Longines op Catawiki

Er is al het nodige gezegd over Catawiki en natuurlijk heeft een koper onderzoekplicht. Maar bij dit horloge ontbreekt gewoon het deksteentje in het incabloc systeem. (Zie plaatje uurwerk) Dit hoort de verkoper te vermelden (16 jewels!) en de veilmeester eigenlijk op te merken. Waarschijnlijk weer een teleurgestelde koper…jammer!

3 likes

Als verkoper het weet dan zou hij het inderdaad moeten vermelden.

voila als hij het al weet. Niet iedereen is uurwerkkenner en heeft een arendsoog.

mag ik vragen welke eraf is… ik zie het werkelijk niet…

Ik weet het zo net niet. Het kan ook aan de foto liggen en ik heb ook al kleurloze dekstenen gezien.
Lijkt me vreemd dat een Longines met een box en papieren komt, maar met een verloren deksteen. Het veertje van de Incabloc zit namelijk gewoon gesloten.
Steentje kost 5 euro trouwens.

1 like

dat bedoel ik …

uurwerkje is ook niet schoon!

Ik denk ook aan een kleurloze deksteen. Maar mocht het horloge niet blijken te werken kost dit de verkoper 24% van de hamerprijs, de koper wordt namelijk schadeloos gesteld en je bent ook de veilingsfee kwijt.

Ik vind het een leuk horloge voor dat geld. De conditie ziet er goed uit, afgezien dat het uurwerk een service kan gebruiken en er misschien een nieuwe deksteen nodig of wenselijk is. Gesigneerde kroon…ja heel netjes.

Voor jou en mij wel, maar niet iedereen zet hem er zelf in. Er zijn nu veel mensen die (helaas zonder enige kennis) graag een vintage horloge willen kopen. En het zou jammer zijn voor alle liefhebbers en ook voor Catawiki zelf, als er te vaak een zeper wordt gehaald. Dan krijgen alle vintage horloges mogelijk op enig moment een slechte naam.

Ik heb hem laten lopen omdat ik mijn twijfels had door de foto en daarbij de tekst “in perfect working order.” Ik denk niet dat er een doorzichtig steentje in zit.

Ik zie dan toch liever dit:

Ja, je hebt gelijk voor wat betreft de incorrecte beschrijvingen. Ik moet zeggen dat ik nooit meer door de Catawiki veilingen scroll, maar eerder bracht ik ook wel advertenties onder de aandacht. Er werd geschreven “in prima staat”, maar er was weinig meer over van de lume in de wijzers, glazen bekrast en wijzerplaten aangetast, je kent het wel. Inderdaad met het idee dat als bieders de beschrijvingen niet meer kunnen vertrouwen, vertrouwen ze die van mij ook niet meer.
Ik denk wel dat er een kleurloze steen in zit. Een chaton zonder deksteen ziet er toch anders uit. Je kan ook zien dat de steen die in de chaton zit een stuk lichter van kleur is en dat kan alleen als er een kleurloze steen op ligt die de rode kleur lichter laat lijken.
Ik had hem gekocht als ik jou was. Je bent gedekt door de beschrijving dat deze in perfect working order is. Goed opletten is één ding, maar overal beren op de weg zien, is ook niet de oplossing.

1 like

Ik zie wel dat de 121.41 die hier in hoort aan de werkzijde niet te vinden is bij Cousins. Misschien toch goed aan gedaan deze te laten lopen haha. Nee hoor, is wel aan te komen, maar niet zo makkelijk als ik dacht.

1 like