likes

Mijns inziens is dat iets dat in oude logo’s vaker voor kwam.
Een knipoog naar vroeger dus.

2 minuten Goolgen levert onderstaand logo op :wink:

Edit:

Je was me voor :sweat_smile:

4 likes

Lijkt inderdaad een verwijzing naar het verleden. Kan alleen dit Heritage model vinden met deze manier van Longines schrijven op de caseback

2 likes

Het is zelfs op wijzerplaten terug te vinden kom ik achter.

En het zal wel een knipoog naar vroeger zijn hoor. Maar dan is de keuze voor foutief gebruik van karakters misschien niet de beste keus voor een knipoog, in deze tijd ziet het er in mijn ogen echt niet goed uit.

Aan de andere kant, hoe vaak kijk je op de onderkant van een dichte kast :grinning:

5 likes

Zo te zien is dit een logo geweest wat in advertenties, op caseback’s en verpakkingen gebruikt is in de jaren ‘40 en ‘50. De ontwerpers zullen express voor de i gekozen hebben. Het zou leuk zijn om erachter te komen waarom ze die keuze gemaakt hebben.

5 likes

Deze verpakking maakt gebruik van hetzelfde ‘font’ als op die advertentie. het is hier meer een display letter, wat zoveel wil zeggen als dat de letter voor dit specifieke woord/merk is ontworpen. Dan zou je als ontwerper nog weg kunnen komen met dat het een bewuste stijlkeuze is.

Op de wijzerplaat en de caseback als eerder afgebeeld, zijn het echt leesletters, wat de keuze voor de ‘i’ tussen de kapitalen m.i. curieus maakt

3 likes


Deze conquest uit 1959 heeft ook een i. Heb verders nog veel oud reclame materiaal in dezelfde stijl.

3 likes

Gaaf! Die caseback is dus een 1 op 1 verwijzing naar de originele variant

3 likes