Ben verbaasd dat er op het forum zo weinig bekend is van ‘high-end’ horloges. Longines is een merk met lange historie dat zich inmiddels inderdaad als dresswatch profileert. Met in het verleden bekende filmsterren uit Hollywood en tegenwoordig met Andre Agassi en Steffi Graf als belangrijke ambassadeurs voor het merk.
Een mooi klassiek merk dus en niet vergelijkbaar met merken als Sinn en Seagull. Ga je voor stijlvol … ga dan voor Longines … the art of elegance …
@ Cricket; ik denk dat dat reuze meevalt, maar aan een nieuwkomer geven we vaak ook aan wat er nog meer mogelijk is op horlogegebied, zodat men zich niet ‘blindstaart’ op wat men toevallig mooi vind.
En over de historie van Longines: Ja, die is er zeker, maar onder de Swatch group worden de merken nu toch voornamelijk door marketing bestiert. Van het ‘oude’ Longines met zijn eigen binnenwerkjes is weinig meer over.
als ik voor mijzelf mag spreken zijn er gewoon enkele merken die mij in zekere mate meer en/of minder aanspreken. Een factor die daarbij meespeelt is o.a. merkbeleving en prijs/kwaliteit verhouding.
Als ik zou kunnen kiezen tussen bijv. Tissot, Longines, Omega en Baume&Mercies (om maar enkele mainstream merken te noemen), dan zouden de Tissot en Omega mijn voorkeur hebben! Ten eerste vanwege de merkbeleving en daar heb ik toch meer het gevoel bij dat het gewoon klopt wat je koopt. Niets ten nadele van de andere 2 merken, maar die doen het voor mij toch niet zo. Ik vind ze zeker ondergewaardeerd en ik kijk er ook vaker naar de laatste tijd (er zitten echt wel mooie horloge’s in de huidige collectie) maar ik heb er geen binding mee.
Ik denk dat dat misschien ook een reden is waarom je van sommige merken, Longines in dit geval, minder hoort en dus minder advies/tips krijgt. Daarnaast is het net als Arjen zegt, niet meer het Longines van vroeger. Niet dat dat erg is, maar voor marketing en romantiseren hebben de Swatch-boys wel kaas gegeten.
Denk dat het met die bekendheid van high-end wel goed zit hoor denk alleen ook dat velen hier de high-end marktpositionering van Longines aardig weten te nuanceren. Zoals gezegd, met marketing kan je je elk gewenst imago aanmeten, dat wil alleen nog niet zeggen dat dit ook gerechtvaardigd is.
Longines high-end?? Ik heb weinig verstand van horloges maar mijn inziens hoort Longines niet tot deze groep.
Als je bezorgt bent over de restwaarde kun je het beste een Swatch of Seiko kopen dan schrijf je het minste af. Als je een horloge nieuw koopt en binnen 5jaar wilt verkopen zul je flink moeten inleveren, houd daar maar rekening mee.
VrGr,
Vincent
ps, ik zou voor de Oris gaan die hier te koop staat, daar is de afschrijving al af
als je een “high end” horloge wilt aanschaffen met de gedachte van verkoop op korte termijn zou ik zeker niet voor een nieuwe gaan.
Een gebruikte van een recent bouwjaar zal wat vriendelijker voor je portomonne zijn en de afschrijving verloopt wat geleidelijker.
En een oudere klok die geserviced is,zal ook als nieuw zijn.
Of sla ik hier de plank volledig mis?
Longines is zeker geen high end. Wordt door Swatch wel in de “High range” gepositioneerd (what’s in a name). Daarboven heeft Swatch nog de “Prestige and Luxury Range” met ondermeer Breguet, Glashütte Original, Blancpain). Die merken zou ik wel high end durven noemen.
Vergeleken met Omega (gezien prijzen) dacht ik ook dat Longines eronder zit. Maar had verwacht dat Hamilton, gezien de stijgende prijzen van nieuwe modellen wel al op de high range zou zitten.
Hoe dan ook, allen mooie klokjes.
Vooral die Christoph heeft uitgekozen. Zeer mooi uurwerkje!
Juwelier Jonge Poerink! Ik liep er gistermiddag langs en zag dat ze een grote herfst sale hadden! Toen zag ik de longines voor 1550, ze hadden ook nog een andere uit de mastercollection, de gewone automaat met alleen datum, die kost nu 1000 euro. Mooie prijzen dus!