Loopt een chrono even snel als het uurwerk?

Wellicht een suffe vraag, maar ik vraag het me al een tijdje af.
Loopt een chronograaf “mee” met het uurwerk of zijn er voorbeelden waarbij de chronograaf een andere mate van precisie heeft dan het uurwerk.

Voorbeeld:

Mijn Tudor heeft een Dubuis Depraz opbouw, zoiets zou me “at risk” lijken om uit de pas te lopen met de rest.

Of anders deze:

Tijd aflezen op 5/10.000ste seconde is natuurlijk mooi, maar loopt in dit geval de chrono secuurder dan de rest van het horloge. Immers, normaal spreken we van afwijkingen van +/- 2 sec.

niemand?

ik hoop eigenlijk ook op een antwoord… hoeveel deelt de opbouw met de rest en heeft dat invloed op elkaar?

Hmm, er ging iets fout. Ik wilde wat filmpjes invoegen… Zoek zelf even op youtube, dan zal snel.e.e.a. duidelijk worden.

Succes.

DaanL Schreef:

Wellicht een suffe vraag, maar ik vraag het me al
een tijdje af.
Loopt een chronograaf “mee” met het uurwerk of
zijn er voorbeelden waarbij de chronograaf een
andere mate van precisie heeft dan het uurwerk.

Voorbeeld:

Mijn Tudor heeft een Dubuis Depraz opbouw, zoiets
zou me “at risk” lijken om uit de pas te lopen met
de rest.

http://farm8.staticflickr.com/7052/6863167269_5755
19af95_z.jpg

Of anders deze:

Tijd aflezen op 5/10.000ste seconde is natuurlijk
mooi, maar loopt in dit geval de chrono secuurder
dan de rest van het horloge. Immers, normaal
spreken we van afwijkingen van +/- 2 sec.

http://luxworldwide.com/resources/6282/TAG_Heuer_M
ikrogirder_lead_image.jpg

Met -/+ 2 sec. hebben we het over de totale afwijking per dag. In een dag zitten 86.400 sec.
Dan kom je uit op 0,00023148148 % afwijking per dag:) Een chronograaf zal het niet beter doen omdat de gemeten tijd meestal veel korter is en dus de mogelijke afwijking groter zal zijn.
Volgens mij:D

Een Chronograaf is in principe gelijk aan een basis uurwerk waar de constructeur een aantal raderen bijgebouwd heeft om zo een chronograaf te creëren .
De gang precisie is dus ook gelijk .

Het gangwerk van een chronograaf na de revisie zet ik meestal al even op het afregelapparaat om de gangwaardes even te bekijken , alleen het gangwerk is dan dus pas gemonteerd ( de “motor” ;)), deze zullen dus nagenoeg gelijk zijn aan de waardes van het afgemonteerde chronouurwerk ( met “versnellingsbak” ;))
Wel zijn veelal de meetwaardes met ingeschakelde chrono afwijkend t.o.v de waardes zonder meedraaiende chrono daar het uurwerk extra belast zal worden door
de chronoraderen en dus eigenlijk een negatieve invloed heeft op het uurwerk lees meetwaardes .

Ik hoop dat dit ik de vraag goed begrepen heb en dit dus een antwoord is op je vraag :S

Hub Hannemann Schreef:

Wel zijn veelal de meetwaardes met ingeschakelde
chrono afwijkend t.o.v de waardes zonder
meedraaiende chrono daar het uurwerk extra belast
zal worden door
de chronoraderen en dus eigenlijk een negatieve
invloed heeft op het uurwerk lees meetwaardes .

Dat was wat ik ook begrepen had. De motor moet meer onderdeeltjes/radartjes aandrijven. Dat kost energie. Was het niet ook zo dat het uurwerkje ook minder lang loopt?

Hub Hannemann Schreef:

Ik hoop dat dit ik de vraag goed begrepen heb en
dit dus een antwoord is op je vraag :S

Bedankt, ik denk dat dit een goed antwoord is. Maar de vraag is niet duidelijk, waarom de TAG exoot erbij gehaald wordt maakte me in de war, want die is aboluut en radicaal anders dan 99,999999999999% van de overige chronografen >X

[quote]Hub Hannemann Schreef:

Een Chronograaf is in principe gelijk aan een basis uurwerk waar de constructeur een aantal raderen bijgebouwd heeft om zo een chronograaf te creëren .
De gang precisie is dus ook gelijk .

Het gangwerk van een chronograaf na de revisie zet ik meestal al even op het afregelapparaat om de gangwaardes even te bekijken , alleen het gangwerk is dan dus pas gemonteerd ( de “motor” winking smiley), deze zullen dus nagenoeg gelijk zijn aan de waardes van het afgemonteerde chronouurwerk ( met “versnellingsbak” winking smiley)
Wel zijn veelal de meetwaardes met ingeschakelde chrono afwijkend t.o.v de waardes zonder meedraaiende chrono daar het uurwerk extra belast zal worden door
de chronoraderen en dus eigenlijk een negatieve invloed heeft op het uurwerk lees meetwaardes .

Ik hoop dat dit ik de vraag goed begrepen heb en dit dus een antwoord is op je vraag [/quote]

Merci, dat was inderdaad mijn vraag.

Beste Ludite, de Tag exoot had ik erbij gehaald ivm de mate van aflees-precisie (en gewoon omdat het een bijzonder stukje techniek is en plaatjes gewoon leuk zijn ;))