Loopt een automaat sneller als je hem draagt?

Ik heb wel eens gehoord dat een automatisch horoge anders loopt (sneller) als je hem draagt is dat zo??

Dat hij iets anders loopt wanneer hij gedragen wordt is waar, maar dat hoeft niet sneller te zijn. Hij zal iets onregelmatiger lopen, simpelweg veroorzaakt doordat de bewegingen en veranderende richting van de zwaartekracht tov het horloge continue in verandering is. Doordat in moderne automaten hele goede materialen zitten en gebruik is gemaakt van minerale oliën zal je dit echter nauwelijks merken. Het balanswiel wordt doorgaans van schokjes vrijgehouden door een anti-schok systeem. (zoek maar eens in het filmpjes gedeelte van dit forum op “incablock”

Een horloge dat de aanduiding “chronometer” draagt, is langdurig getest in een vijftal posities, en hebben een afwijking die maximaal 6 seconden per dag te snel, of 4 seconden per dag te langzaam is. Dat betekent dat zo’n chronometer minimaal 99,99% secuur loopt, niet slecht dus…

tja, het blijft mechanica uit het vorige centurium.
door dragen wijzigt de temperatuur, de stand van het horloge, en de veer zal het grootste deel van de tijd volledig opgedraaid zijn.

sneller lopen, dat weet ik niet zo. Maar wat ik wel gemerkt heb tijdens de mei vakantie in zuid-frankrijk is dat mijn Seiko5 van 50 EUR 20seconden per dag achterliep, normaal looptie 2-3 seconden per dag achter.

Zou hem gelijk weg doen of nooit meer op vakantie gaan(:smiley:

Aad A Schreef:

Zou hem gelijk weg doen of nooit meer op vakantie
gaan(:smiley:

nah, ik ga 'm zo afregelen dattie iedere dag 20 seconden achterloopt, dan ist iedere dag vakantie!!! :stuck_out_tongue: