Longines quartz horloge loopt niet

Hallo,

Ik vindt het leuk om zelf horloges te maken en heb onlangs dit niet lopende Longines horloge gekocht voor €15,-

Toen ik de kast opende kwam ik erachter dat de batterij wat erin zat leeggelopen was.

Iemand enig idee of dit nog op te lossen is? Of is het nu echt einde oefening?

Heb zelf nog niet zo veel ervaring…


Dat blijkt; dit is geen Longines, maar een Chinees knutselwerk. Geen tijd in steken; jammer van die 15 Euro. :wink:

1 like

Waaraan is dat te zien?

Op het binnenwerk staat wel dag hij in Hongkong gemaakt is, maar met Zwitserse onderdelen…

Inderdaad, en geloof me, dat zul je op een echte Longines niet tegenkomen, net zomin als “swiss movt” op de wijzerplaat.

Kijk verder maar eens goed naar je eerste foto; deze wijzerplaat komt regelrecht uit een inktjetprinter; de teksten zijn onscherp en hier en daar zelfs uitgeveegd. Vervolgens zijn de indexen er scheef en met teveel bisonkit op geplakt. Dit is knutselwerk van de bovenste plank.

Ja, das jammer.

Gelukkig heb ik er niet meer voor betaald😉

Nog even een foto bij daglicht. De krassen zitten op het glas, niet op de wijzerplaat.

Maar in ieder geval bedankt voor de info!

Inderdaad, 15 Euro is te overzien, er zijn genoeg mensen voor meer geld het schip in gegaan.
Horloges op echtheid beoordelen moet je ook leren, en hopelijk niet teveel door schade en schande.

Begin altijd met nauwkeurig (detail)foto’s op internet te vergelijken met wat je wilt kopen, na een poosje kijken ga je de verschillen zien.

1 like

Gelukkig niet te veel betaald, en nu graag een foto wanneer je hem onder de hak van je schoen verpulverd.

@Aptje
Trek het je niet aan! De reacties op neppers, namaak klokjes, kopieën, counterfeit horloges of hoe je ze ook noemt, kunnen hier nogal meedogenloos zijn. Maar niet ten onrechte, hoewel je dat als beginnende horlogeliefhebber en forumlid wel rauw op je dak kan vallen. Counterfeits zijn niet echt! Vals! Troep! Niet interessant om te verzamelen.
Maar: Al doende leert men. Vooral bij quartz horloges is het oppassen. Er worden, met name in China, onvoorstelbare hoeveelheden van die valse dingen op de markt gegooid voor vaak onvoorstelbaar lage prijzen en helaas blijft deze bussiness bestaan omdat heel veel mensen schjjnbaar erg onder de indruk raken van een ‘bekend merk’ en dan tijdens vakantie in Turkije of Italië of het verre Oosten of gewoon op de markt of het internet een gloednieuwe Lolex, Audemals Piket, Vachelon of Showmega kopen. Sommigen zijn zelfs in de illusie dat die dingen echt zijn, want de verkoper heeft het zelf gezegd. Tweedehands natuurlijk helemaal want hij was tenslotte van opa, uit een erfenis of van je Tante, want die wist tenslotte ook niet dat ie vals was…
Je zult echter al snel leren het onderscheid te maken en veel mensen op het forum zijn bereid je te helpen met het geven van advies als je een (merk)horloge leuk vindt, maar twijfelt over de echtheid of herkomst. Het is dan wel verstandig om dat advies te vragen vóór je wat koopt. Tenzij je een doos vol van die dingen cadeau krijgt natuurlijk.

Overigens is er altijd nog wat te doen met die valse krengen. Want ach: onder de hak van je schoen vind ik ook weer wat overdreven.Ze leveren altijd nog wel een bruikbaar wijzertje, of een paar schroefjes voor de reparatie doos op, maar wees gewaarschuwd: ga daar dan vervolgens niet weer een volgende Frankenwatch mee in elkaar knutselen. Ze zijn, en nogmaals: heel terecht, best streng hier op het forum.

Veel plezier dus met je hobby en dat je nog maar veel mag knutselen en opknappen. Uiteindelijk leer je misschien zelfs die mooie soms vintage en zelfs antieke klokjes echt te restaureren. Het zal je in het begin best nog wel eens geld kosten voor een zeperd (zoals deze 'Lolgines), maar uiteindelijk leer je de bokken wel van de schapen onderscheiden. En wees getroost: ook voor €15 euro zijn er af en toe hele leuke, hele interessante en hele echte merk horloges te koop waar wel degelijk eer aan te behalen valt.

5 likes

als je achter het uurwerk aan gaat " isa 307 "en je vind deze kan je je klok weer voorzien van een nieuw dezelfde uurwerk, al gaat het wel zeuren worden om er een goed bandje voor te vinden denk ik