Lorch draaibank tooltjes

Als de originele smeerkanaal stopjes ontbreken maar je hebt toch een draaibankje in de buurt…

Bolletjes draaien was me toch teveel werk en dit vind ik wel zo mooi.

Verder heb ik een handtooltje (pin vice) gemaakt waarmee in 6mm lorch spantangetjes kan gebruiken. Ik kan dit tooltje bovendien ook in mijn “grote” draaibank gebruiken.

16 likes

Gaaf mooi gemaakt :ok_hand:

Is het mogelijk om een keer een topic te maken mbt draaiwerk? Ik weet zeker dat je hier veel mensen een plezier mee doet. De horloge service topics worden altijd zeer gewaardeerd. Dat zal zeker ook gelden voor draaibank topics. Ik weet dat een aantal HFers, waaronder ik, een horlogemakers draaibankje hebben en graag zouden zien hoe en waarvoor deze te gebruiken is.

Ik heb al wat werk erop gedraaid, maar zou graag meer mogelijkheden leren.

7 likes

Doe een cursus “draaien” op de vakschool in Schoonhoven. Ik dacht dat die 4 dagen duurde, maar daar leer je echt wat van GertJan, van je bijtels op de juiste manier slijpen, draaien, inspannen, hulpstukken etc.

2 likes

Smeernippels zijn toch standaard dingen die je zo kan kopen? Of is dit heel wat anders?

Dit zijn geen smeernippels maar stopjes op een smeerkanaal

Ik gebruik mijn draaibanken voornamelijk voor het produceren van nieuwe producten. De horlogemakers draaibankjes voor kleinere. Omdat ik geen horlogemaker opleiding heb gevolgd, gebruik ik ze eigenlijk zelden voor reparatie van uurwerk onderdelen. Ik heb wel een uitgebreide historie in verspaning en gereedschapmakerij.
Dus voor mij zou het zeker interessant zijn om te zien hoe zo’n bankje (en bijbehorende accessoires) wordt gebruikt voor uurwerk reparatie/restauratie.

3 likes

Nice! Welk schroefdraadtype is die 6 mm ?

Net even gekeken. 9 lessen. Ga ik zeker eens naar kijken. thx!

Officieel is het geloof ik 0.199” bij 0.7mm spoed. Dit zou betekenen dat de buitendiameter 5.05mm moet zijn. Bij mijn spantangetjes is die echter 5.1mm.
Ik heb een tapje gekocht van M5.2x0.7. Het tapje is nogal matig van kwaliteit maar snijdt wel. De binnendraad is eigenlijk te ruim voor de spantangen. Ik heb daarom het 6mm buisje waar de draad in getapt is een klein beetje geknepen. Het past nu redelijk goed.

1 like