Looks or Specs

Lekker dat het alleen om de looks gaat.

Swatch is jouw winkel!

Looks in eerste instantie, maar bijv. een horloge met uiterlijke kenmerken van een duiker en een kast van 100 m waterdicht, daar krijg ik rode vlekken van in de schaamstreek😎

Leuke discussie! Tijdens t vliegen gebruik ik de timer functie meerdere keren. Dus functionaliteit is zeker belangrijk wat mij betreft. Het oog wil echter ook wat.

Ik zou zeggen:

• Eerst type/functionaliteit (wil ik een duiker, dresswatch, sport, tool, gmt, 
)
  • Dan looks
  • En dan specs

Waarmee ik niet bedoel dat de specs onbelangrijk zijn, maar een horloge met geweldige specs en verschrikkelijke looks komt er niet in. Andersom zou zo maar kunnen (met toch wel max +/- 10 sec/dag)

Ja, toch eerst de looks. Als ik een horloge niet mooi vind, dan koop ik het sowieso niet. Ook niet als het kwalitatief héél erg goed is, geweldig bruikbare en goede specs heeft of héél erg betaalbaar is. Nope. Ain’t gonna happen. Maar, daarnaast heb ik, voor mijn dagelijks horloge, wel de eis dat het goed waterdicht is, lekker robuust en gewoon lekker stoer. Daarom draag ik ook bijna altijd een duiker. Verder heb ik een voorkeur voor bepaalde merken die, wat mij betreft, vaker dan gemiddeld horloges maken die mij aanspreken, kwalitatief gewoon heel goed zijn en ook nog een beetje normaal geprijsd. Nou ja, zo werkt 't voor mij een beetje.

Looks

En dit :point_up_2:
Datum is leuk maar doe er niks mee en ga er geen enkele moeite voor doen om die goed te zetten.

:point_down: zoals je kan zien

Soms staat horloge niet eens op tijd :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

3 likes

Looks. Zit nog niet in de specs fase van de hobby.
Ik kan quartz ook nog steeds niet erg vinden
We doen het allemaal voor onszelf. Had er vandaag ene die zei -leuk horloge- past bij je shirt. Maar dat was alleen maar vanwege het bandje van 15 hele euro’s. Het horloge zegt 99.9% toch niets

Aansluitend vraag ik me dus af of ik ooit zo ver in de hobby kom dat de specs de overhand krijgen en dat ik zn 20x duurdere voorbeeld zou verkiezen boven -the twelve-

Mijn horloges staan dan wel degelijk op tijd en datum.
Dat is niet eens een vraag

1 like

Dat heb ik nog net niet. :grin:

Ik zou deze kunnen dragen! Met bewegende ogen! :eyes:
https://www.swatch.com/nl-nl/it-s-spooky-time-sb03b700/SB03B700.html

1 like
  1. Looks :grin:

Linkje?

:point_up_2:
dit dus, een combinatie van beide.

1 like

Die zijn tof, ja!

Ik heb deze iets oudere, de Rijksmuseum/Jacob Neefs:
https://www.swatch.com/sv-se/dutch-skies-ge263/GE263.html

On topic: Looks & Specs & Waar voor je geld dus. Zo’n mooi Swatchje loopt juister dan eender welke dure automaat :smile:

1 like

Klinkt als een fast fashion approach. Ik vind dat jammer. Ik zou graag zien (ook bij kleding, sieraden, apparatuur en zo) dat mensen doordachtere keuzes maakten. Fast fashion, specifiek, is erg verwoestend en vervuilend.

Waarom niet? Ik koop vrijwel alleen maar horloges waarmee ik in het zwembad kan springen. Zeker ook de dure. Laat ik het anders zeggen: Je zou toch niet willen dat je een duur horloge kocht wat na drie regenbuitjes, twee keer handen wassen en een keer in de plomp tuimelen al kaduuk is?

Negen van de tien keer helemaal niks. Ik gebruik 'm alleen om in de sportschool dingen te timen, maar verder vind ik 'm gewoon mooi, en gebruik ik 'm soms als veredelde fidget-spinner. Toch blijft het leuke technologie.

De crux zit 'm in “zo goed mogelijk”. Want zo goed mogelijk impliceert voor mij onder alle omstandigheden, met grote accuratesse, en graag ook nog op lange termijn.

• accuraat tot op 10 seconden per jaar
  • ĂŒber-afleesbaar
  • 100m waterdicht
  • robuust genoeg om een leven lang met minimale service mee te gaan
  • onderhoudsvriendelijk

Dat kun je zeggen, maar in feite heeft TS natuurlijk gelijk. Horloges zijn heden ten dage spiegeltjes en kraaltjes, sieraden voor de man, die toevallig dan ook nog de tijd weergeven.

Duikers gebruiken een Suunto, sporters een fitbit of apple watch, de tijd aflezen doe je op je telefoon, en een horloge is een mode-uiting.

