Longines Ultronic herstellen

Goedemiddag Horlogeforum!

Mijn vader was laatst z’n kast aan het opruimen en kwam daarbij twee oude horloges tegen die hij vroeger gebruikt heeft met duiken. Geen desk-divers, maar daadwerkelijk sea-divers! De één is een Marschal Quartz. De Marschal Loopt nog steeds als een zonnetje en heeft het de hele duik carrière van m’n vader volgehouden. Het model doet me overigens ergens aan denken, maar ik kan niet helemaal thuisbrengen welk merk iets vergelijkbaars op de markt heeft gebracht met zo’n zwarte bezel, Mercedes hands en die crownguards…

De ander is een oudje, ergens halverwege de jaren ’70: een Longines Ultronic. De Longines is een keer volgelopen, liep niet meer, is in een kast weggelegd en daarna door mij als rammelaar gebruikt. Klinkt niet als de ideale ingrediënten om een horloge weer nieuw leven in te blazen, maar toch lijkt het me tof om dit horloge zo’n 50 jaar later weer aan de praat te krijgen. Mijn vragen aan jullie:

• Hebben jullie ervaring met een goede horlogemaker die een horloge in deze, waarschijnlijk, erbarmelijke staat kan herstellen? Voorkeur voor een horlogemaker in, of in de buurt van Den Haag.

• Wat verwachten jullie dat dit geintje gaat kosten? Ik verwacht dat er een volledig nieuw uurwerk in moet (Longines 6312) en dat er sowieso een nieuw glaasje op moet.

• Aan wat voor doorlooptijd moet je denken bij een dergelijk project als dit horloge?

Hierbij ook nog wat plaatjes voor de sfeer, maar alvast bedankt voor de reacties!

4 likes

De Longines 6312 is “gewoon” een ESA 9162 uurwerk die nog verkrijgbaar is (hier). Als je een beetje handig bent met uurwerken kan je hem zelf vervangen. Maar een nieuw glaasje is wellicht ook een goed idee…
Anders naar accutron.nl. Als Gerrit hem niet aan de praat krijgt dan houdt het op…

4 likes

Dank voor de snelle reactie, goede tips! De kosten van zo’n nieuw uurwerk vallen me alles mee, maar heb niet de tools (en skills…) om dit zelf te doen. Ik ga Gerrit ook eens benaderen.

1 like

Pas wel even op met het volledig vervangen van dat uurwerk.

Die Longines heeft wel een redelijke marktwaarde, maar als je daarvan het uurwerk vervangt door een merkloos uurwerk gaat er een boel van de (verzamel)waarde verloren.
Je kunt beter alleen de defecte onderdelen vervangen bij het originele uurwerk, maar dat kun je vast wel bij Gerrit aangeven.

3 likes

Ik ben er vrij zeker van dat het ESA uurwerk het originele uurwerk is. Alleen het koperen plaatje met “Longines” en de eigen calibernummer is door Longines aangepast, en dat kan je zelf ook overzetten als die van jou nog goed is.

Dat is in ieder geval de wijze waarop Omega en Zenith de ESA uurwerken “modificeerden”

Edit: Zie ook http://www.crazywatches.pl/longines-ultronic-diver-6312-esa9162-1971

“To make life even easier when a watch breaks down you can easily and quickly swap the entire top module from any of more than a dozen mid to top-shelf watches of that era containing these movements (Zenith Allegro, Movado Electronic, Tissot Tissonic, Omega 1250 Electronic f300Hz, IWC Electronic, Titus Electronic, Certina Certronic, Eterna Eternasonic, etc.).”

Het is geen merkloos uurwerk. Het is een ESA uurwerk, net als die van Longines.
Houden we de discussie over of het ethisch is om het plaatje van het ene uurwerk naar het ander over te zetten. Naar mijn mening is dat geen probleem, zolang je dit bij een eventuele verkoop aangeeft.

1 like

Nou ja, dat vooral. Ik zou zelf minder moeite hebben met een paar vervangen onderdelen, dan met een nieuw uurwerk met het oude plaatje.
Dat daar technisch niet echt een verschil in zit ben ik met je eens, maar toch voelt dat anders. :man_shrugging:

1 like

Snap ik zeker! Maar ik ben dan wel benieuwd, stel dat ik je een Longines Ultronic (of Omega, IWC, Zenith) wil verkopen en ik geef aan dat het uurwerk is vervangen door dit ESA uurwerk en dat ik zelf het plaatje heb overgezet. Zou je het dan niet kopen?

1 like

Bij een Longines zou ik dat nog wel trekken omdat dat uurwerk ook stainless is. Bij een Omega 1250 haak ik af, omdat die een messing(?) coating (of body, geen idee) hebben.
Dat is me te ver verwijderd van hoe hij hoort te zijn.

2 likes