Welke zou jullie voorkeur hebben ? Wat naar kwaliteit toe, waardevastheid op langere termijn, etc.
De Spirit ziet er geraffineerder uit, de Ranger heeft en wat meer basic look. Plat saffier voor de Longines, gebogen voor de Tudor wat dan toch iets meer retro gaat.
Longines een ETA gangwerk, weliswaar eerder een type dat uitsluitend voor Longines bestemd is, de Tudor heeft een eigen in-house uurwerk.
Reviews zijn allemaal heel positief met, voor zover ik begrepen heb, iets meer lof over de kwaliteit van de Ranger : armband, uurwerk, gevoel bij het draaien aan de kroon, etc., allemaal top.
Over kwaliteit kan ik niet meepraten maar vind die hoge indices van de Longines echt heel mooi. Op die wijzerplaat gebeurt ook net iets meer waardoor ik hem wat interessanter vind. Vind de ranger wat saaiig overkomen.
Even de voordehand liggende vraag: heb je ze beiden gepast?
Edit: heb je de black bay 36 van 2023 gezien? Weet niet wat het verschil in prijs is (en of dat veel uitmaakt voor je of niet) maar vind hem qua looks precies tussen de twee andere in liggen.
Ik zou ze vooral even passen. Qua looks vind ik de Longines vele malen mooier, alleen draagt die wel wat lastig (voor mij persoonlijk) door de lange lugs. Verder zijn de micro extensies in de sluiting bij de Tudor wel een absolute plus.
Ik ben een fan van Tudor, dat bepaalt vooral mijn keuze. Hoewel ik 39mm voor mijn smaak een tikje te klein zou vinden, maar goed … mot kiezen hè. Vind de Tudor door zijn wat cleanere uitstraling ook mooier. De Tudor dus.
PS Ik zie net dat waardevastheid ook een criterium is, ook op dat vlak denk ik dat de Tudor beter zal scoren hoewel ik dat niet zeker weet.
De Longines vind ik een stuk mooier. Over waardevastheid heb ik geen idee, daar koop ik nooit een horloge om. Zo’n Eta uurwerk loopt prima en is goed te servicen.
Ik vind taperende stalen banden geweldig, staan horloges veel gaver dan niet of te weinig taperende stalen banden. Geen taper in de band zou voor mij doorslaggevend kunnen zijn om er niet voor te kiezen
De longines heeft wel een mooie kastvorm en wijzerset overigens
Ik vind de wijzerplaat van de Tudor echt enorm duf, de Longines fietst daar rondjes omheen. Is een kwestie van smaak. Die buttplug wijzer van de Tudor helpt ook niet.
Maar, de Tudor heeft wel de mooiere kast. Is de Longines niet ook nogal dik of betreft dat enkel de chronograaf?? En de lug-lug van de Longines lijkt een stuk groter…
Maar goed, dit allemaal gebaseerd op afbeeldingen…
Ik had de Ranger best een tijdje op een soort van fictief lijstje staan. Zag hem laatst in het echt bij Gassan op Schiphol en was in één klap genezen.
Kon er niet echt de vinger op leggen maar in het echt sprak hij mij niet aan. Combinatie van kastproportie, kleurgebruik en wellicht de wijzers maar het geheel kwam op mij wat vlak en nietszeggend over terwijl ik hem op de afbeeldingen heel tof vond.
Moraal van het verhaal… Het is puur mijn mening maar ik zou ze beide even in het echt gaan checken om voor jezelf een goed oordeel te vellen. Blijft toch een flinke som geld dat je gaat uitgeven.
Mischien bedoel ik gedurfd als herkenbaar, je zal dit horloge, ondanks zijn simpele ontwerp, toch niet snel verwarren met een ander horloge. Vooral door die iconische, en door sommigen verfoeide, uurwijzer.
De lange lugs bij de Longines zijn niet zo uitzonderlijk bij het merk, me dunkt. De Conquest bijvoorbeeld geeft écht een grote indruk, vind ik, zelfs de 39mm versie (conquest 39 al om gehad)
Ook bij de Conquest : het verschil tussen bijvoorbeeld de blauwe sunburst en de zwarte wijzerplaat is dat bij de blauwe alles opgelegd is, terwijl bij de zwarte bedrukt. En toch springt die zwarte er vanop een afstand er zonder twijfel uit, visueel dan.
Ik heb net zo’n beetje dezelfde indruk bij de Tudor en de Spirit. De Spirit is prachtig maar mijn buikgevoel zegt toch dat die Ranger nét iets meer, hoe zal ik het zeggen, klasse en degelijkheid uitstraalt. Denk BMW en Volvo : BMW maakt prachtige auto’s maar toch een beetje meer bling bling dan de oerdegelijke en misschien wel iets saaiere Volvo. Of is dat een gevaarlijke vergelijking ?