Ben in het bezit van een oude Longines. Zou ongeveer uit de jaren '50 zijn, met ‘gerold’ gouden kast.
Deze werkt nog perfect, ook het automatisch mechanisme.
Zou er iemand zijn die hier meer over weet? Klopt de datering, het type model, zeldzaamheid, enz…
Je datering lijkt me te kloppen. ‘Rolled gold’ is ook heel goed mogelijk. Er staat geen nadere omschrijving op de wijzerplaat, zoals Conquest, Admiral o.i.d. wat bekende Longines modellen zijn. Kijk of er achterop nog iets staat. Dit horloge zou best zeldzaam kunnen zijn, maar of je dat in de prijs gaat terugzien??
Het is inderdaad een jaren 50 Longines, een Amerikaanse uitgave gezien het rolled gold en wadsworth. Het exemplaar heeft geen modelnaam en zeldzaam ze niet. De wijzerplaat is erg vlekkerig en dat heeft invloed op de waarde die dan ook gering is.
Kijkend naar de staat van de wijzers (maar een lichte kromming vd seconden wijzer?) en de uren markers, en de kwaliteit van de minuten en seconden markers in de rand (ik vind de geprinte 5-tallen erg leuk) lijkt het me wel mee te vallen met de staat van de plaat.
In ieder geval een mooi en egaal 'patina’
De staat van de kast lijkt me zo op het eerste oog ook nog best OK. Al ben ik wel benieuwd naar de lug rechts onder, vuil of schade? Ronding van de kast lijkt ook wat ‘off’ tussen de onderste lugs
Maar, je foto is slecht belicht en zeer korrelig. Dus veel details gaan verloren. ik ben wel nieuwschierig naar een haarscherpe foto in goed daglicht.
Hij lijkt ‘oversized’ voor de periode, ook positief (maar daar kan ik volledig naast zitten)
Al met al vind ik dit persoonlijk een prachtig vintage horloge, duimpje
Zit zelf ook in de situatie om wat meer te vinden over mijn longines, Ik geraak echter niet aangemeld op de site van longines. Nog andere dit probleem? Is het jou misschien gelukt @Lauketib?
Allen bedankt voor de tips en de commentaren. Hierbij nog wat extra foto’s.
Ik heb Google ook al wat gegeseld om identieke horloges te vinden, maar tot nu toe zonder resultaat. Meestal zijn het wijzerplaten met cijfers op de 3-6-9-12 positie en niet op 2-4-6…
Serienummer dateert de productie op het jaar 1950.
Calibertje is volgens mij een 22AS, erg mooi en goed werkje. Voorganger van het befaamde 19AS werk dat oa dienst deed in het oer Conquest ontwerp midden jaren ‘50.
via een link die dik nog niet kan posten als nieuwe gebruiker kijk maar eens onder contact us!
Ik vermoed dat je vandaar uit wel zo’n extract kunt aanvragen?
Al een antwoord van Longines ontvangen:
"We thank you for contacting us and for your interest in Longines watches.
Further to your request, we are pleased to provide the information contained in Longines’ handwritten registers.
Originally, the serial number 8’008’833 identifies a wristwatch in plated gold bearing the reference 6058. It is fitted with a Longines mechanical self-winding movement, caliber 22AN and was invoiced on 10 September 1951 to the company Bessire, which was at that time our agent for Belgium.
For your information, we have sent you by post an Extract from the Archives from Longines. Hopefully, you will receive it in the next few days."
Dit is toch fantastisch. Dat men deze zeer gedetailleerde data nog geachiveerd heeft daar (na 67 jaar, in dit geval)
Petje af voor Longines.
Nog in afwachting van een haarscherpe foto van de voorzijde met zn diepe kras/schade rechts onder, is mijn conclusie inmiddels. Wel jammer, maar desalniettemin een prachtig horloge!
En inspiratie
Misschien ga ik in de toekomst eens op zoek naar iets van staal uit deze periode van Longines