Loopsnelheid bijregelen

Hallo,

Ik heb m’n oude Poljot 24 uurs aviator eens uit de kast gehaald en een week test laten draaien. Tijd niet gebruikt want hij liep te langzaam in m’n herinnering. Dat blijkt te kloppen, minder dan gedacht maar toch nog minstens zo’n 5 minuten per 12 uur als ik 'm draag (minder als ie plat op m’n nachtkastje ligt?!). Da’s net iets teveel naar mijn smaak, vooral omdat het om achterlopen gaat.

Als puber knutselde ik wel aan horloges uit erfenissen maar ik kan me niet goed herinneren wat 't resultaat dat gaf. De 2 juweliers die ik hier binnen 30km om me heen heb zijn van dezelfde keten en sturen dus ongetwijfeld horloges door naar dezelfde technicus. Dat heeft me al een keer 180€ gekost om een Seiko duiker die achter was gaan lopen helemaal onbruikbaar te maken (valt binnen 15 minuten stil tenzij 'ie bij de juwelier op zo’n wiebelding staat)

Met dat in het achterhoofd heb ik best zin om eerst zelf een poging te wagen, al was het maar om 'm een vergelijkbaar aantal minuten te snel te laten lopen. Ervan uitgaande dat dit uurwerk een afstellings schroef heeft boven de onrust (?), over wat voor hoek zouden we het hier hebben?
Heeft met een knijpbulb uitblazen zin, en zijn er plekken waar ik (met een tandenstoker oid) een ietsje siliconenolie kan aanbrengen?

Alvast bedankt,
René

1 like

Wellicht is het beter om het uurwerk een onderhoudsbeurt te geven. Niet bij een juwelier, maar bij een horlogemaker. Er staat een link op het HF met genoeg keuze aan horlogemakers.

Wil je het zelf bijstellen. Bij het uiteinde van de kompasnaakd staat vaak een F en een S of een A en een R.
Beweeg de naald naar de F om het sneller te laten lopen.

2 likes

4 likes

Ik heb er niet bij verteld dat ik op 't Franse platteland woon, ik verwacht niet dat veel v.d. horlogemakers hier op de HF lijst staan… En ik ga ervan uit dat juweliers ook naar zo iemand doorsturen. Ik had tenminste de keus tussen een onafhankelijke horlogemaker of naar Seiko doorsturen.

Ja, ik weet dat ik de precisie kan verslechteren, en dat 't zonder speciale meetapparatuur een langdurig empirisch process kan worden. Nou en? Ik kan altijd nog besluiten 't werk uithanden te geven - met de regulator terug op z’n huidige plek.

Hoi René,

Geen silicone gebruiken. Ik heb je een pb gestuurd.

1 like

Als je een Android smartphone hebt is er een app die “watch accuracy meter” heet, die gaat je heel veel tijd besparen- zeker omdat het om iets relatief simpels als afregelen gaat.

Een van onze HF leden is Fransman, @brunod. Die zou je heel goed kunnen helpen.

Ik weet niet wat Brunod vindt van deze opmerking maar bij mijn laatste bezoek woonde hij nog in België.

3 likes

Dat verdient een sorry, maar dus een frans sprekende Belg?

1 like

Oui, Luikse regio.

1 like

Frankrijk is een grote land met steeds echte grote horlogemakers.

• Waar woont je daar ?
  • Als je hulp aan een juwelier vraagt die aan een horlogemaker werk geeft moet je beide betalen. Waarom ga je niet zelfs direct bij een echte horlogemaker ?
  • Wanneer was zijn laatste service beurt ? Als zoiets gebeurd is het meestal omdat de horloge een service beurt nodig heeft.
    Mvg,
    BD