Lorch draaibank

Ik heb mijn lorch 8mm draaibankje uit elkaar gehaald voor (mijn) eerste gebruik. De 2 glijlagers moeten uiteraard met olie gesmeerd worden, maar er zit ook een kogellagertje aan de achterzijde van de pulley. Een zoektocht op het net mbt het smeren van deze gereedschappen levert alleen veel meningen mbt het gebruik van verschillende typen olie op maar niets over het gebruik van vet. Heeft iemand zelf ervaring met het smeren van deze bankjes? Een manual heb ik tot nu toe ook niet kunnen vinden…

Willekeurig EP2 vet. Niet te veel in het lager proppen want dan wordt die te heet onder het draaien. Of vervangen voor een gesloten lagertje (zz of 2z), dan hoef je die niet meer te smeren.

2 likes

Thnx!

Zou je daar een foto van willen posten hier, dat hebben veel forumleden hier nog nooit gezien,

1 like

Ik had hem al weer in elkaar gezet voordat ik je verzoek om een foto zag. Het rode pijltje wijst naar de plek waar een axiaal kogellagertje zit. Die breng je mbv de poelie (die op de as geschroefd zit) op wat voorspanning. (Uiteraard nadat je eerst de speling op de glijlagers hebt afgesteld. ) Vervolgens borg je de poelie mbv de moer waar de blauwe pijl naar wijst.

Ik heb nog geen ervaring met deze bankjes. Hoeveel en hoe vaak geef je wat olie? Na de assemblage en eerste smering werd er een behoorlijk oliespoor gesproeid namelijk…

Zo dus:

2 likes