Loopnauwkeurigheid

Misschien een idee om een soort databankje aan te leggen met de nauwkeurigheid (of beter, de afwijking) die men bij de verschillende horloges waarneemt, accepteert en/of normaal vindt, en/of bij welke afwijking een afstelbeurt toch echt nodig is?

Als opzet: mijn ongeveer een jaar oude Poljot Aviator 24h is het afgelopen 5.5 etmaal ruim 2 minuten achterop geraakt. Deze komt van poljot24.de, en schijnt door Julian te zijn afgesteld.
(getest tegen Apple’s Europese ntp server)

Ben benieuwd!

Is het overigens zo dat voorlopen zwaarder wordt aangerekend dan achterlopen, en zo ja, waarom? Ik zou het omgekeerde verwachten… bij voorlopen kom je tenminste minder makkelijk te laat!

Horloge kan goed afgereld zijn maar de eigenaar geeft één serieuze tik met het horloge of laat het eens vallen en weg is het juist gaan.
Voor de een is een minuut afwijking per dag aanvaardbaar en bij een ander één minuut per week.

Normaal worden de horloges afgeregeld op + 15 sec/24u voor standaard horloges op kamertemperatuur en na een onderhoudsbeurt. Na een maand en op lichaamstemperatuur (aan de arm ong. 30°) zou dit resultaat dan ongeveer moeten juist lopen. Ik spreek niet van chronometers.

Ja, dat had ik wel gedacht, dat een ieder zo z’n eigen toleranties heeft, en dat zal ook nog wel per horloge verschillen (cf. je opmerking over chronometers). Maar maakt dat het nu niet interessant om eens een idee te hebben wat die toleranties nu zijn? (lijkt me niet iets indiscreets, ofzo! :))

Bovendien… als bijvoorbeeld blijkt dat de meeste mensen (hier, kenners dus) genoegen nemen met bv. een minuut per dag achterlopen voor een bepaald type/merk horloge, dan kun je daar misschien toch wel uit concluderen dat je eigen horloge dat maar 30s achterloopt in diezelfde tijd wel heel erg binnen de in de praktijk aanvaarde normen zit. Ondanks dat het zoals je aangeeft veel beter zou kunnen lopen.
Of klinkt dit erg raar (het heeft iets van de spreekwoordelijke sloot waar je wel/niet ook in springt…)

René