Looptie nou of niet?

Ik heb een Camelhorloge, waarvan ik de batterij vervangen heb.
De batterij wordt onder het deksel aangedrukt door een rond metaaltje met drie puntjes naar boven.
Als ik de batterij aandruk met mijn vinger loopt het horloge. Zodra ik het aandrukplaatje en deksel aanbreng moet ik weer op grootmoedersklok kijken, oftewel hij loopt niet meer.
Puntjes al iets omhoog gebogen. aandrukplaatje omgedraaid. metaaltje onder de batterij iets opgedrukt. Helaas. Geen resultaat. Is het mogelijk dat de batterij een andere moet zijn? Ik heb de oude batterij bekeken en dat type besteld (SR921) en er in gezet. Mogelijk toch een ander type?

Heb je de oude batterij nog? Indien ja, kijk naar het type-nr :wink:

Indien nee, heb je naar het type-nr gekeken :wink:?

Het lijkt erop dat je alles verder (mechanisch) wel bekeken hebt. Zat er trouwens nog een kunststof inleg aan de binnenzijde op het deksel? Zelf daar al eens problemen mee gehad toen ik deze kwijt was geraakt.

Allereerst, nooit een nieuwe batterij met je vingers aanraken. Verder zouden foto’s wel helpen hier!

2 likes

De oude batterij staat 371 op. Via de vergelijksite van horlogebatterijen kwam ik op de SR921. Mogelijk toch iets van dikteverschil. Er zit onder het metalenstripje een kunststof inleg. Heb ik er uit gehaald, toen deed hij niets meer. Er weer in en hij loopt weer, dus hoort er in.

De 921 is niet heel gangbaar. De 920 wel. Verschil zou ik niet eens weten eerlijk gezegd. Maar wellicht heb je de batterij nu zo vaak beetgepakt, dat-ie al grotendeels ontladen is.

Van afstand kom ik er niet veel verder mee! Het isolatortje had je zeker in eerste instantie moeten laten zitten, door de kortsluiting die is ontstaan na het aanvankelijke verwijderen is de batterij ook al grotendeels leeg vrees ik.

Heb het net even nagekeken. De Renate 371 en de SR921 hebben beide een diameter van 9,5mm en een dikte van 2,1mm. Deze zijn dus exact even groot. Daar kan het niet in zitten.

Wat wel kan zijn is dat wanneer je de batterij beetpakt, en zeker als je dat meerdere keren gedaan hebt, je hem inderdaad al deels ontladen hebt. Ook het ontbreken van het isolerende stukje zal er geen goed aan gedaan hebben.

Het horloge functioneerde nog wel voorheen? Mijn gecalculeerde gok is als je er een nieuwe batterij inzet, hij het nu wel zal doen.

Als hij het doet met je vinger erop maar niet met de deksel dan zou ik eens een papiertje op het uurwerk leggen en dan het deksel dicht doen.

Ik heb de batterij meerdere keren in mijn handen gehad (zal het noooooit meer doen)
Maar ik heb een batterijmeter en die geeft aan dat de batterij vol is.
Hij komt gewoon iets van ruimte tekort…
Ik leg er iets tussen.
Thanks

1 like

Ga ik proberen.

Volgens mijn spiekbriefje kan bij een 371 een SR920 ook worden gebruikt. Also Finger weg en nieuwe poging met een plastic pincet.

1 like

Knoopcelgigant.nl
Daar kun je het nummer ingeven van de batterij die je zoekt en vervolgens zie je ook welke andere nummers corresponderen.
Vervolgens kiezen voor welke.

2 likes

http://www.grafi-call.nl/Batterijen-referentie-tabel.aspx

2 likes

Aan allen die mij steunden.
Ik heb heel veel antwoorden gehad op mijn vraag.
Uiteraard weer heel veel geleerd over horloges, batterijtjes, bandjes en vooral hulpvaardige mensen.
Toch gaat de koelkast naar het enige juiste antwoord.
De man met de oplossing uit oma’s boekje met tips (ik vind dat hij daar in hoort)
DOE ER EEN PAPIERTJE TUSSEN.
Deze gouden tip heeft mij een goed lopend Camel klokje opgeleverd.

2 likes

Als je er op drukt loopt ie toch? Dan zou ik eerder vermoeden dat je een wackelkontakt hebt dan dat de batterij fundamenteel niet de juiste is.

Woaromdatten? Ik bedoel, soit, je hoort ze aan de zijkant vast te pakken, en als je vette vingers hebt zou je de top even af kunnen vegen voor je het deksel terug plaatst, maar het zijn geen halogeen-lampen he?