Longines projectje

Zojuist van @vouwfietser te horen gekregen dat het pakketje toch is aangekomen! :smiley:
Het heeft ergens bij PostNL 2,5 week lang in een hoekje gelegen denk…
Zelf had ik de hoop al opgegeven aangezien het niet op de lost en found afdeling gevonden werd.

3 likes

Dat is fantastisch nieuws, zo’n kast vind je niet 123

Het oude uurwerkje van @Stan84 zit alweer grotendeels in elkaar.
Het liep erg slecht en veeeel te snel.
Helaas is er een vervelend probleem met de balans.

Het kompas om het uurwerk af te regelen is kapot.
De spiraal moet tussen twee pinnetjes op het kompas worden geleid om daarmee af te kunnen regelen.
Hier zit de oorzaak dat het horloge zo snel loopt.
De linkse ontbreekt, op het kompas is 1 pin zichtbaar met daarnaast een puntje dat puntje is waar het afgebroken deel zat.

Ze zou denken dat de spiraal zo effectief te lang is, daardoor zou het uurwerk eigenlijk te langzaam moet gaan lopen. In de praktijk loopt het te snel.
Volgens mij komt dat doordat de spiraal zonder de pin teveel naar het midden valt. De windingen raken elkaar daardoor dat veroorzaakt juist een te snel lopend uurwerk.

Nu op zoek naar een oplossing.

1 like

@Stan84

https://www.ebay.com/itm/LONGINES-PARTS-for-CAL-12-68Z-Free-Shipping/282921082179?hash=item41df691d43:m:m6KjHm5OVn00JRPOAp9Tq6Q

Part 122 is mogelijk een oplossing.

Helaas lukt het niet de koop rond te krijgen en is het wachten tot een andere kans op een goede balans.

Onlangs is wat dozen met oude horloges en onderdelen gezocht naar Longines parts. Helaas was daar weinig van te vinden. Wel ander leuk spul en wat ik tot mijn verbazing tegen kwam was een originele 5824 kroon:)


Had mooi geweest ook de wijzerplaat te vinden maar helaas.

1 like

Kans dat je die vindt is heel klein denk ik

Tja, had ook nooit gedacht de originele kroon te vinden.
Mijn grootvader heeft het horloge destijds naar alle waarschijnlijkheid zelf uit elkaar gehaald.
Vandaar dat ik toch nog even ben gaan neuzen naar wat onderdelen…

Goeie tip!

Inmiddels weer wat verder gekomen.
Ik heb laatst via Catawiki een Longines met een goed uurwerk gekocht. Eenmaal ontvangen uit Italië bleek het met opwinden door te schieten. Geen probleem voor @vouwfietser, hij heeft van 2 uurwerken 1 goedlopend uurwerk weten te maken.

Ondertussen heb ik nog een busje gedraaid om de kroon te ondersteunen. Ook heb ik opwindstift verlengers en een lederen bandje besteld.

De lichtbreking van het glaasje stond me ook niet aan, je kreeg een raar beeld als je onder een hoek naar het horloge keek. De onderkant moet dus een holling krijgen.

7 likes

Gister het uurwerk opgehaald bij @vouwfietser.
André had nog een tip om voorzichtig te zijn tijdens het plaatsen van het uurwerk zonder de opwindstift in het uurwerk. Dit omdat er anders wat onderdelen kunnen gaan schuiven en de stift er niet meer in gaat…
de opwindstift op de goede lengte gemaakt en toen ik het voor de laatste keer wilde plaatsen was het gebeurd… hij ging er niet meer in…

Dan toch zelf maar proberen te maken en dat is gelukkig gelukt.

Het zit allemaal in elkaar en het loopt als een zonnetje!

De overgang van de bezel naar de wijzerplaat sluit niet mooi aan, hier nog even een messing ring voor draaien.

6 likes

Heel mooi!

1 like

Knap werk Stan!
En een prachtig resultaat met die wijzerplaat in deze kast

1 like

Mooie longines is het geworden.
En goed gedaan!. Gefeliciteerd.

1 like

Het is een flinke klus geweest om van twee beroerde uurwerken één goede te maken, maar het was zeker de moeite waard.
Het ziet er veel beter uit met een uurwerk waarvan alle bruggen de zelfde kleur hebben.
Toch belangrijk hoewel je geen zichtbodem hebt vind ik.

5 likes

Geweldig mooi project om te zien:+1:

3 likes

Met messing ring:

5 likes

Hij wordt steeds mooier. :ok_hand:

1 like

Deze ga ik volgen :smiley:

1 like

De Longines is verbazend mooi geworden!
Heel fijn dat ik hier aan mee heb mogen werken.

3 likes

Na 5,5 weken wachten is mijn bandje eindelijk bij de juwelier aangekomen!

Ook heb ik er gister een mineraal double domed glaasje in gelijmd.