Vooruit, maken we er 0-5 van. :slight_smile:

Jouw formulering was erg onduidelijk. Initieel dacht ik dat je bedoelde dat je grotere accuratesse wilde, het is hier tenslotte een horlogeforum. :wink: Maar nu blijkt dat je minder accuraat dikke prima vindt. Vooruit dan maar, deze is aanzienlijk minder accuraat:

Overigens allemaal nog steeds krasvast, 100m waterdicht en robuust gebouwd. :slight_smile:

Ik mis optie vier:

• Een holistische kijk op het merk, de beleving, het ontwerp, de kleur, de kwaliteit en specificaties, de vraag of het draagbaar en comfortabel is, en of het bij m’n persoonlijke stijl past.

Dat zijn een stelletje azijnzeikerige navelstaarders in Zwitserland die horloges in 5 posities testen om te zien of ze onder die omstandigheden enigszins accuraat lopen.

Als liefhebber van High Accuracy Quartz uurwerken vind ik dat een vreemde hobby, omdat +4 seconden per dag gewoon 365 maal slechter presteert dan het quartzje van hierboven, en de kool het sop dus gewoon niet waard is.

Tot slot deed de COSC organisatie vroeger nog wel eens algemeen testen, maar tegenwoordig is het een verlengde arm van de marketing afdeling der Zwitserse horlogefabrikanten, omdat ze weigeren een buitenlands uurwerk te testen. Alsof de Duitsers en Japanners niet bestaan, zeg.

Laaienlichters zijn het.

Ik stel voor van niet, het zijn nietsnutten. Bovendien is METAS tegenwoordig de shit. Nog zo’n holle marketing-test, dit keer van Omega en Tudor. :slight_smile:

Ik mis mijn Squale wel eens, maar die verdient het toch op z’n minst om op tijd te lopen. Schaam je. :rofl:

Als je de APRO naast de Twelve van CW legt zul je zien dat de specificaties nagenoeg hetzelfde zijn, zeker als je de Titanium versie pakt die binnen chronometer grenzen afgeregeld is.

De vraag is of “afwerking” onder het kopje “specificaties” valt. Ik vind van niet. Het is een puur cosmetische verbetering, geen functionele.

Ik vind de APRO een overgewaardeerd onding, en grappig genoeg vind ik de Twelve leuker. Maar dat zeg ik als droge technocraat met ook voor kleurtjes.

Ik zie dat de meningen uiteen drijven. Dit is het frivoolste in mijn kistje:

Swatch is me een doorn in het oog omdat het plastieken rommel is die inderdaad aan de fast fashion gelieerd is. Ik houd per defnitie niet van wegwerp horloges. En niet van schedels, maar dat terzijde.

Correct, maar je kunt ook gewoon een stalen quartzhorloge kopen voor hetzelfde geld. Neem nu het horloge wat m’n partner laatst kocht voor luttele 140 ballen. Ze zag iets met een wijzerplaat die als een soort olievlek van blauwgrijs naar paars naar roze verschoot en vond het een geweldige kleur.

• Staal
  • Milainaise band
  • Saffier
  • Eco-drive quartz
  • 50m WR

Dit ding gaat het gewoon 30 jaar ononderbroken doen, je kunt de band desgewenst wisselen, en als de capacitor het begeeft is dat te repareren:

Als je nou denkt, dat is saai, dan kun je bij Mr Jones Watches heel veel lol hebben voor 200 ballen. Ook in staal met saffier en 50m waterdichheid:

En ja, de vissen en de aardbeien geven de tijd weer. :slight_smile:

In mijn optiek een stuk minder wegwerp, maar nou schop ik misschien tegen heilige huisjes aan. Swatch heeft een grote schare fans. :slight_smile:

6 likes

TĂșĂșĂșlk niet.

Mijn Swatch feestklokje is één bonk verguld Irony.
Die bocht mag je dus opnieuw aanleggen.

https://www.swatch.com/sv-se/dreamnight-14-rose-ycg404gc/YCG404GC.html

Klopt. Daarom ben ik ook zo blij met m’n Fossil Perfect Boyfriend. Nomen est omen, zo blijkt maar weer, want met een fijn Miyota werkje is die al jaren zeer dienstbaar en vraagt in ruil daarvoor nauwelijks iets terug. En per ongeluk zwemmen, houthakken en motorrijden op een dikke thumper was nooit een probleem.

Die Citizen is erg mooi!

Kende ik niet. Leuk, ik ga er 's naar kijken.

1 like

Bedankt voor je uitgebreide analyse op mijn eerste hersenspinsel.
Ik draag mijn horloges tot ze stuk gaan. Omdat de waarde laag is vind ik het niet de moeite waard om ze te laten repareren, als dat ĂŒberhaupt al kan.
Met een stopwatch proberen om precies op een bepaald cijfer uit te komen is een prima tijdverdrijf!
Die Citizen is magisch. Ik word helemaal in die structuur van die washi plaat gezogen. Deze en de AQ4020-54Y vind ik fantastisch. Bijzonder maar toch smaakvol. Ook nog eens geweldige specs! :rofl:

1 like

Op de foto liep hij mooi op tijd. Al de laatste 2 weken want die zit non stop om de pols.En ik snap het missen, dat had ik ook. Een Squale kruipt onder je huid!! Er wordt goed voor gezorgd @Fate_Amenable_To_Change

2 likes