Loopt mijn aviator soms op batterijen?

Normaal wind ik mijn horloges elke dag rond 12 s’middags op. Bij mijn Zeno wist ik dat hij ong 2dagen mee gaat, maar bij mijn poljot wist ik het niet. Ik dacht ik ga de aviator even testen hoelang hij door gaat voordat hij ermee ophoudt. Volgens het boekje heeft het 3105 caliber een gangreserve van 42uur. Ik had hem woensdag(12uur) voor het laatst opgewonden, en hij hield er pas vannacht/vanmorgen om 5uur ermee op. Dat is 65 uur in totaal, is dit normaal en hoe kan dit? Lijkt me namelijk wel interessant om te weten:).

Gangreserve is een indicatie dit kan zowel afwijken naar boven als naar onder. Als die op batterijen had gelopen had hij vanochtend niet gestopt hoor :wink: of dat was dan wel heeeel toevallig geweest

Een afwijking van meer dan 50% is wel heel erg veel!

Ja dat vond ik ook al, meestal is de marge maar een paar uur. Maar bijna 24 uur langer doorgaan is wel erg lang, niet dat ik het erg vind (beter dit dan 24uur minder gangreserve) want hij loopt als een zonnetje. Maar ik vind het wel interessant om te weten hoe dit kan en of dit normaal is.

Deze “afwijking” is ook bekend van de Poljot 3133. In het midden van de 90-tiger jaren heeft Poljot een nieuwe aandrijf veer ontwikkeld die meer capaciteit geeft.
De meeste 3133’s lopen dan ook zonder probleem meer dan 60 uur.
Sinds jouw 3105 een 3133 zonder chronograaf is, loopt deze daarom ook meer dan 60 uur.

Waarom overal die 42 uur vermeld staat, weet ik ook niet. Voor de zekerheid mischien ?

Groet,

Tammo

thanks Tammo voor de nuttige info, interessant om te weten.

In aanvulling op deze info van Tammo, het 3105 caliber is in feite een 3133 caliber zonder chrono module. het 3105 caliber verliest dus geen energie aan extra meelopende tandwielen uit een chronomodule, dat zou dus makkelijk extra reserve op kunnen leveren.

Arjay

Even deze 2 Poljot’s getest , zonder de chrono ingeschakeld lopen ze 66 respectievelijk 67 uur.
dat is dus blijkbaar de standaard.
Groet, André

Ik heb vorige week zaterdag een klok met 8 dagen uurwerk gekocht. Die heb ik die zaterdag opgedraaid en loopt nu nog steeds…

Angelus ???
Foto ???

Bij voorbaat dank :slight_smile:

Nee, geen ANgelus, een echte tafelklok :smiley: